Missbumblebee Skrevet 12. juni 2006 #21 Skrevet 12. juni 2006 Sant nok, men nå er det ikke alltid så lett å løpe rundt i hagen på vinterstid med flere meter snø. ← Det er klart, men min erfaring er at når det er så ille vær, så gidder ikke hunden gå så lange turer heller
Gjest 2324 Skrevet 12. juni 2006 #22 Skrevet 12. juni 2006 Det er klart, men min erfaring er at når det er så ille vær, så gidder ikke hunden gå så lange turer heller ← Hehe. Slik er (desverre) ikke hunden min. Han er så proppfull av energi at hvis ikke han får rast fra seg er han umulig å ha i hus. Håper det bedrer seg da han blir litt eldre.
Missbumblebee Skrevet 12. juni 2006 #23 Skrevet 12. juni 2006 Hehe. Slik er (desverre) ikke hunden min. Han er så proppfull av energi at hvis ikke han får rast fra seg er han umulig å ha i hus. Håper det bedrer seg da han blir litt eldre. ← Hehe, ja det er forskjell på dem! De pleier å roe seg litt når de blir eldre, det er jo en trøst det i det minste.
Gjest gjest1 Skrevet 12. juni 2006 #24 Skrevet 12. juni 2006 Det høres ut som det beste er å lese hundens signaler og tilpasse litt etter dem!
Gjest 2324 Skrevet 12. juni 2006 #25 Skrevet 12. juni 2006 Det høres ut som det beste er å lese hundens signaler og tilpasse litt etter dem! ← Ja. De er jo like forskjellige som oss. Har en kollega som har verdens lateste hund. Han nekter rett og slett å gå tur han. Går så vidt nedenfor trappa for å tisse. Er et syn da han drar hunden med seg på akebrett, fordi den nekter å gå.
Missbumblebee Skrevet 12. juni 2006 #26 Skrevet 12. juni 2006 Det høres ut som det beste er å lese hundens signaler og tilpasse litt etter dem! ← Tror du har skjønt mye av poenget med det å ha dyr: de er individer som må tas hensyn til. Ja. De er jo like forskjellige som oss. Har en kollega som har verdens lateste hund. Han nekter rett og slett å gå tur han. Går så vidt nedenfor trappa for å tisse. Er et syn da han drar hunden med seg på akebrett, fordi den nekter å gå. ← Hehehe, jeg syns jeg ser det!!!
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #27 Skrevet 12. juni 2006 Dogwalking finnes i Oslo,lagt til en link om stedet her: http://www.aftenposten.no/dyr/article349023.ece
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #28 Skrevet 12. juni 2006 Etter det jeg har hørt så er dalmatiner en vanskelig førstegangs hund. Men uansett hvilken rase dere velger så må dere gå på kurs med hunden, og da vil dere få veiledning. Les også litt om hundeoppdragelse (bla klikkertrening er mitt tips ) og hør med forskjellige folk om råd. OT: Jeg må jo kommentere nicket ditt TS. Du har ikke egentlig en "a" på slutten av navnet ditt siden du så gjerne vil ha dalmatiner
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #29 Skrevet 12. juni 2006 Jeg har en svært så koselig dalmatiner. Det var får første hund også. Den erfarne oppdretteren vi kjøpte den av, sa det motsatte av MissBUmblebee - nemlig at i en barnefamilie er det bedre med en hanhund. De er nemlig "enklere i hue" (hennes ord,hehe) og mindre hormonelle enn damene. Det er nok også lurt å besøke kullet på forhånd, og ikke velge den mest dominante valpen. Det vil gjøre oppdragelsen vanskeligere hvis bikkja har sjefstendenser. Mye lettere hvis bikkja straks skjønner at det ikke er den som er sjefen .- noen hanhunder prøver nemlig å ta den rollen. Dalmatinere er store og trenger en del mosjon, men et par gode turer om dagen burde være tilstrekkelig, særlig hvis den kan løpe fritt i hagen i perioder ellers. Dalmatinere har dessuten tynn pels, og er ikke særlig lystne på lange turer i kaldt og/eller vått vær. Vår minste var to år da vi fikk valpen i hus. Begge var ganske robuste av seg, og hadde noen "runder" - men det gikk seg til. De ble verdens beste venner, men bikkja tror at hun er "likeverdig" og ikke "over" ham.... Noen andre i familien må til for å sjefe litt.. To ting som ingen andre har nevnt: Dalmatinere er ofte ramme til å stjele mat. Har hørt om en som åt opp to brett med boller til heving - med påfølgende kostbart dyrlegebesøk. Dalmatinere RØYTER. Ikke bare sesongbetont, men hele tida. Hver dag hele året. Små stive hvite hår som setter seg grusomt fast og er håpløse og få ut av klær og tepper. Men er du obs på disse ulempene og godtar dem, så fins det ikke triveligere hunderase. De er gode vakthunder også. Ser de fremmede ( og de er folkekjære) så smiler de. Dvs de flekker tenner så de ser aldeles grusomt fryktinngytende ut (hehe) men de mener det bare godt... Men det vet forhåpentlig ikke innbruddstyven...
yvoesp Skrevet 12. juni 2006 #30 Skrevet 12. juni 2006 Vi har dalmatiner. Den er 7-8 mnd nå og er bestevenn med ungene ( 2 og 4 år) For vår del funker det svært godt. Du kan vel gjerne også si det sånn at vi nå har to barn i trassalderen og en i puberteten
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #31 Skrevet 13. juni 2006 har en dalmatiner hannhund på 2.5 år, første hunden vår (men sambo har hatt hund i familien i oppveksten) og kunne ikke vært mer fornøyd med første hunden. snill, ekstremt kosete, relativt kvikk i oppfattelsen (litt dust noen ganger, men hei, han er jo mannfolk), kan klare seg en dag eller to uten lang tur (går ikke på veggen uten en tur), kjempenysgjerrig, glad i folk og hunder osv. kjenner flere som har dalmis og de har barn i familien, og ingen av hundene deres misliker barn, min er litt reservert ovenfor barn (ikke like nysgjerrig som med voksne) men det er pga vi har ikke så mange barn i omgangskretsen. de røyter sinnsykt mye, du kan støvsuge gulvet og etter at bikkja har gått forbi så ligger det masse småhår igjen. og for ikke å snakke om at det setter seg i tøyet. sofaen, tepper, pledd, klær, undertøy etc. har nesten gitt opp å kjøpe sorte klær... hårene er korte og stikker seg inn i stoffet så man må nesten plukke ett og ett hår. men han har så godt gemytt og er en så herlig kompis at det veier opp for røytinga (nesten...) men finn en seriøs oppdretter som avler på _både_ utseende og gemytt. det hjelper ikke at bikkja er pen å se på og har gode resultater i ringen og så er de umulige å ha i hus. dalmiser trenger oppdragelse de som alle andre hunder, men man må være konsekvent, f.eks lar du dem ligge i sofaen en gang så finner du dem gjerne i sofaen i ettertid. men noe unormalt streng oppdragelse kan jeg ikke tenke meg at de trenger, ikke de jeg har møtt og den jeg har er en meget myk hund, tåler ikke en hard hånd for da kryper han. dalmiser er hærlige hunder.
Missbumblebee Skrevet 14. juni 2006 #32 Skrevet 14. juni 2006 (endret) Jeg vil bare kommentere det med røytingen litt jeg... Dersom man børster hunden regelmessig (og helst ute, så håret ikke bare fyker rundt inne) så blir det bedre. Man kan også bruke pusseskinn (sånn man har til bilvinduer og slikt) og gå over hunden, da reduserer man mye av pels-problemet. Jeg har en flat-blanding også, og når hun først begynner å røyte, da er det hår OVERALT i hele huset... Minst like irriterende det altså! Endret 14. juni 2006 av Missbumblebee
Gjest Ninakanin Skrevet 14. juni 2006 #33 Skrevet 14. juni 2006 Dalmatiner er en aktiv og intelligent rase, så om du gir den "hjernenøtter" i tillegg til tur og hagekos, så vil det nok gå fint. Spesielt hvis du følger rådene og tar ei rolig og forsiktig tispevalp i kullet. Be oppdretter hjelpe deg, forklar det er førstegangshund og familiehund du er ute etter Men som sagt, timesvis med mosjon er greit nok, men da trener du stort sett bare opp kondisen på hunden. En halvtime med sportrening eller dressur eller agility, så sover voffsen lenge og godt Og å bruke bur kan være lurt om den skal være hjemme alene. Da slipper hunden å stresses opp og spise huset mens dere er borte!
Gjest gjest1 Skrevet 14. juni 2006 #34 Skrevet 14. juni 2006 Takk for enda flere fine svar! Virker som dalmatineren er populær her inne. Jeg ble litt skeptisk til all den røytingen, er ikke sååå glad i å vaske og støvsuge. Men med børsting og pusseskinn (!) går det kanskje bra. Vi får ta litt mer tid i tenkeboksen, for vi vil vel uansett ikke rekke å få oss hund nå i sommer. Til neste år er kanskje en mer naturlig løsning. Hilsen cruel(la)
Missbumblebee Skrevet 14. juni 2006 #35 Skrevet 14. juni 2006 Takk for enda flere fine svar! Virker som dalmatineren er populær her inne. Jeg ble litt skeptisk til all den røytingen, er ikke sååå glad i å vaske og støvsuge. Men med børsting og pusseskinn (!) går det kanskje bra. Vi får ta litt mer tid i tenkeboksen, for vi vil vel uansett ikke rekke å få oss hund nå i sommer. Til neste år er kanskje en mer naturlig løsning. Hilsen cruel(la) ← De begynner ikke å røyte helt med en gang, så du får god tid til å bli glad i den før røytinga setter inn . Men helt ærlig, jeg syns det er mye mer jobb med flat-blandingen min når hun røyter enn det det er med dalmisen, enda jeg er ikke spesielt flink med pelsstell på noen av dem... En annen fordel med korthårete hunder er at de ikke drar med seg så mye skitt inn i huset som hunder med lengre pels gjør. (jeg snakker av erfaring her ja!) Når det regner ute trenger jeg bare å tørke fort over dalmisen, så er hun ren, mens den andre hunden må tørkes grundig og ofte dusjes før jeg tar henne inn i stua. Forøvrig sikkert ingen dum idè å vente til neste sommer med å anskaffe valp, da har du god tid til å snakke med oppdrettere og høre når de planlegger kull, og er du tidlig ute får du ofte "førsteretten" på å velge valp.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #36 Skrevet 14. juni 2006 http://www.dalmatinerklubben.no/ Denne har du sikkert sett, men det er en god side med mye info. Vår prikkete kosegutt kom fra Kari Diltefsens kennel Perdita på Toten. Lykke til! PS Hvis du skal ha en hund som ikke røyter, så er det puddel. Men den har jo mye pelsstell likevel da...
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #37 Skrevet 14. juni 2006 Om du velger tispe eller hanhund er nok en smakssak - valpens individuelle gemytt er nok viktigere. Husk på at med tispe følger alt styret med løpetid, det slipper du hvis du velger en gutt. Selv om han antagelig vil være desperat når tispene i nabolaget har løpetid.
Gjest Ninakanin Skrevet 14. juni 2006 #38 Skrevet 14. juni 2006 Om du velger tispe eller hanhund er nok en smakssak - valpens individuelle gemytt er nok viktigere. Husk på at med tispe følger alt styret med løpetid, det slipper du hvis du velger en gutt. Selv om han antagelig vil være desperat når tispene i nabolaget har løpetid. ← Ja, men det er en kjent sak at hannhunder oftere enn tisper er en utfordring når det gjelder klatring på rangstigen..
Missbumblebee Skrevet 14. juni 2006 #39 Skrevet 14. juni 2006 Ja, men det er en kjent sak at hannhunder oftere enn tisper er en utfordring når det gjelder klatring på rangstigen.. ← Helt klart! Og det med løpetid på tisper vs hannhund er jeg ikke helt enig i. Jeg syns det er mye enklere å ha ei tispe i hus som har løpetid noen få korte uker en til to ganger i året enn en hannhund som alltid er full av hormoner...
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #40 Skrevet 14. juni 2006 som jeg sa over (samma gjesten altså) - dette blir en smakssak. Jeg har hatt både tisper og hanhunder i huset. Ble anbefalt en hanhund i hus med småbarn, og har ikke angret på dette. Han har vært veldig grei, ikke plagsomt hormonell, og bare antydningsvis rastløs når det er løpetid på gang i nabolaget. Men den gangen vi hadde tisper, fikk vi døra pisset ned av hanhunder som stakk fra eierne - eller ble sluppet ut, når det var løpetid, og det kunne være skummelt å lufte dem (jeg var barn da) hvis man møtte store hanhunder. Hvis man velger en stor hund som dalmatiner, må man uansett være forberedt på å bruke en del tid på oppdragelse og mosjon, så såsant man ikke velger en hund med dårlig gemytt, eller den desiderte lederen i valpeflokken, så tror jeg ikke en hanhund nødvendigvis er noe mer problematisk gemyttmessig enn en tispe. Noen tisper er stadig plaget med innbilte svangerskap og blir riktig ugreie i forbindelse med dette. Alle hunder uansett kjønn har både fordeler og ulemper. Akkurat som mennesker
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå