brumma* Skrevet 12. juni 2006 #21 Skrevet 12. juni 2006 Jeg synes det er kjipt at man ikke kan uttale seg om at man "misliker" noen som er pene, uten at man blir beskyldt for å være misunnelig... Mange kjendiser jeg liker, og mange jeg ikke synes noe om. Pene eller ikke.
Gjest Ninakanin Skrevet 12. juni 2006 #22 Skrevet 12. juni 2006 Hvem eller hva er det som bestemmer om noen er pene.? Du Sexy C, definerer mye som stygt? Hvem sier at din definiasjon er absoutt? ← dette vil jeg påstå blir en diskusjon for en annen tråd, og ikke poenget med denne Det blir litt for filosofisk..
Gjest Ninakanin Skrevet 12. juni 2006 #23 Skrevet 12. juni 2006 Jeg synes det er kjipt at man ikke kan uttale seg om at man "misliker" noen som er pene, uten at man blir beskyldt for å være misunnelig... Mange kjendiser jeg liker, og mange jeg ikke synes noe om. Pene eller ikke. ← ja det er forøvrig også et godt poeng!
Gjest Embla s Skrevet 12. juni 2006 #24 Skrevet 12. juni 2006 (endret) Nina K, du spør hvorfor ikke de pene kan dra veksler på det på lik linje med at "verdens beste snekker" drar veksler på sitt talent. Vel, for meg blir det litt merkelig når folk blir interessante k u n fordi de er pene. Noen av de du nevner (og andre pene) har mer å fare med enn kunn utseende, og det har jeg ikke noe problem med. Men jeg syns ikke folk blir mer interessante fordi de er pene, og det er vel liten tvil om at det er en del eksempler på feilplasserte mennesker nettopp fordi de er pene. Det at noen er pene er hyggelig og fint, men at de f.eks blir mer interessante gjester hos Skavlan på tross av at de ikke har mer å skilte med, det går jeg ikke med på! Og for meg blir "kun utseende" litt for tynt grunnlag. Litt sånn: "mitt talent er å være pen". I mitt hode ser jeg da for meg et veldig selvopptatt menneske som heller burde brukt ressurser på å også utvikle andre talenter ved seg. Finnes en hel haug vakre kvinner og menn som har masse andre talenter også, heldigvis! edit: hvis jeg f.eks er ute etter skjønnhetstips, ville jeg nok verdsatt en vakker kvinnes tips mer enn en stygg kvinnes tips. På lik linje med at jeg ville festet lit til "verdens beste snekkers" anbefaling ang verktøy! Endret 12. juni 2006 av Embla s
Gjest Ninakanin Skrevet 12. juni 2006 #25 Skrevet 12. juni 2006 Nina K, du spør hvorfor ikke de pene kan dra veksler på det på lik linje med at "verdens beste snekker" drar veksler på sitt talent. Vel, for meg blir det litt merkelig når folk blir interessante k u n fordi de er pene. Noen av de du nevner (og andre pene) har mer å fare med enn kunn utseende, og det har jeg ikke noe problem med. Men jeg syns ikke folk blir mer interessante fordi de er pene, og det er vel liten tvil om at det er en del eksempler på feilplasserte mennesker nettopp fordi de er pene. Det at noen er pene er hyggelig og fint, men at de f.eks blir mer interessante gjester hos Skavlan på tross av at de ikke har mer å skilte med, det går jeg ikke med på! Og for meg blir "kun utseende" litt for tynt grunnlag. Litt sånn: "mitt talent er å være pen". I mitt hode ser jeg da for meg et veldig selvopptatt menneske som heller burde brukt ressurser på å også utvikle andre talenter ved seg. Finnes en hel haug vakre kvinner og menn som har masse andre talenter også, heldigvis! edit: hvis jeg f.eks er ute etter skjønnhetstips, ville jeg nok verdsatt en vakker kvinnes tips mer enn en stygg kvinnes tips. På lik linje med at jeg ville festet lit til "verdens beste snekkers" anbefaling ang verktøy! ← jepp, et bra innlegg med gode poenger! Er ikke uenig i noen av dem Det er kritikken FORDI de er pene jeg stiller meg kritisk til.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 12. juni 2006 #26 Skrevet 12. juni 2006 (endret) Det er vel ikke så mange andre egenskaper enn å være pen å spille på når man er modell. Endret 12. juni 2006 av Slangen
Gjest Ninakanin Skrevet 12. juni 2006 #27 Skrevet 12. juni 2006 Det er vel ikke så mange andre egenskaper å spille på når man er modell. ← nei det er liksom det... hvorfor... ja egentlig så er jeg kanskje litt uenig med Embla S likevel? hvorfor skal det egentlig være greit å kritisere dem bare fordi de ikke har noe annet å rutte med og lever av å være i media? skal man kunne kritisere snekkeren bare fordi han ikke er smart nok til å bli lege?tror ikke det nei...
Gjest Gjest1 Skrevet 12. juni 2006 #28 Skrevet 12. juni 2006 edit: hvis jeg f.eks er ute etter skjønnhetstips, ville jeg nok verdsatt en vakker kvinnes tips mer enn en stygg kvinnes tips. På lik linje med at jeg ville festet lit til "verdens beste snekkers" anbefaling ang verktøy! ← Det er jeg helt uenig i. Man kan ha talent for sminke og hudpleie selv om man ikke oppfattes som pen. Og motsatt.
punktom Skrevet 12. juni 2006 #29 Skrevet 12. juni 2006 nei det er liksom det... hvorfor... ja egentlig så er jeg kanskje litt uenig med Embla S likevel? hvorfor skal det egentlig være greit å kritisere dem bare fordi de ikke har noe annet å rutte med og lever av å være i media? skal man kunne kritisere snekkeren bare fordi han ikke er smart nok til å bli lege?tror ikke det nei... ← Det artige er at i "samfunnsdebatten" er det de som primært kun har et utseende eller kropp å surfe på som er de mest iherdige proponentene for anti-jantelov. De og jenter som surfer på en tidels inngiftet blått blod. Men jeg har ikke et spesielt behov for kritisere dem. Derimot kritiserer jeg dere som opprettholder et unødvendig tåpelig marked for tullete mediapersonligheter. Og iallfall dere som i tillegg til å opprettholde dette markedet også kritiserer slike personer. Ellers for alt vi vet kan det hende at snekkeren er smart nok til å bli lege.
Gjest Chrizzy Skrevet 12. juni 2006 #30 Skrevet 12. juni 2006 Inspirert av andre debatter, og ikke minst evige debatter, her på KG, så spør jeg bare... Hva er grunnen til at så mange ser ut til å ha "belegg" for å uttale seg i negativ retning når noen fremstår som pene og velger å bygge karriæren sin på det? La oss nevne Mona i kaffereklamen, Siri Kalvig og Dorthe Skappel. Hva hjernekapasitet de har, om de er snille eller slemme og tusen andre ting å spekulere i, er meg revnende likegyldig! Hva er det med pene mennesker som provoserer sånn? :klø: Folk ser ut til å ha en "rett" til å kritisere eller spekulere, ene og alene fordi de velger å leve i mediaverden av utseende sitt i en eller annen grad eller form. Hadde ikke du, om du så sånn ut? Poenget mitt er bare... Om en snekker vinner en "verdens beste snekker"-pris, så blir ikke jeg bitter av den grunn. Ei heller om han velger å sko seg på prisen og dukker opp i reklamer for snekker-ting. Det er hans prestisje. Det er noe han kan. Good for you!!!! Det vil alltid finnes noen som er bedre enn andre til ting. Hvorfor skal det gi rett til hugg og kritikk bare fordi det tilfeldigvis er utseende? Edit: Endret tittel ← Det er ikke sikkert at det bare er utseende som får folk til å reagere. Jeg vet om brukere her som er blitt kalt for "smellvakker", f eks attegløyma, hun ble ikke, som jeg kan huske, utsatt for hets og slike ting. Jeg er sikker på at det er veldig mange vakre brukere her, under navn, avatar og nick, som vi ikke vet om er nydelige, og kanskje mye penere enn oss selv. Hva er det egentlig som gjør at vi vet det om noen og ikke andre? Hva er det som gjør at noen har selvtillit nok/lyst nok, til å si, eller sende inn et bilde av seg selv som gir de denne responsen? Kan det være at når man er frempå på den ene måten så er man det på den andre også? jeg sier ikke at det er slik, men jeg lurer av og til. Ikke sånn å forstå at det er negativt å være frempå, men jeg tenker av og til på dette... På den andre siden så vet jeg at om jeg sier at ingen er bedre enn meg til å male, da vil jeg være et mål for andre som vil være bedre til å male enn meg. Når jeg sier dette så tenker jeg på eksemplene du nevner om "en som vinner verdens beste snekkerpris". Derfor synes jeg ikke de eksemplene er helt bra. Det finnes alltid utfordrere, og slik skal det være, i slike saker. Jeg synes parallelen blir litt feil der
Eponine Skrevet 12. juni 2006 #31 Skrevet 12. juni 2006 Ellers for alt vi vet kan det hende at snekkeren er smart nok til å bli lege. ← enig! Er ikke alle som på død og liv må ha prestisjeyrker. Det er forskjell på lykke og prestisje.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #32 Skrevet 12. juni 2006 Jeg ble i denne Mona Grudt-reklamen beskyldt for å være misunnelig siden jeg uttalte at jeg ikke syntes denne damen er et godt forbilde for unge piker. Jeg har forklart i den andre tråden at jeg mener et godt rolleforbilde skal kunne gi forhåpninger om at man selv også kan oppnå noe. Å være pen er jo for det meste medfødt, og jeg selv kunne aldri blitt Miss Universe. Og det er mange unge jenter som heller aldri vil kunne jobbe som modell. Hvorfor skal de da ha et forbilde som har kommet seg fra pga utseendet? Er det ikke bedre at de har et forbilde som viser at det finnes andre måter å komme seg fram her i livet, enn kun det ytre? Jeg har ingenting imot pene mennesker, og jeg er ikke misunnelig på denne pene damen som selger slankekaffe. Jeg har selv en veninne som har jobbet litt som modell, men hun har et veldig avslappet forhold til utseendet. Men det er jo stor forskjell fra det å ha noen som rollemodell til det å mislike noen. Jeg misliker ikke Mona Grudt (men er nå ikke overstadig begeistret helelr). Vet dere hva, det er mange som vurderer folk utfra hva de har gjort, uavhengig av hvordan de ser ut. For meg virker det som man ikke kan kritisere disse vakre damene for hva de har gjort uten å bli beskyldt for å være misunnelige. kanskje det er dere som er for opptatt av utseedet? Vi trenger at noen er modeller i samfunnet, akkurat som vi trenger andre yrkesgrupper. For hvordan skulle ellers produsenten av slankekaffe klart å lure folk til å tro på produktet?
Gjest Ninakanin Skrevet 12. juni 2006 #33 Skrevet 12. juni 2006 Det artige er at i "samfunnsdebatten" er det de som primært kun har et utseende eller kropp å surfe på som er de mest iherdige proponentene for anti-jantelov. De og jenter som surfer på en tidels inngiftet blått blod. Men jeg har ikke et spesielt behov for kritisere dem. Derimot kritiserer jeg dere som opprettholder et unødvendig tåpelig marked for tullete mediapersonligheter. Og iallfall dere som i tillegg til å opprettholde dette markedet også kritiserer slike personer. Ellers for alt vi vet kan det hende at snekkeren er smart nok til å bli lege. ← nemlig. det kan jo hende snekkeren er smart nok til å bli lege. hvorfor er det da så mange som tror at de pene ikke er smart nok til å bli lege...?
punktom Skrevet 12. juni 2006 #34 Skrevet 12. juni 2006 (endret) nemlig. det kan jo hende snekkeren er smart nok til å bli lege. hvorfor er det da så mange som tror at de pene ikke er smart nok til å bli lege...? ← Selv foretrekker jeg pene jenter som er lege, så jeg vet at det går fint an å kombineres. Og ja jøss, jeg tviler ikke på at mange dyktige modeller også er smarte. Men selv har jeg lite sansen for damer som bare er pene, eller rettere sagt deilige, og ikke noe annet. Men disse er typiske den lille prosenten av pene jenter som liker å komme forbi køen på utsteder. Endret 12. juni 2006 av punktom
Gjest Henrik Skrevet 12. juni 2006 #35 Skrevet 12. juni 2006 Jeg tror at veldig mange har en oppfatning av modellyrket som noe annenrangs. Ja, det gir sikkert mye PR og lettjente penger, men hvor vanskelig kan det være å sitte i sminkestolen og deretter posere med et sløret blikk? Pene jenter med et godt hode velger gjerne litt andre karriereveier enn modellyrket. Pene jenter som ikke har noen spesielle evner, og som sannsynligvis hadde endt opp i en vanlig lavstatusjobb jobb ala. førskolelærer, barnehageassistent, butikkmedarbeider, ser jo sitt snitt til å få en bedre livsstil via modellyrket. Ofte er det faktisk så enkelt. Å se modeller uttale seg på TV bidrar sjelden til å endre på dette inntrykket for meg iallefall. De virker korttenkte og overfladiske, småfnisete og overhodet ikke intellektuelle. Mitt inntrykk av mange modeller er at det er pene jenter som stort sett kun har utseende å fare med, og ikke så mye annet. Mulig de er snille og morsomme osv, som 80% av jordens befolkning forøvrig er, men rent intellektuellt skorter det på kapasitet.
Gjest Ava Skrevet 12. juni 2006 #36 Skrevet 12. juni 2006 Det er vel ikke så mange andre egenskaper enn å være pen å spille på når man er modell. ← Men det betyr slett ikke at modeller ikke har andre egenskaper. De er selvsagt som folk flest - noen har noe mellom ørene og noen har ikke ....
Gjest Neffi Skrevet 12. juni 2006 #37 Skrevet 12. juni 2006 Kan de ha noe med at i det samfunnet vi lever i dag så er du ingenting hvis du ikke er "pen". Du kunne ha løsningen på kreft, hiv, aids og verdensfreden. Men hvis du ikke er pen så er du ingenting. ← Det der er heeelt feil. Jeg skulle heller vært lege, enn vakker. Dessverre er det få som klarer å innse at man både kan være pen, og smart! Har man et veldig bra utseende skal det mer til for å bli tatt på alvor, bli ansatt, eller å finne seg en kjæreste. Er man middels pen, "nabo-jente pen" (fy så dårlig ordvalg jeg hadde nå?! ), kommer man godt ut av det "å ha utseende med seg". Har ingen linker, men har fått med meg fakta utallige ganger.
Gjest Neffi Skrevet 12. juni 2006 #38 Skrevet 12. juni 2006 Jeg tror at veldig mange har en oppfatning av modellyrket som noe annenrangs. Ja, det gir sikkert mye PR og lettjente penger, men hvor vanskelig kan det være å sitte i sminkestolen og deretter posere med et sløret blikk? Pene jenter med et godt hode velger gjerne litt andre karriereveier enn modellyrket. Pene jenter som ikke har noen spesielle evner, og som sannsynligvis hadde endt opp i en vanlig lavstatusjobb jobb ala. førskolelærer, barnehageassistent, butikkmedarbeider, ser jo sitt snitt til å få en bedre livsstil via modellyrket. Ofte er det faktisk så enkelt. Å se modeller uttale seg på TV bidrar sjelden til å endre på dette inntrykket for meg iallefall. De virker korttenkte og overfladiske, småfnisete og overhodet ikke intellektuelle. Mitt inntrykk av mange modeller er at det er pene jenter som stort sett kun har utseende å fare med, og ikke så mye annet. Mulig de er snille og morsomme osv, som 80% av jordens befolkning forøvrig er, men rent intellektuellt skorter det på kapasitet. ← Huff og huff! Mye å lære skjønner jeg
Gjest Neffi Skrevet 12. juni 2006 #39 Skrevet 12. juni 2006 (endret) Det er ikke sikkert at det bare er utseende som får folk til å reagere. Jeg vet om brukere her som er blitt kalt for "smellvakker", f eks attegløyma, hun ble ikke, som jeg kan huske, utsatt for hets og slike ting. Jeg er sikker på at det er veldig mange vakre brukere her, under navn, avatar og nick, som vi ikke vet om er nydelige, og kanskje mye penere enn oss selv. Hva er det egentlig som gjør at vi vet det om noen og ikke andre? Hva er det som gjør at noen har selvtillit nok/lyst nok, til å si, eller sende inn et bilde av seg selv som gir de denne responsen? Kan det være at når man er frempå på den ene måten så er man det på den andre også? jeg sier ikke at det er slik, men jeg lurer av og til. Ikke sånn å forstå at det er negativt å være frempå, men jeg tenker av og til på dette... På den andre siden så vet jeg at om jeg sier at ingen er bedre enn meg til å male, da vil jeg være et mål for andre som vil være bedre til å male enn meg. Når jeg sier dette så tenker jeg på eksemplene du nevner om "en som vinner verdens beste snekkerpris". Derfor synes jeg ikke de eksemplene er helt bra. Det finnes alltid utfordrere, og slik skal det være, i slike saker. Jeg synes parallelen blir litt feil der ← Det finns både pene og mindre pene som er frempå! man er vel den man er, uannsett, og så lenge ikke utseende betyr mest i verden for en. Man kan være kjempe stolt over at man er vakker. Guuud, såklart, hvorfor skal man ikke?? men man kan også være uuutrolig stolt over hvilke venner man har, jobben du endelig har fått, barna dine, familien, idrettsprestasjonene? Hvorfor er det gærent å være stolt av at man er pen?? Som jeg ser det velger man sitt utseende like mye som man velger sine barn. *edit leifer* Endret 12. juni 2006 av Neffi
Gjest Gjest1 Skrevet 12. juni 2006 #40 Skrevet 12. juni 2006 Hvorfor er det gærent å være stolt av at man er pen?? Som jeg ser det velger man sitt utseende like mye som man velger sine barn. *edit leifer* ← Nei det gjør man da ikke! Det kommer helt an på hvilket utgangspunkt man har.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå