Gå til innhold

Reklame mot barn


bewe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor legger du denne inn på tusen steder??? Hvorfor haster dette?? Har du eksamen i medier og kommunikasjon?

Det er for tidlig på morran til å tenke, men jeg kommer kanskje sterkere tilbake. Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til å høre hva andre mener om dette. det er et viktig tema som bør oppta mange i det samfunnet vi lever i dag. vil gjerne ha seriøse svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det et viktig tema, jeg har da heller ikke påstått noe annet. Men det er teit å legge inn samme innlegg flere steder.... dessuten stilte jeg noen spørsmål, kan du ikke svare på dem?

Jeg mente det seriøst, forstår du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg har eksamen i det og vil gjerne skape en liten diskusjons gruppe ang dette for å høre om folks meninger pr dags dato.

på nettet står det som regel bare redaksjonell omtale og derfor er det interesangt å høre hva dere der ute tenker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn mot reklame er forkastelig. Vi som voksne ansvarlige mennesker bør skåne våre barn for reklamen. Men når pengene styrer markedet, så tar reklamen over. Jeg synes det er trist.

Høyre kom en gang med et forslag, om å ha reklame i skoledagbøkene mot at de skulle bli gratis. Dette er jo rent kjøpepress, og jeg skjønner ikke hvordan de tenker. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. jeg tror faktisk at noen skoler får finansiert sine bøker med nettopp reklame allerede. det er veldig trist at medier og reklame har så mye makt i vår kultur.

hvordan kan dette stoppes??

det er vanskelig...

det er jo veldig delte meninger om dette i myndighetene også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man la markedet styre økonomien, blir det reklame, det er noe alle bør forstå... men selvfølgelig er det galt å rette den inn mot barn.

Høyre vil ha markedsøkonomi, de vil skape større konkurranse. Reklamen vil gjøre bøkene billigere, men hva gjør det, når pengene går til unyttige dingser og greier isteden.

Og hvorfor ikke ha ett eneste sted fritt for reklame; skolen?

Hver sin smak.... forferdelig trist, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det blir mye manipulering og skjult reklame. har hørt eksempler at motebedrifter kommer til gjeng lederne og sponser de med klær gratis.. om de går med de...

noen som vet om det har kommet noen nye regler i markedsføringsloven om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med donald er proppfult av reklame - for disneyprodukter eller snop.......og de reklamerer for hvilke ting som følger med i neste blad - utelukkende for at ungnee skal mase seg til å få de tingene. Synes det er dumt jeg . Da jeg var barn så var det heller "fornuftige" samleting i bladene. Slik som samlekort med ulike tema - da lærte man i det minste noe - selv om det jo også var en sleip måte å skaffe kjøpere på. Nå er det bare rusk og rask - dumme plastikgjenstander som løse fingre og sprutende klokker........

Og denne adventskalender serien er jo et konsept fullt av reklame.......man bare mååååå ha det........

ikke lett å vokse opp nei.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På en side er det jo litt forkastelig med reklame mot barn da, men på den andre siden så synes jeg det er greit.

Barn bør lære seg at ting som vises i en reklame, ikke nødvendigvis blir kjøpt, men en kan ønske deg det.

Det er jo veldig til merkepress på barn og unge i dag og alle vil ha det siste innen div leger.

Og da tror jeg det er viktig å oppdra barn slik at reklame ikke skal styre verdagen og handlelysten.

Vi lever i 2002 og verden forandrer seg. Vi voksne må lære oss at generasjoner under oss har en helt annen holdning ovenfor ting enn det vi hadde.

Husker godt hvor "gammeldags" foreldrene mine var, som ikke skjønte noen ting...

Det har med å godta forandringer og innrette seg etter disse. Og prøve å jobbe inn en løsning som gjør at dette ikke virker forkastelig.

Leker og div er blitt mere og mere læringsrette.

Dette med reklame er noe en må og bør forholde seg til, og lære seg å ta de riktige valgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du har rett i det du sier at vi lever i år 2002. det er helt sant og mange av oss tenker gammeldags enda. det er klart at til en viss grad er reklamen nødvendig. men det er mange ganger dette er ren manipulasjon. jenter som får spiseforstyrrelser i ung alder, mange som tar skjønnhetsoperasjoner osv. denne utviklingen som er er skummel. det er blitt langt flere deprisive osv. når dette skjer bør myndighetene gripe inn mener jeg..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn og reklame er jo bare bra. Da vet de hvilke produkter som finnes. Ansvaret ligger selvsagt hos de som lager dem. Grensen går når de bruker hypnose eller andre sleipe effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fransemann

Hvorfor frarøve barn muligheten til å finne ut hvilke produkter som er på markedet.

ikke for å drite ut laila dåvøy, men man mister ikke alle vennene sine fordi man ikke har nissene i blåfjell lue. Løsningen vil heller ikke være å selge juleprodukter kun etter jul som samme person foreslo...

men myndighetene bør gjøre noe mot reklamepress. det er ikke bra for barn. hvorfor hører ikke myndighetene på hva folket mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barn ser jo på TV3, reklamer om sånn babydoll greier og actionman. Det skaper kjøpepress i en alt for ung alder.

det skaber ikke mere press end forældrene vil ha det til, hvis man har lært sine børn at nej er et nej så har man ingen problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...