Gå til innhold

Hvorfor gi brus og kaker til babyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å nei, ikke nok en hysterisk bruker, tenker dere vel ;) Jeg kan berolige dere med at mine små får både lørdagsgodt, kaker i bursdag og og is på varme sommerdager ;)

Det jeg ikke forstår, er at veldig mange gir babyene sine brus, kaker og godterier lenge før de forstår noe av det, og av og til før de skal ha fast føde. Før eller senere oppdager de jo at det er noe godt i brusflaskene osv, men hvorfor fremskynde denne dagen? Jeg ser ikke poenget i dette :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bite me
Skrevet

jeg ga lillejenta sjokolade fordi hun bar så søt når hun gommlet og gommlet i seg. smatte smatt på en måte. :hjerter_rundt:

Skrevet

- det var jo et fornuftig svar...

jeg gav det ikke før han oppdaget det selv, og det gjorde han rundt 1 år. Han fikk smake, og det var tydelig noe som falt i smak! ;) men han får det til lørdag og en sjelden gang. Brus har jeg ikke gitt han selv, og da han fikk det hos noen venner var det visst litt sterkt. men eplejuice derimot..

- ellers drikker han masse vann og spiser sunt, elsker feks brocolli.

Jeg ser heller ikke poenget med å presentere dem for dette før de selv vet hva det er, men må innrømme at han fikk smake en is i varmen veldig tidlig... :sjenert:

Ser også at de som har større søsken oppdager dette før enn enebarn.

Skrevet

Nå har ikke jeg barn da men....

Jeg skjønner ikke ikke helt hvorfor man skal gi ungen godt og søt drikke så tidlig.

Er vel kanskje noen som syntes det er "moro" å se om ungen liker det.

og da gjerne besteforeldere eller andre som ikke er foreldrere til ungen som gjerne tester det ut hva ungen syntes om brus og kaker

Skrevet

Nicolai fikk smake på bløtkake på 1 årsdagen sin,i går fikk han smake på vaniljeis.Ser ikke noe galt i det.Brus har han ikke smakt og han skal heller ikke det på en stund

Gjest Gjest
Skrevet

Man forsøker å dra ut tidspunktet for introduksjon av søtt lengst mulig. Med nr en går det greit. Man er nybakt for første gang og de fleste skjønner at det kan være helseskadelig å forsøke å trosse mamma/pappas vilje....(les;svigermor, egen mor, venner og øvrige)

Med nr to skjer det ting bak ryggen din i det små (storebror får jo så lillemooooooor måååååå få maaaake dille dille...) :frustrert:

Med nr tre er de to første blitt så store at man må jenke seg, for lillen skjønner hva som foregår. Hm her skjer ting forran øynene mine og jeg får ikke være med!!?? VRÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆL

Og nummer fire og utover holder du kjeft og er glad det er stille noen minutter....

:sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet

Mitt barn får smake på alt vi spiser av tallerken. Og ja, han har fått bittesmå smuler av kake. Men suger like gjerne på en bitteliten bit av oliven, brød, salat el.

Selvsagt får han ikke sjokolade på den måten, men for å innarbeide gode matvaner, får han sitte med oss og smake på det vi spiser.

Foreløpig er han fullammet og brus er selvsagt uaktuelt. Skal han ha noe annet på flaske enn morsmelk, blir det vann.

Skrevet

Eldste min oppdaget ikke godterier etc før hun var over året. Da ble det en del bursdager. Og da hun var ett år, fikk hun smake litt brus. Det var veldig gøy syns hun men fikk ikke det igjen før lenge etter.

Yngste min begynte å få smake alt mulig før han var året. Det er pga de større søskene. Han så at de satt å så på barnetv med noe godt i munnen, så han fikk smake han og.

Nå får de brus i helgene. Og alt annet godteri. Med noen unntak selvfølgelig.;)

Skrevet (endret)

Min lille har fått minimalt med godteri og sukkerholdig drikke. Egentlig sukker i det hele tatt. Dette har jeg møtt liten forståelse for andre steder, men det plager meg lite sålenge de ikke gir ham ting. Så lenge poden syns vann er det aller beste å drikke så ser jeg ingen grunn til å gi ham noe annet. Han får en litt søt kjeks fra tid til annen da, men det er det godteriet han har fått, bortsett fra en cola-is på 17. mai som han ikke syns noe særlig om og som vi fjernet da han la den fra seg og sprang av gårde.

Og min lille er 1 1/2

Endret av Lizzie
Skrevet (endret)
Min lille har fått minimalt med godteri og sukkerholdig drikke. Egentlig sukker i det hele tatt. Dette har jeg møtt liten forståelse for andre steder, men det plager meg lite sålenge de ikke gir ham ting. Så lenge poden syns vann er det aller beste å drikke så ser jeg ingen grunn til å gi ham noe annet. Han får en litt søt kjeks fra tid til annen da, men det er det godteriet han har fått, bortsett fra en cola-is på 17. mai som han ikke syns noe særlig om og som vi fjernet da han la den fra seg og sprang av gårde.

Og min lille er 1 1/2

Nei dette var jo svært uvanlig for å være ærlig. Hva skal du gjøre når han skal begynne å gå i mange bursdager i året?

Egen matpakke? Altså om han aldri vil like det.

Endret av Trebarnsmor
Skrevet

Jeg prøver også å holde søtsaker unna tulla på 9 mnd. Men det er nok som flere er inne på enklere med nr 1 enn med nr 2... Hun har fått smakt litt is i varmen, men hun får bare vann til drikke + MME.

Men det er jo så mange andre som gjerne vil proppe ungen full av gosj.. :sur: Synes det er en uting at når vi feks er på besøk så skal velmenende voksne spandere bort feks sjokolade eller andre ting. Det går an å spørre først!

Skrevet

Med første barn var vi kjempe streng og hun fikk bitte bitte litt av sin egen 1 års sjokoladekake. Hun fikk is da hun var 2 år. Og brus når hun var ca 3 år..

Med andre mann gikk det greit å holde disse tingene, siden han ikke tåler sukker.. så fikk jenta mi lørdaggodisen sin etter han la seg.

Men nå kjøper vi alt sukkerfri, så med nr 3 var dette vanskelig å holde. Rett før nr 3 ble ett år, så hadde hun fått både brus, kake, og godis og is. Greit nok at alt var sukkerfri. Men likevel utrolig vanskelig å holde dette når hun ville smake for alle andre gjorde det!

Gjest lilletroll
Skrevet
Å nei, ikke nok en hysterisk bruker, tenker dere vel  ;) Jeg kan berolige dere med at mine små får både lørdagsgodt, kaker i bursdag og og is på varme sommerdager  ;)

Det jeg ikke forstår, er at veldig mange gir babyene sine brus, kaker og godterier lenge før de forstår noe av det, og av og til før de skal ha fast føde. Før eller senere oppdager de jo at det er noe godt i brusflaskene osv, men hvorfor fremskynde denne dagen? Jeg ser ikke poenget i dette  :klø:

Det har jeg også lurt på.

Jeg husker ikke når vår snuppe smakte noe sånt for første gang, men tror hun var ganske stor, og hun fikk ikke godterier hver lørdag før hun ble stor nok til å skjønne at det var lørdag.

En mor fortalte meg en gang at hun hadde måttet lære barna sine til å like sjokomelk :overrasket: Hvorfor ikke la de drikke vanlig melk som de likte og være glad for det?? :overrasket:

Skrevet

jeg synes det er greit nok at barna får smake så lenge det er de som ønsker å smake på tingene, når de er store nok til å ville smake på det storesøsken eller andre får å kose seg med i helger f.eks.

men hadde en i familien som absolutt skulle gi dåpsbarnet is.... :overrasket:

og har sett flere som er på samme måte, de gir babyer sjokolade og søtsaker fordi DE SELV synes det er så søtt å se på at de spiser det....

det synes ikke jeg noe om.

så lenge barna er like happy med sunnere alternativer og ikke ber om noe annet selv, så fatter jeg rett og slett ikke hvorfor voksne skal putte i dem ting vi jo VET at ikke er sunt verken for dem eller oss.

Gjest Gjest
Skrevet

Helt enig med trådstarter. Hvorfor er det om å gjøre å la dem få smaken på snop (kaker, saft, is, sjokolade mm) Jeg var veldig bevisst på å holde unna snop lengst mulig for alle mine, men det var ikke så lett når "snille" slektninger og bekjente hadde en voldsom trang til å la dem få smaken på det. Hvorfor er det så om å gjøre? De blir jo tidsnok hekta på søtsaker uansett, noe som ofte fører til hyling og merarbeid for foreldrene.

Husmusa

Gjest Gjest
Skrevet

Vi merker godt på appetitten til ungene om de får saft eller brus, det fyller opp i små mager.

Storesøster får selvsagt lørdagsgodt, men da etter at minsten er i seng. Hun elsker å ha en liten kosestund alene :)

Jeg synes det er rart at ikke flere venner ungene til vann _før_ de får smake søtt drikke. Det er mye vanskeligere å gjøre det omvendt.

Gjest Gjest
Skrevet

så lenge barna er like happy med sunnere alternativer og ikke ber om noe annet selv, så fatter jeg rett og slett ikke hvorfor voksne skal putte i dem ting vi jo VET at ikke er sunt verken for dem eller oss.

Det er sikkert fordi det er lettere å overføre egen dårlige vaner enn å legge om kostholdet. Jeg ser ofte at venninner som sliter med vekten, og som alltid har sjoklade, is og kaker lett tilgjengelig, ofte gir babyene kjeks og boller som mellommåltid. En skulle tro at om en var avhengig av slike ting selv, ønsket an at ungene skulle slippe.

Skrevet

Sønnen min er 21 mnd nå og han har smakt brus en gang, men likte det ikke. Selv om han får saft (uten tilsatt sukker) av og til foretrekker han vann som drikke. Godteri får han ikke. Kakebit på bursdager og kjeks en gang i blant. Føler ikke at jeg er hysterisk med tanke på sukker, men måteholden likevel.

Skrevet

Jag förstår inte heller det, men vi är alla olika.

Vi har valt att inte ge vår son saft, brus eller godis. Han har fått smaka på både saft och brus någon gång men tycker det smakar blä.

Jag har insett att vi nog är extrema i att inte ge honom sådant, det märktes tydligt på ett barnkalas vi var på. Förutom de små babyerna var han det enda barnet som inte drack saft (han fick mjölk) eller åt godis (han fick vindruvor i sin gottepåse och var väldigt glad och nöjd för det).

Sonen är snart 2½ och de andra barnen var mellan 2 och 3½ år.

Ärligt talat så skiter jag i om vi är udda här. Jag är glad att vår son älskar vatten och mjölk, vindruvor, jordgubbar, blåbär, äpplen och russin. Jag ser inget behov i att lära honom dricka varken läsk, godis eller chips ännu - han lär nog få äta så det räcker av det under åren.

Men jag tror att det ligger något i det "gäst" skriver ovan: Har man läsk, godis, choklad och chips hemma - och äter det själv regelbundet är det svårt att hålla det borta från barnen. Finns det inte läsk eller godis hemma är den frestelsen borta från både barn och föräldrar.

Vi drack vatten (öl för pappa) och åt vindruvor till fotbollen i lördags. Gott. I går åt jag färsk ananas men då hade sonen redan somnat. Gott och läskande

Skrevet (endret)
Nei dette var jo svært uvanlig for å være ærlig. Hva skal du gjøre når han skal begynne å gå i mange bursdager i året?

Egen matpakke? Altså om han aldri vil like det.

Ungen MÅ jo ikke spise masse godteri i bursdag, da. Jeg har aldri vært noen brus eller godteriunge, men tenkte ikke over det som barn. Spiste litt kake og drakk litt vann, og så lekte vi :)

Endret av Caramba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...