Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

I sommer skal jeg og kjæresten til Praha. Tenkte i den forbindelse å reise en helg til enten Østerriket eller Slovakia.

Er det noen her som har anbefalinger angående aktiviteter i de to landene?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Ingen som har vært i ett av de to landene?

Jeg er på jakt etter aktiviteter som passer for et ungt par. :)

Skrevet

Jeg har vært i begge landene, og kan godt komme med noen tips til steder å dra, men trenger litt mer info. Hvor vil dere dra, hvor lenge, hva slags budsjett?

Du spør spesifikt etter aktiviteter, og jeg er litt blank der. Kommer bare på fjellvandring, som riktignok er ypperlig begge steder. Ellers kommer det veldig an på hvor i landet dere har tenkt dere. En blanding av kultur og natur er vel det jeg har fått ut av feriene der, samt mye kafésitting som jeg synes er en essensiell del av enhver ferie i Mellom-Europa.

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for svar.

Har ikke helt bestemt oss for hvilken by vi vil til. Kanskje til Wien.

Har lyst til å dra i romersk eller tyrkisk bad. Og å bade i elv eller innskjø. Jeg tenkte på ulike attraksjoner, som slott og kirker.

Skrevet

Wien er en kjempefin by, med masse å se arkitekturmessig. Masse flotte bygninger i ulike stilarter. Langs ringveien rundt sentrum ligger arkitekturperlene tett i tett og det er flott å vandre langs denne gaten - Ringstrasse. Det er et badeanlegg i byen, hvor man bader i elven Donau. Har ikke vært der selv, men spør på turistinfo når du kommer het. Det heter Donauinsel, tror jeg, men det finnes andre steder også. Ellers så er det fint å kjøre i det store pariserhjulet på tivoli der, for fin utsikt over byen. I utkanten av byen er det vingårder og man kan smake den nye vinen (hvitvin) på masse hyggelige drikkesteder kalt Heurigen. Fine kunstmuseer på Belvedere og på moderne kunstmuseet, som ligger like ved Sigmund Freud-museet. Utenfor byen ligger slottet Schönbrunn med et fantastisk parkanlegg. Romerske eller tyrkiske bad må du nok til Budapest for å finne. Vest i Østerrike ligger området Tyrol hvor det er helt fantastisk natur, særlig rundt byen Innsbruck, som også har en del fine ting å se i seg selv.

I Slovakia er det vel hovedstaden Bratislava som er nærmest Praha, men der er det ikke SÅ mye å se. En liten gamleby som er unnagjort på en dag. Du kan faktisk dra dit på dagstur fra Wien. Jeg har ikke vært der selv, men har vært øst i landet, og der er det helt utrolig flott. Høye fjell i en nasjonalpark nær den polske grensen (Høye Tatra), der ligger det masse vintersportssteder men det er fint å besøke om sommeren også, da kan man ta heis opp på toppen av fjellet og få en lett spasertur ned igjen :-) Flotte middelalderborger og slott, og fine byer - Kosice og Levoca er verdt et besøk. Men litt større avstander her da, så egentlig må du nok ha en uke for å få utbytte av østlige Slovakia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...