Gå til innhold

Dalmantiner

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Vi har snakket litt om å få oss hund, og i så fall har jeg veldig lyst på en Dalmantiner. De er jo så flotte, og så har jeg lest litt om dem, og det ser ut til at de har mange av de egenskapene vi er på utkikk etter hos en evt hund. Sakset fra Canis:

"Dalmatineren regnes som selskapshund og delvis også som vakthund. Den passer best hos relativt aktive mennesker som er innstilt på at hunden skal være et fullverdig familiemedlem. Den elsker å være med på alt det menneskene foretar seg. Den er glad i barn, men er relativt stor og voldsom i lek, så barna bør ikke være for små når man kjøper hund. Den er svært kjælen, tilpasningsdyktig og intelligent.

Generelt er rasen livlig og trenger daglig å få utløp for sin energi, uten at den derved trenger spesielt store mengder mosjon. Rasen er rask og utholdende og en god turkamerat. "

Vi er en familie med to voksne og to barn (8 og snart 5 år). Begge de voksne jobber fulltid, så hunden måtte vært hjemme alene på dagtid. Spørsmålene jeg har er vel som følger:

* Er Dalmantineren en "vanskelig" hund for eiere som ikke har hatt hund før?

* Vil to turer om dagen være nok? (morgen og kveld). I tillegg kan den vel være ute i hagen når vi er hjemme?

* Er barna store nok? (Spes. minstemann)

* Hvordan vil det fungere om vi evt. (noe som også diskuteres ;) ) fikk en baby til om 2-3 år?

Andre ting jeg bør tenke på?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Om to turer til dagen er nok, avhenger helt av hva du mener med turer.

Hvis du inkluderer tisseturer, så er det overhodet aldeles ikke nok.

Får den tisseturer i tillegg til de to turene, så er det haugen på nok.

Til å begynne med når valpen er liten, trenger den ut for å gjøre fra seg mellom 15-20 ganger i døgnet. JA, i døgnet.

Valper skal ikke gås tur med når de er små, så aktivisering må til i tillegg til tisse- og bæsjeturer.

Det er utrolig mye arbeid som må til med en valp, bl. a. sosialisering, miljøtrening, valpekurs, andre kurs, o.s.v.

Siden det er deres første hund, ville jeg muligens undersøkt hos seriøse gode omplasseringsfolk, om de kanskje kunne hatt noe for dere.

Jeg gjentar; Det er UTROLIG mye arbeid som skal til med en valp, og med to små barn, og muligens en tredje om noen år, så ville jeg absolutt vurdert en voksen hund som er vant til barn fra før.

Det går dessuten an å melde seg på som observatør på et eller annet kurs, f.eks valpekurs/grunnferdighetskurs eller lignende, og ofte er det gratis om du ikke har med hund.

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Ettersom jeg har hørt trenger dalmantiner streng oppdragelse. Denne rasen er ganske. Da 101 dalmantiner gikk på kino var det mangen som ville ha en slik hund. Til gjengjeld er det ganske mangen som ville levere hunden tilbake da de, selvfølgelig, ikke er som på film. Jeg ville nok snakka med en oppdretter hva som kreves av eier av dalmantiner. Dette spesielt siden dere ikke har hundeerfaring. uansett så har en såpass stor hund ikke godt av og være hjemme hele dagen alene.

Gjest gjesta
Skrevet
uansett så har en såpass stor hund ikke godt av og være hjemme hele dagen alene.

Ka gjer alle tusenvis som har hun da? dei fleste e jo i full jobb i tillegg til å ha hund??!

Går vel fint at hunden er aleine om dagen når den er blitt "voksen", har den litt plass og vann går det vel bra?

(snakka ikkje heile dagen, men tur før 8, aleine til 3)

Skrevet
Ka gjer alle tusenvis som har hun da? dei fleste e jo i full jobb i tillegg til å ha hund??!

Går vel fint at hunden er aleine om dagen når den er blitt "voksen", har den litt plass og vann går det vel bra?

Skjønner spørsmålet, men husk at det er mange som anskaffer dyr uten å ta vare på dem tilstrekkelig. Hunder som trenger aktivisering kan fort kjede seg når de blir alene, det er ofte det ikke er nok med vann, mat og plass. Det kan gå ut over møbler og inventar...

Derfor er det fint å lese om mennesker som undersøker litt hva som kreves ved hundehold før anskaffelse av hund. Kjempebra Cruel :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kan jo inngå et kompromiss, dersom man har økonomi til det. La hunden gå i en slags hunde-dagis, eller dogwalking et par-tre dager i uken mens dere er på jobb, ellers la den være hjemme alene de timene på dagtid hvor dere er i arbeid.

Gjest gjest1
Skrevet

Det var noe sånt jeg tenkte også. Jeg innbilte meg at den kunne være på vaskerommet mens vi var på jobb, og ha vann stående der. Og så tar vi ut ferie i begynnelsen, når den er valp.

Jeg har ikke lyst på en liten hund, har hørt (og er enig i) at det er bedre å ha en større og litt mer robust hund når man har barn.

Gjest gjest1
Skrevet
Kan jo inngå et kompromiss, dersom man har økonomi til det. La hunden gå i en slags hunde-dagis, eller dogwalking et par-tre dager i uken mens dere er på jobb, ellers la den være hjemme alene de timene på dagtid hvor dere er i arbeid.

Det hørtes jo kjempelurt ut! :) Men hvor finnes det slike steder?

Gjest gjest1
Skrevet
Om to turer til dagen er nok, avhenger helt av hva du mener med turer.

Hvis du inkluderer tisseturer, så er det overhodet aldeles ikke nok.

Får den tisseturer i tillegg til de to turene, så er det haugen på nok.

Til å begynne med når valpen er liten, trenger den ut for å gjøre fra seg mellom 15-20 ganger i døgnet. JA, i døgnet.

Valper skal ikke gås tur med når de er små, så aktivisering må til i tillegg til tisse- og bæsjeturer.

Det er utrolig mye arbeid som må til med en valp, bl. a. sosialisering, miljøtrening, valpekurs, andre kurs, o.s.v.

Siden det er deres første hund, ville jeg muligens undersøkt hos seriøse gode omplasseringsfolk, om de kanskje kunne hatt noe for dere.

Jeg gjentar; Det er UTROLIG mye arbeid som skal til med en valp, og med to små barn, og muligens en tredje om noen år, så ville jeg absolutt vurdert en voksen hund som er vant til barn fra før.

Det går dessuten an å melde seg på som observatør på et eller annet kurs, f.eks valpekurs/grunnferdighetskurs eller lignende, og ofte er det gratis om du ikke har med hund.

Som jeg sa over, vi har tenkt å begynne "hundelivet" med ferie. En omplasseringshund er jo en mulighet, men jeg er redd for at en slik hund er omplassert for en grunn, les: har dårlige vaner/egenskaper som det også er ressurskrevende å plukke av den. Og så må jeg inrømme at jeg har litt lyst på en hund som vi følger fra begynnelsen av.

Men å gå et kurs mens vi vurderer det hele litt mer høres jo lurt ut. Jeg vet ikke hvor mye det er "verdt", men bestefaren min bodde i samme hus som oss der jeg vokste opp, og han skaffet seg en harehund da jeg var 12- 13 år gammel. Hadde mange fine stunder med den! :hjerter_rundt:

Gjest gjest1
Skrevet
Ettersom jeg har hørt trenger dalmantiner streng oppdragelse. Denne rasen er ganske.  Da 101 dalmantiner gikk på kino var det mangen som ville ha en slik hund. Til gjengjeld er det ganske mangen som ville levere hunden tilbake da de, selvfølgelig, ikke er som på film.  Jeg ville nok snakka med en oppdretter hva som kreves av eier av dalmantiner.

Rasen er ganske...? Flott hvis du vet noe mer om den, og kan si noe mer om hvorfor den må ha en spesielt streng oppdragelse.

Skrevet

Jeg har hatt tre dalmatinere og også hatt et kull på den ene tispa. Dette er utrolig sosiale og menneskekjære hunder, som som regel trives godt i en familiesetting. Siden det er deres første hund ville jeg nok gått for ei tispe, de er generelt litt enklere å ha med å gjøre i forhold til trass og oppdragelse. Kan nok også være lurt å velge en som ikke er for "frampå". Jeg har hatt litt forskjellige varianter mtp gemytt, og vil nok si at det er enklest med de som er litt underdanige av natur. Jeg ville ikke hatt noen baktanker i forhold til barnas alder, jeg har selv ei livlig ett år gammel dalmis-tispe og venter baby i oktober. Det kommer til å gå helt fint: det viktigste er hvordan hundene blir behandlet i familien!

Det er sikkert lurt å melde seg inn i en hundeklubb eller gå på dressurkurs med hunden så dere voksne får litt opplæring i hvordan oppdra hunden. Det sparer en god del frustrasjon og forvilelse dersom det skulle dukke opp noe.

Som sagt over av gjest: valper er MYE jobb, men til gjengjeld er ikke hunden valp så voldsomt lenge. Det er viktig at dere voksne er klar for å ta alt ansvaret med hunden, det er dere som må gå turer og passe på at hunden får mat og vann osv. Så sant dere er klar for det, så kommer det til å gå helt fint. Alle som har hund har vært "nybegynnere" en gang, og alt kan læres!

Siden dere er borte om dagen kan det vært en god idè å lære hunden til å være i bur, ikke så dumt siden dere har barn også, da kan buret være "fristedet" til hunden, en plass der den får være i fred når den trenger det. Unge dalmiser kan være ganske aktive, men så lenge dere går to turer og lar hunden være løs i hagen burde det gå helt fint. Kan kanskje være lurt å anskaffe seg hund i begynnelsen av en litt lengre ferie, så man kan få valpen husren så fort som mulig. Den klarer seg nok ikke alene 8 timer til å begynne med, det er lenge for en liten valp, så kanskje dere kan spørre en nabo/pensjonist om h*n kan være intressert i å lufte valpen for dere.

Det var alt jeg kom på i denne omgang. :)

Skrevet
Rasen er ganske...? Flott hvis du vet noe mer om den, og kan si noe mer om hvorfor den må ha en spesielt streng oppdragelse.

Ikke meg som skrev det, men jeg kan si litt om det likevel: Da den filmen ble populær eksploderte det med useriøse oppdrettere rundt om i verden, og det ble avlet på MYE rart, også hunder med mindre godt gemytt osv.

Det var mange som kjøpe hund til barna sine, siden det var barna som syns hundene var så søte. Ingen hunder er lette å oppdra for barn, for barn er ikke autoritære nok til å klare den oppgaven helt på egenhånd. Det er mye av bakgrunnen til det dårlige ryktet dalmisen har fått. Jeg kan også legge til at dette er en intelligent rase som lærer fort (både på godt og vondt), og de kan være litt trassige, men ikke så ille at det har vært noe problem for oss noen gang.

Skrevet

2 turer om dagen er vel i minste laget uavhengig av hvilken rase man har, mener nå jeg da.

Skrevet
2 turer om dagen er vel i minste laget uavhengig av hvilken rase man har, mener nå jeg da.

Ikke dersom hunden får være ute i hagen også når de er hjemme.

Gjest gjest1
Skrevet

Tusen takk for flotte svar, Missbumblebee! Fikk kjempelyst på hund nå!

Gjest gjest1
Skrevet

Ja, det er kanskje det...? Jeg tenkte en tur på en halvtimes tid om morgenen, og så en times tid ettermiddag/kveld, pluss at vi som sagt har hage. Men det bør kanskje være 2 turer om kvelden?

Skrevet
Tusen takk for flotte svar, Missbumblebee! Fikk kjempelyst på hund nå!

Det skjønner jeg godt! Det virker som dere har tenkt godt igjennom valget av hund, og at dere vil ta ansvaret som følger med! Kjempeflott! Og prikkete snå nøster med stooore poter og alt for stor hud og myk pels er vel det deiligste som er! ;) Lykke til! Pass på å forhøre deg med seriøse oppdrettere, de vil hjelpe dere med valg av hund!

Skrevet
Ja, det er kanskje det...? Jeg tenkte en tur på en halvtimes tid om morgenen, og så en times tid ettermiddag/kveld, pluss at vi som sagt har hage. Men det bør kanskje være 2 turer om kvelden?

Jeg kan jo si hvordan vi gjør det, nå har ikke vi dalamtiner da men. Går en "kort" tur om morgenen, mest fordi han ikke orker å gå så langt tidlig så ca 10 minutter. Så går jeg en tur på 20 minutter når jeg kommer hjem fra jobb. En lengere tur på kvelden ca 1 time. Og i mellom disse et par tisseturer. Har også hage, som han løper rundt i.

Skrevet

Mine hunder får en ordentlig tur om dagen pluss at de er mye ute og løper løs i hagen og leker. Har dere inngjerdet hage/del av hagen gjør det hundeholdet mye lettere, da er det bare å slippe ut hunden og la den leke fra seg der evt leke og trene med hunden i hagen. Det er ingen vits i å trene hunden sin til å få stål-kondis, det er stort sett hjernetrim de trenger for å roe seg ned.

Skrevet
Ikke dersom hunden får være ute i hagen også når de er hjemme.

Sant nok, men nå er det ikke alltid så lett å løpe rundt i hagen på vinterstid med flere meter snø.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...