Gjest Neffi Skrevet 13. juni 2006 #101 Skrevet 13. juni 2006 Men hvorfor er du enig med meg, da? Hvis viljen er fri er det ingen mening i det jeg skriver. ← Skjønner ingenting nå!!
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 13. juni 2006 #102 Skrevet 13. juni 2006 Lord!!! ← Hmm? Meg? Du kan godt være intellektuell, uten å være intelligent. Og viseversa. Der stopper jeg. ← Stemmer. Intelligens måler bare evnen til å løse logiske oppgaver.
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2006 #103 Skrevet 13. juni 2006 Men hvorfor er du enig med meg, da? Hvis viljen er fri er det ingen mening i det jeg skriver. ← Slutt med den hersens viljen din!! Etter å ha tenkt i litt annerledes baner enn mitt vanlige tankesett har jeg etter hvert skjønt hva du mener med det, og jeg er faktisk enig med deg der også... viljen er fri til en viss grad innenfor de gitte rammene vi lever under, men jeg skjønner hva du mener.... Det tar bare litt tid, jeg er gammel må vite men la oss ikke spore av denne debatten med det er du snill...
Gjest Sexy Sadie Skrevet 13. juni 2006 #104 Skrevet 13. juni 2006 Så folk har vondt i ræva fordi "pene mennesker" tjener seg noen kroner på sitt utseende? Jeg fatter ikke den der, hvorfor skal ikke de jentene (og guttene) som er "glamourmodeller", "catwalkmodeller" eller "aktmodeller" få lov til det? Skader det noen direkte? Hvorfor må man hele tiden ha i bakhodet at man skal være et "forbilde" for unge mennesker? Hvorfor ikke bare bare la folk leve sitt liv og gi fanden?
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2006 #105 Skrevet 13. juni 2006 Du er inne på noe der, SS. la folk styre sine egne liv så lenge de ikke skader noen. Men enkelte blir kanskje litt såre i selvbildet sitt når andre kan leve av noe de selv ikke har? Som Bønna også påpeker...
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #106 Skrevet 13. juni 2006 Men enkelte blir kanskje litt såre i selvbildet sitt når andre kan leve av noe de selv ikke har? Som Bønna også påpeker... ← Jeg er selv beviset på at en helt vanlig småfeit trønder kan slå seg opp som aktmodell og bli regnet som den beste av alle jeg jobber for.
Bønna Skrevet 13. juni 2006 #107 Skrevet 13. juni 2006 Etter å ha tenkt i litt annerledes baner enn mitt vanlige tankesett har jeg etter hvert skjønt hva du mener med det, og jeg er faktisk enig med deg der også... ← Hurra! Betyr det at du også skjønner hvor sentralt spørsmålet egentlig er, i forhold til politikk og sånn?
Gjest Sexy Sadie Skrevet 13. juni 2006 #108 Skrevet 13. juni 2006 Jeg er selv beviset på at en helt vanlig småfeit trønder kan slå seg opp som aktmodell og bli regnet som den beste av alle jeg jobber for. ← Det her var meg.
Bønna Skrevet 13. juni 2006 #109 Skrevet 13. juni 2006 Så folk har vondt i ræva fordi "pene mennesker" tjener seg noen kroner på sitt utseende? Ja, det gjør vondt å bli misfordelt. Jeg fatter ikke den der, hvorfor skal ikke de jentene (og guttene) som er "glamourmodeller", "catwalkmodeller" eller "aktmodeller" få lov til det? Skader det noen direkte? Det er til skade for en selv når en blir misfordelt av velsignelser. Dermed er det rimelig og naturlig å være misunnelig. Denne misunnelsen er positiv dersom den leder til at man stemmer på såkalte misunnelsespartier. Det vil si venstreorienterte partier som ønsker en omfordeling av inntekt i samfunnet gjennom skatteseddelen. Hvorfor ikke bare bare la folk leve sitt liv og gi fanden? ← Jo, i forhold til private ubetydeligheter så må jo folk få gjøre det. Men fordi folk flest ikke lever på sine egne private øde øyer, er det heller ingen grunn til å ignorere sosial urettferdighet. Iallfall ikke for de som blir utsatt for det.
Gjest Embla s Skrevet 13. juni 2006 #110 Skrevet 13. juni 2006 Lord!!! Du kan godt være intellektuell, uten å være intelligent. Og viseversa. Der stopper jeg. ← Altså... man kan godt være intellektuell uten å være intelligent? :klø: Hvordan da mener du?
Bønna Skrevet 13. juni 2006 #111 Skrevet 13. juni 2006 Altså... man kan godt være intellektuell uten å være intelligent? :klø: Hvordan da mener du? ← Kanskje det menes at man er boklærd uten å være spesielt intelligent? Det er jo fullt mulig å reprodusere kunnskap uten at man har særlig til forstand. På den annen side er man ikke nødvendigs intellektuell selv man er intelligent.
Gjest Embla s Skrevet 13. juni 2006 #112 Skrevet 13. juni 2006 Kanskje det menes at man er boklærd uten å være spesielt intelligent? Det er jo fullt mulig å reprodusere kunnskap uten at man har særlig til forstand. På den annen side er man ikke nødvendigs intellektuell selv man er intelligent. ← Jo, men hvis man er dum men flink til å reprodusere/kopiere da er man IKKE intellektuell eller intelligent. Helt enig at man ikke nødvendigvis er intellektuell fordi om man er intelligent, men har store problemer med å se motsatte. :klø:
Bønna Skrevet 13. juni 2006 #113 Skrevet 13. juni 2006 Jo, men hvis man er dum men flink til å reprodusere/kopiere da er man IKKE intellektuell eller intelligent. ← Hvis det skal være en mening i begrepet intellektuell, kan det ikke være ensbetydende med intelligent. Skillet må da bli boklig kunnskap. En intellektuell blir da en belest person med masse kunnskaper innabords. Men man trenger ikke være særlig intelligent for å ha lest en masse bøker og huske mye av det som er skrevet i dem. Nå vil kanskje ikke du oppfatte Ari Behn som intellektuell, men slik begrepet brukes i det norske hverdagsspråket er de intellektuelle alle de som driver med bøker og sånt. Også Ari Behn.
Gjest Embla s Skrevet 13. juni 2006 #114 Skrevet 13. juni 2006 Hvis det skal være en mening i begrepet intellektuell, kan det ikke være ensbetydende med intelligent. Skillet må da bli boklig kunnskap. En intellektuell blir da en belest person med masse kunnskaper innabords. Men man trenger ikke være særlig intelligent for å ha lest en masse bøker og huske mye av det som er skrevet i dem. Nå vil kanskje ikke du oppfatte Ari Behn som intellektuell, men slik begrepet brukes i det norske hverdagsspråket er de intellektuelle alle de som driver med bøker og sånt. Også Ari Behn. ← Jeg tror kanskje vi burde bli enig om hva intellektuell betyr. Alle som "driver med bøker og sånn" er IKKE intellektuelle, og når det snakkes om "de intellektuelle" tror jeg ikke Ari Behn er den folk først tenker på? Fra ordboka: Forstandsmessig, forstandsbetont, åndsarbeiderne. Men om vi skal bruke definisjonen din (slik du mener ordet brukes i det norske hverdagsspråket) så er vel ikke folk som "driver med bøker og sånt" spesielt uintelligente? Det er liksom ikke nok å kunne lese en bok også gjenfortelle handlingen for å bli sett på som intellektuell?
Bønna Skrevet 13. juni 2006 #115 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Men om vi skal bruke definisjonen din (slik du mener ordet brukes i det norske hverdagsspråket) så er vel ikke folk som "driver med bøker og sånt" spesielt uintelligente? Det er liksom ikke nok å kunne lese en bok også gjenfortelle handlingen for å bli sett på som intellektuell? ← Hvis vi skal bruke min definisjon så er poenget at man ikke trenger særlig til intelligens og forstand for å drive med bøker og sånn. Hvis vi derimot bruker ordbokas definisjon, som jo nødvendigvis må være den riktige, så er nok ikke Ari Behn intellektuell, nei. Jeg ser det. Likevel er Ari Behn en mann med den nødvendige kulturelle kapitalen, som åpnet dørene til de sirkler som gjorde det mulig for ham å få en plass i Kongehuset. Så den overklassestatusen, som er knyttet til begrepet intellektuell, er også blitt Ari Behn til del fordi han driver med bøker og sånn. Derfor er det ikke unaturlig å hevde at man ikke trenger så voldsomt mye intelligens for iallfall å fremstå som intellektuell, og å nyte godt av den statusen som er knyttet til dette. Endret 13. juni 2006 av Bønna
Gjest Neffi Skrevet 13. juni 2006 #116 Skrevet 13. juni 2006 Hvis vi skal bruke min definisjon så er poenget at man ikke trenger særlig til intelligens og forstand for å drive med bøker og sånn. Hvis vi derimot bruker ordbokas definisjon, som jo nødvendigvis må være den riktige, så er nok ikke Ari Behn intellektuell, nei. Jeg ser det. Likevel er Ari Behn en mann med den nødvendige kulturelle kapitalen, som åpnet dørene til de sirkler som gjorde det mulig for ham å få en plass i Kongehuset. Så den overklassestatusen som er knyttet til begrepet intellektuell er også blitt Ari Behn til del, fordi han driver med bøker og sånn. Derfor er det ikke unaturlig å hevde at man ikke trenger så voldsomt mye intelligens for iallfall å fremstå som intellektuell, og nyte godt av den statusen som er knyttet til dette. ← Oppfattet som, ja - helt riktig. Ellers er jeg fullstendig enig i din politiske holdning. Du skriver mye bra!
Gjest Neffi Skrevet 13. juni 2006 #117 Skrevet 13. juni 2006 Og for å tillegge: jeg prater her om det er greit at mennesker benytter seg av sine egenskaper for å tjene både penger og andre goder. Ikke at man IKKE behøver dele disse goder med andre. Jeg mener at alle har et ansvar. Være seg man er dyktig på å spille fiolin, eller er vakker. selvmotsigelsen finns ikke.
Gjest gjest1 Skrevet 14. juni 2006 #118 Skrevet 14. juni 2006 Hurra! Betyr det at du også skjønner hvor sentralt spørsmålet egentlig er, i forhold til politikk og sånn? ← Ja, på en måte, men vi lever i et samfunn med regler og normer rundt oss, så egentlig spiller det ingen rolle. Vi er som vi er og vi gjør de valgene vi gjør innenfor disse gitte rammene. Og når det gjelder hva vi skal velge, så må vi velge utifra rammene vi befinner oss i, og hva vi synes gavner enten oss selv eller samfunnet som helhet, best. (var det en klønete setning?) Men du tenker på disse "sin egen lykkes smed"-velgerne kanskje? At noen er mer ressurssterke enn andre får man ikke gjort noe med, og de kan velge annerledes enn de som ligger lenge nede i trappeoppgangen når det gjelder hva som skal til for å nå toppen. Og vi må ha muligheter for de som vil klatre også, ellers stagnerer alt... men du... dette blir en helt annen diskusjon.. den har ikke noe i denne tråden å gjøre
Gjest gjest1 Skrevet 14. juni 2006 #119 Skrevet 14. juni 2006 Det her var meg. ← Får man greit betalt for å være aktmodell, Sexy Sadie? Kanskje det hadde vært noe for meg også, nå som kroppasjen har fått sitt tydelige "har født barn og er middelaldrende"-preg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå