Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #1 Skrevet 13. juni 2006 er det slik at de som må på do rett etter et måltid har større forbrenning enn andre? venninnen min sier at jeg har bra forbrenning siden jeg alltid må på do rett etter middag, og hun må vente noen timer før det går
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #2 Skrevet 13. juni 2006 jeg tror faktisk det kommer mest ann på hvor ofte du spiser.. kjæresten min må alltid på dass rett etter han har spist å det tror jeg ikke skyldes annet enn at han spiser sjelden å heller mye. veldig feil med andre ord... men hvis du spiser ofte å lite å likevel må på do rett etterpå har du sikkert rask forbrenning.. ikke vet jeg. jeg merker på meg selv å at jeg må raskt på do hvis jeg spiiser sånn som kjæresten min av å til, men nå spiser jeg sjelden sånn som det da..
Gjest *Snart medlem* Skrevet 13. juni 2006 #3 Skrevet 13. juni 2006 Forbrenningen kan jeg ikke si noe om, men fordøyelsen din ser jo ut til å være i orden.
Gjest Chantal Skrevet 13. juni 2006 #4 Skrevet 13. juni 2006 er det slik at de som må på do rett etter et måltid har større forbrenning enn andre? ← Nei. Rask forbrenning vises i form av hvor fort mye du kan spise uten å legge på deg for eksempel. Noen kan spise alt uten å legge på seg (høy forbrenning) i mens andre må være litt forsiktige (lav forbrenning).
honey21 Skrevet 13. juni 2006 #5 Skrevet 13. juni 2006 Tror ikke det å gå på do etter å ha spist har noe særlig med høy forbrenning å gjøre. Slik jeg ser det presser maten som kommer ned i magesekken luften (fra magesekken) ut i tarmene, og dermed presser luften på "det" slik at man må på do.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #6 Skrevet 14. juni 2006 Jeg 'avfører' en gang i uka :klø: Is that bad? Har vært sånn i flere år.
honey21 Skrevet 14. juni 2006 #7 Skrevet 14. juni 2006 Det høres litt rart ut Kanskje du ikke spiser nok fiber eller ikke drikker nok vann? Normalt vil være omtrent en gang daglig...
Gjest 2324 Skrevet 14. juni 2006 #8 Skrevet 14. juni 2006 Jeg har veldig høy forbrenning, men går sjelden på do. Ca 2 ganger i uka.
Gjest BagLady Skrevet 14. juni 2006 #9 Skrevet 14. juni 2006 Jeg 'avfører' en gang i uka :klø: Is that bad? Har vært sånn i flere år. ← Hvis det har vært sånn lenge og du ellers føler deg frisk og fin, er det nok ingen grunn til bekymring. Hvis du derimot sliter med at du føler deg oppblåst og forstoppet kan det være grunn til å prøve å drikke mer vann og spise mer fiber. Evt ta en tur til legen hvis dette er noe som plager deg mye
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #10 Skrevet 15. juni 2006 Forbrenning og fordøyelse er to forskjellige ting. Man kan utmerket godt ha treg mage og god forbrenning, eller omvendt! Ingen sammenheng der! Så det at du tilsynelatende har god fordøyelse siden du har så regelmessig avføring, sier ingenting om forbrenningen din. Enkelte har bedre peristaltikk (bevegelse i tarmene) og bedre tømmerefleks (det går an å undertrykke denne så den ikke virker så bra etter hvert) enn andre. Dette har mye å si for en regelmessig fordøyelse. Fungerer disse mekanismene dårlig (f.eks. pg.a. lite vann og fiber i kosten) vil kroppen ha vanskeligere for å kvitte seg med avfall. Men det betyr ikke at maten ikke kan bli forbrent fort, det betyr at avfallsstoffene har en tendens til å samle seg opp nederst i tykktarmen. Forbrenningen av næringsstoffene foregår via blodet (maten i magen din oppløses og leverer næringsstoffer til blodet, som fører den til organer som har bruk for den. Som hjerne, muskler osv. Det som ikke brukes opp lagres i fettcellene), og har sammenheng med hvor fort vev i kroppen brenner opp energien. Altså - to forskjellige ting!
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #11 Skrevet 15. juni 2006 Vi vet det, spørsmålet til trådstarteren var vel mer om forbrenningen har noe å si for fordøyelsen.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #12 Skrevet 15. juni 2006 Vi vet det, spørsmålet til trådstarteren var vel mer om forbrenningen har noe å si for fordøyelsen. ← Jeg svarte da veldig så detaljert på at de to tingene ikke hadde noe med hverandre å gjøre! :klø: Det står da vitterlig det flere steder i innlegget mitt - at disse mekanismene ikke har noen sammenheng? :klø: Jeg valgte også å enkelt forklare hva som er forskjellen mellom forbrenning og fordøyelse, fordi det er så mange som tror det henger sammen - altså at en god fordøyelse tilsier en god forbrenning (eller omvendt om du foretrekker det). Det gjør det altså ikke. Fremdeles i tvil om noe?
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #13 Skrevet 15. juni 2006 Det høres litt rart ut Kanskje du ikke spiser nok fiber eller ikke drikker nok vann? Normalt vil være omtrent en gang daglig... ← Noen har avføring hver dag, andre hver 4. dag, noen andre igjen en gang i uka, alt dette er vanlig. Det som varsler om noe utenom det vanlige, er forstoppelse eller diaré. En kan godt ha avføring en gang i uka uten å være forstoppet, og en kan ha avføring 4 ganger om dagen uten at det er diaré. Til trådstarter: Når en spiser øker vanligvis tarmbevegelsene i hele systemet, de gjør seg klare til å fordøye det du spiser. Derfor blir inholdet lenger nede i tarmene presset nedover, og *plopp*
ashera Skrevet 15. juni 2006 #14 Skrevet 15. juni 2006 Fordøyelse og forbrenning henger nødvendigvis ikke sammen slik TS antyder. Men de som har lavt stoffskifte har lav forbrenning (dvs. lavt stoffskifte er mye mer enn lav forbrenning isolert sett, og forbrenningen kan være lav uten at stoffskiftet blir målt lavt), og samtidig er de ofte plaget med treg mage.
Cognizance Skrevet 15. juni 2006 #15 Skrevet 15. juni 2006 er det slik at de som må på do rett etter et måltid har større forbrenning enn andre? venninnen min sier at jeg har bra forbrenning siden jeg alltid må på do rett etter middag, og hun må vente noen timer før det går ← Eum det tar ca et døgn for mat å passerer gjennom tarmene før restene kommer ut bak.
NullHull Skrevet 16. juni 2006 #16 Skrevet 16. juni 2006 (endret) Eum det tar ca et døgn for mat å passerer gjennom tarmene før restene kommer ut bak. ← Gjest mente vel kanskje ikke nødvendigvis at det var det h*n nettopp hadde spist som kom ut der bak rett etter måltidet, eller? Endret 16. juni 2006 av NullHull
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2008 #17 Skrevet 29. august 2008 Noen har avføring hver dag, andre hver 4. dag, noen andre igjen en gang i uka, alt dette er vanlig. Det som varsler om noe utenom det vanlige, er forstoppelse eller diaré. En kan godt ha avføring en gang i uka uten å være forstoppet, og en kan ha avføring 4 ganger om dagen uten at det er diaré. Til trådstarter: Når en spiser øker vanligvis tarmbevegelsene i hele systemet, de gjør seg klare til å fordøye det du spiser. Derfor blir inholdet lenger nede i tarmene presset nedover, og *plopp* jeg har avføring veldig ofte..noen ganger opp til 4 ganger om dagen. Dette har altså egentlig ingenting å si med fobreningen min? Jeg spiser helt normalt og er sånn passe aktiv..
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2008 #18 Skrevet 29. august 2008 Eum det tar ca et døgn for mat å passerer gjennom tarmene før restene kommer ut bak. Ideelt sett, kanskje. Det betyr ikke at det gjør det for alle. Hos meg tar det langt fra et døgn. Nå skal ikke jeg påberope meg å ha en helt normal fordøyelse, men likevel...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå