Gå til innhold

Noen som har blitt smittet

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

For en uke siden fant jeg en flått på armen, da jeg tok av meg genseren.

Automatisk skrapte jeg den av. Og borre/stikke delen sto fast inni armen.

Jeg fikk den ikke ut før dagen etter eller noe.

Nå leste jeg på lommelegen.no at man bør være veldig obs på utslett. Det er 50 % sjanse å få smitte av flått. Det er ca 1 uke siden. Og på lommelegen står det at utslett kommer ca 1 uke etter fjernet flåtten, om du er smittet.

Noen her som har blitt smittet og måtte ha antibiotika?

Kan dere fortelle i så fall, detaljert hvordan dere merket dette?

Jeg har en rød hevelse der nå, men det er visst vanlig og ikke noe alvorlig.

Det er utslett du må se etter. Og det har jeg ikke fått. Men er litt :grøss: ang dette.

Endret av Trebarnsmor
Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

http://www.lommelegen.no/art/art2194.asp

Sitat fra artikkelen:

-Kontakt lege dersom du får rødt utslett (felt) rundt flåttbittet i løpet av 3 dager til 4 uker etter flåttbittet.

-Kontakt også lege ved feber, hovne lymfekjertler eller generell sykdomsfølelse. Disse symptomene kan komme og gå i perioder.

Ut fra det sitatet og din beskrivelse ville jeg tatt kontakt med lege. Bedre å sjekke en gang for mye enn for lite.

Skrevet (endret)
http://www.lommelegen.no/art/art2194.asp

Sitat fra artikkelen:

-Kontakt lege dersom du får rødt utslett (felt) rundt flåttbittet i løpet av 3 dager til 4 uker etter flåttbittet.

-Kontakt også lege ved feber, hovne lymfekjertler eller generell sykdomsfølelse. Disse symptomene kan komme og gå i perioder.

Ut fra det sitatet og din beskrivelse ville jeg tatt kontakt med lege. Bedre å sjekke en gang for mye enn for lite.

Jeg leste et annet sted at den hevelsen er ufarlig.

Se (http://www.forskning.no/Artikler/2002/juli/1027328352.86): Rød hevelse

– I de fleste tilfeller fører et flåttbitt kun til en rød hevelse. Men flått som har bitt seg fast i huden må fjernes så fort som mulig, siden sjansen for å få overført farlige bakterier øker når flåtten er festet til huden i mer enn 24 timer, sier farmasøyt Trond Raudsandmoen i Alliance-apotekene til nyhetsbyrået Newswire.

Hvis det danner seg et ringformet utslett rundt bittet i etterkant, kan dette være et tegn på sykdommen Lyme borreliose.

Endret av Trebarnsmor
Skrevet
For en uke siden fant jeg en flått på armen, da jeg tok av meg genseren.

Automatisk skrapte jeg den av. Og borre/stikke delen sto fast inni armen.

Jeg fikk den ikke ut før dagen etter eller noe.

Nå leste jeg på lommelegen.no at man bør være veldig obs på utslett. Det er 50 % sjanse å få smitte av flått. Det er ca 1 uke siden. Og på lommelegen står det at utslett kommer ca 1 uke etter fjernet flåtten, om du er smittet.

Noen her som har blitt smittet og måtte ha antibiotika?

Kan dere fortelle i så fall, detaljert hvordan dere merket dette?

Jeg har en rød hevelse der nå, men det er visst vanlig og ikke noe alvorlig.

Det er utslett du må se etter. Og det har jeg ikke fått. Men er litt :grøss: ang dette.

Dette er også hentet fra Lommelegen:

"I Norge er 20-30 % av flåttnymfene (som suger blod fra mennesker) og 40-50 % av voksne flått (som sjelden suger blod fra mennesker) smittebærere. Risikoen for at du skal bli smittet, øker hvis flåtten sitter fastsugd lenge. Dersom den fjernes innen ett døgn, er risikoen for smitte relativt liten."

Så jeg tror du kan slappe av...

Skrevet (endret)
Dette er også hentet fra Lommelegen:

"I Norge er 20-30 % av flåttnymfene (som suger blod fra mennesker) og 40-50 % av voksne flått (som sjelden suger blod fra mennesker) smittebærere. Risikoen for at du skal bli smittet, øker hvis flåtten sitter fastsugd lenge. Dersom den fjernes innen ett døgn, er risikoen for smitte relativt liten."

Så jeg tror du kan slappe av...

Jeg må ærlig innrømme at jeg føler meg ganske nervøs akkurat nå. Så jeg er litt forvirret. :S

Jeg fjernet selve flåtten samme kvelden. Men borregreien var inni i ca 2 dager. Mener de selve flåtten må vekk raskt?

Jeg tror jeg kan ta det med ro, men syns det var så ekkelt. :tristbla:

Endret av Trebarnsmor
Skrevet (endret)

Og videre på Lommelegen:

"Fjern flåtten så tidlig som mulig. Det gjøres ved å trekke flåtten rett ut med neglen eller ved hjelp av en pinsett eller flåttfjerner, som du får kjøpt på de fleste apotek. Det gjør ingenting om litt av flåttens biteredskap sitter igjen. Du kan også prøve å ”skru” flåtten ut igjen, mot klokka, da kan du klare å få med deg hele insektet, inkludert biteredskapet.

-Kontakt lege dersom du får rødt utslett (felt) rundt flåttbittet i løpet av 3 dager til 4 uker etter flåttbittet."

Så du er nok rimelig safe ;)

Endret av Prinsesse på erten
Skrevet
Og videre på Lommelegen:

"Fjern flåtten så tidlig som mulig. Det gjøres ved å trekke flåtten rett ut med neglen eller ved hjelp av en pinsett eller flåttfjerner, som du får kjøpt på de fleste apotek. Det gjør ingenting om litt av flåttens biteredskap sitter igjen. Du kan også prøve å ”skru” flåtten ut igjen, mot klokka, da kan du klare å få med deg hele insektet, inkludert biteredskapet.

-Kontakt lege dersom du får rødt utslett (felt) rundt flåttbittet i løpet av 3 dager til 4 uker etter flåttbittet."

Så du er nok rimelig safe ;)

ÅÅ takker. Følte meg plutselig kvalm av å lese på noen nettsider.

Men nå føler jeg meg bedre. Ekle kryp altså. Grøss og gru, jeg så et stort bilde av en..... :overrasket:

Skrevet

Jeg fikk selv 4 flåttbitt i fjor høst, de satt i over natten for jeg så dem ikke, og ikke gjorde det noe vondt heller... De fikk ikke sugd noe blod, og jeg fjernet hele insektet når jeg nok dem vekk. Men ble likevel litt rød rundt bittstedene, og det vedvarte en uke eller noe sånt. Jeg har ikke blitt syk så vidt jeg vet. :)

Jeg ville ha holdt et øye med bittene, hvis noe forandrer seg så ville jeg ha tatt turen til legen.

Skrevet

Eg fekk utslett av eit truleg flåttbitt. Fekk stikket på underarmen, og området blei enormt opphovna og raudt. Sjølve stikket klødde ein god del også. Ein lys ring rundt stikket blei også synleg.

Men det som var rart med mitt tilfelle var at eg aldri såg sjølve flåtten, berre sjølve stikket. Legen antok at det var borrelia.

Skrevet

Har ingen kløe, svie eller smerter. Det er en liten ring, som er rød. Uten at det ser betent ut eller noe sånt. Men altså, jeg måtte jo få gubben til å dra vekk noe hud for å få den ut da. Han brukte pinsett og tok vekk huden som hadde dannet seg etter dagen før, da prøvde vi og ikke fikk den ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...