Gå til innhold

Typisk norsk gave, hjelp!


turnips

Anbefalte innlegg

Har en bror i utlandet som skal gifte seg i mai. Eftersom han har en søster (meg) som bor i Norge hade jeg lyst å gi han noe typiskt norskt i gave. Synes det bør være et minne for livet, vi treffes jo ikke så ofte så det kunne være noe som minner han om meg og mitt nye hjemland. Har et budsjett på ca 1000 ,-

Håper på forslag!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ostehøvel i sølv? Det finnes mange flotte mønstre, men vil du ha litt nasjonalromantikk er vel mønstrene Tele, Drage og Barokk skikkelige innertiere!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Hva m den store boken om Hurtigruteskipene da?Husker ikke forfatterne eller forlaget men den er iallfall kjempefin og jeg kan knapt tenke meg noe norskere enn sliteren langs kysten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe som er rosemalt? (Fat, skål e.l) Eller en lusekofte.

Men en ostehøvel i sølv var også en god ide!

..Typisk norsk, spør du meg!!

PS: skal det være noe til pynt, noe som kan brukes eller noe en bare gjemmer bort, men allikevel er et minne???

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norsk design er på opptur, så du kan også finne mye fint som ikke er så gammeldags. En kaketine eller andre rosemalte ting ville ikke passet i vårt hjem, og vi ville hatt problemer med å finne en plass til det. Da ville jeg heller gått for en fin ostehøvel.

Du kan jo også gi de en norsk matopplevelse, lusekofte, tova luer eller ladder, norsk kunst, norsk musikk eller et lite album med "ditt Norge" hvor du skriver, limer og klipper slik at det samtidig er an slags guide til en gang de besøker deg.

Bare husk at norsk ikke nødvendigvis er gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for inslag!

Visste ikke at ostehøvel i sølv er typiskt norsky, skal tenke på det.

Ønsket kjøpe rosemalt kaketine ja men de vi har sett på/ringt å spurt er 1600,- till 2000,-. Er det noen som vet om noen billigere?

Har strikket lusekofte fra før, meget godt likt!

Septemberbrud: Det kan være noe til pynt, noe til bruks men helst ikke noe man bare gjemmer bort...

God idè Tiger å lage en bok selv, men jeg har litt begrenset med tid da jeg selv også planlegger bryllup, 1 mnd etter min bror. (Hvis noen reagerer på dette så var det broren min som bestemte seg sist og jeg har godtat det tross at det er litt surt...). Så jeg håpet på å finne noe ferdiglaget.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ostehøvelen er en norsk oppfinnelse Turnips, visste du ikke det? Derfor er det typisk norsk uansett om det er i stål, sølv etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis noen blev fornærmet av at jeg ikke visste at ostehøvel er en norsk oppfinnelse. Har bodd i Norge i 4 år å har ikke rekkt å få med meg allt av norske oppfinnelser og traditioner, men jeg gjør mitt beste!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fetteren min giftet seg, kjøpte jeg en en skje i tinn. Slik som kan være til pynt, men også brukes til krem og annet. Den falt visst i smak! (Han bor i Belgia) Den hadde et gammelt norsk mønster, men likevell litt diskre slik at den kan passe inn i alle hjem. De fleste utlendinger liker det norske tinnet!

Ellers så syns jeg ostehøvel er en god ide! Noe mer norskt enn det skal man lete lenge etter! Men på den annen side kommer det jo litt ann på hvor i utlandet han bor da. Ostehøvel ville ikke vært en så god gave i Belgia f.eks. Der bruker de mest den mykere osten som skal skjæres med kniv. Alle andre oster er gjerne ferdig skåret opp i skiver. Så der ville det vært en bortkastet gave tror jeg.

Jeg ville satset på noe i Tinne - en suppeøse f.eks. Det er jo noe etthvert hjem trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-03-19 13:25, turnips wrote:

Beklager hvis noen blev fornærmet av at jeg ikke visste at ostehøvel er en norsk oppfinnelse. Har bodd i Norge i 4 år å har ikke rekkt å få med meg allt av norske oppfinnelser og traditioner, men jeg gjør mitt beste!

Jeg ble ikke fornærmet icon_smile.gif

Men jeg må få lov til å si at du er veldig flink til å skrive norsk til å ha bodd så kort tid i landet. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja kikk på bruksting i tinn. Det finnes så mye. Både små saltkar formet som vikingskip og ostehøvler.

Mye lekkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ostehøvelen kan faktisk brukes i andre land også. Norge eksporterer faktsk tonnevis med Jarlsbergost verden over. Jarlsbergost er regnet som en delikatesse i mange land.

Sølv eller tinn er en smakssak. Faktisk er tinn i mange land like dyrt som sølv! Du kan jo gravere inn navn og dato på bladet på ostehøvelen -kjempeflott minne!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis de bor i et land der det er kald vinter (eller er i Norge på vinteren av og til), er kanskje sånne 'kjærestevotter" en fin ting?

Det er selbuvotter med flott motiv, og der to av vottene er strikket sammen, slik at ekteparet må holde hverandre i hendene når det er kaldt... Søtt!

Vet ikke hvor man kan få tak i slikt, Husfliden, kanskje, eller kanskje du kan få noen til å strikke for deg. Spør i såfall i garnbutikker etter mønster.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinK

Synes ostehøvel er en flott gave jeg. Men da bør dere gi en okte hjemmelaget (gammeldags) brunost ved siden av også. Det faller nok i smak!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...