Gjest Tingeling ikke innlogget Skrevet 13. juni 2006 #1 Skrevet 13. juni 2006 Vaart lille gull er 5 1/2 mnd og han har begynt aa like grot (beklager bokstavene, er i utlandet paa ferie). Han legger seg 19- 19.30, og spiser groten kl seks. Blir det senere saa e han saa trott at jeg ikke faar det i ham. Naar skal han da ha middag? Vi maa jo snart begynne saa smaat med det, og da er det greit aa faa litt input fra dere som allerede har vaert igjennom dette. Han faar pupp i sengen for han sovner. takknemlig for svar tingeling
Tusenfryd Skrevet 13. juni 2006 #2 Skrevet 13. juni 2006 Kan han ikke spise med dere når dere spiser da?
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #3 Skrevet 13. juni 2006 Vi starta - som deg med å gi grøt til kvelds til snuppa. Når hun var klar for å smake på middag fikk hun det samtidig som vi spiste middag. Ikke stress med at babyen skal ha fast føde til andre tider enn dere - da ender du bare opp med følelsen av at du lager mat hele dagen!
Gjest Tingeling ikke innlogget Skrevet 13. juni 2006 #4 Skrevet 13. juni 2006 Hei og takk for svar! Det hadde helt klart vaert ideelt aa gi ham middag samtidig som vi spiser, men som sagt saa faar han grot kl seks, og det er da vi spiser middag (vanskelig aa spise tidligere pga jobb). Skulle gjerne gitt ham grot senere, men da er han saa trott at det ikke er mulig. Paa sikt saa skal han selvsagt spise m oss, men naa er han saa liten at det ikke spiller noen rolle tror jeg. Det er vanlig m middag forst, og siden grot et par timer senere, ikke sant? Eller hvordan gjor dere? tingeling
Tusenfryd Skrevet 13. juni 2006 #5 Skrevet 13. juni 2006 Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Du sier han får grøt klokken seks når dere spiser. Da får spiser han vel sammen med dere da? Jeg er av den oppfatning at det er fra så tidlig alder at man legger grunnlaget for gode matvaner, den sosiale settingen et måltid er. Vårt barn sitter ved bordet sammen med oss. Vi er forskjellige der altså, det er jeg fullstendig klar over.
Gjest mzluze i.i Skrevet 13. juni 2006 #6 Skrevet 13. juni 2006 Vi har, som mange andre, et tett tids-skjema hvor ting ikke alltid blir som ønsket. Pga pendling så rekker mannen sjeldent hjem før 1800, og at han bare skulle få spise middag med oss i helegen synes jeg var for teit. Det vi gjorde var å endre rekkefølgen på maten. Frokost når vi kommer oss igang...omtrent i 8 tida. Lunjs før minsten sover dupp, da ca 11. "middag" kl 14, men dette måltidet består av brødmat, eller lignende. Og kvelds da kl 1800. Dette måltidet er da det folk flest forbinder med middag. Mao, varm mat. Så lenge vi alle får ett måltid varmt, med grønnsaker og greier pr døgn, så fant jeg ut at det spiller liten rolle NÅR på dagen det skjer. Mao, vi spiser frokost, lunjs, kvelds, og middag...hehe. Og siden jeg en stund følte at jeg ikke gjorde annet enn å lage mat så satt jeg regelen...den som ikke rekker hjem til 1800 får spise oppvarmet mat, evt brødskiver.
Gjest tingeling ikke innlogget Skrevet 13. juni 2006 #7 Skrevet 13. juni 2006 Beklager hvis jeg var uklar. Det jeg lurer paa er om noen (flere) kan gi meg en oversikt (tidsplan)over hvordan dere legger opp maaltidene naar babyn begynner med annen mat enn grot. naar jeg var liten fikk jeg velling paa flaske rett for jeg la meg, men vi har satset paa grot for minstemann. Det faar vi ikke i ham etter kl seks, saa det faar han samtidig som vi spiser middag (varm mat). men naar skal han da faa sin middag - dvs annen varm barnemat? haaper paa flere svar tingeling
L@dy Skrevet 13. juni 2006 #8 Skrevet 13. juni 2006 Det jeg lurer paa er om noen (flere) kan gi meg en oversikt (tidsplan)over hvordan dere legger opp maaltidene naar babyn begynner med annen mat enn grot. ← Nå er mi snuppe snart 10 mnd, Grøt til frokost ca kl. 08-09. Middagen får hun mellom 12-14. (avhenger litt hvor vi er og hva som passer) Det hender hun får et lite frukt måltid i 16 tiden om hun er sulten. Men ofte er hun fornøyd nok med MM da. Kveldsgrøten får hun ca kl. 19. Jeg gav henne middag i 16 tiden tidligere, dvs, det var det som var planen. Men ofte ble det så forsinket, pga vi gjerne var på vei hjem, måtte innom butikken..bla,bla.. Da kom bare middagen og grøt måltiden så tett på hverandre, at hun spiste nesten ikke noe kvelds. Det som Tusenfryd er inne på, at måltidet er en sosial setting praktiserer vi også her, selv om hun ikke får noe "hovedmåltid" da. Hun sitter med oss, og får gjerne smake om hun er nysgjerrig, eller hun får fruktmåltid som sagt.
-hild Skrevet 14. juni 2006 #9 Skrevet 14. juni 2006 Skjønner problemet ditt , i en hektisk hverdag er det ikke bare bare å få kabalen til å gå opp! Vi løste dette med å gi grøt til lunch - og så fikk snuppa smake på middag når vi spiste middag. Hvis du er ute etter en "timeplan" - så... her har du iallefall vår (sånn ca..) ved 8-9 mnd alder.. ca kl 8 - frokost, grøt og melk ca kl 11 - lunch, grøt og melk.. så lur.. ca kl 14 - mellommåltid, frukt kanskje.. så lur igjen.. ca kl 17 - middag, enten fra glass eller det vi spiste selv prøvde å tilby kveldsmat halv 7, men da var hun bare interessert i melk. Brukte middagsglass til henne til å begynne med, hennes favoritt var småfolk glassene. Etterhvert fikk hun det samme som oss (holder igjen på saltet til jeg hadde tatt av mat til henne) , og etter at hun fylte ett spiste hun som oss. Da var det også slutt på grøten, hun ville heller ha brødmat hun.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå