Gå til innhold

Norsk stasborgerskap


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Litt nyskjerrig.

Hvordan fungerer det med norsk statsborgerskap om et barn blir født i USA. faren er fra USA og moren er Norsk. de er ikke gift

er det noen forskjell om hun føder barnet i Norge.( i forhold til rettigheter o.l)

Hva om hun vil ta med barnet hjem til Norge fra USA om 5 år..? hva må hun ta hensyn til og hvilkerettigheter har hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis barnet blir født i usa, får barnet amerikansk statsborgerskap uansett hva foreldrene har. Blir barnet født i norge med norsk mor, får barnet norsk statsborgerskap.

Når det gjelder hva hun må ta hensyn til hvis hun senere vil ta med seg et barn med amerikansk statsborgerskap vet jeg desverre ikke. Jeg vet bare at dobbelt statsborgerskap ikke er mulig lenger slik det var før når man hadde foreldre med forskjellig statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn fodt i USA blir automatisk amerikansk statsborger.

Dersom foreldrene er gift og den ene av dem er norsk vil barnet ogsaa faa norsk statsborgerskap. Dersom foreldrene ikke er gift og moren er norsk vil det ogsaa faa norsk statsborgerskap.

Generellt sett er det ikke lovlig med dobbelt statsborgerskap, men ett av unntaken er i folge utlendingsdirektoratet:

"I enkelte tilfeller tillater imidlertid loven at du kan ha flere enn ett statsborgerskap. Dette gjelder i følgende tilfeller:

Hvis du er født til dobbelt statsborgerskap fordi du har norsk og utenlandsk statsborgerskap etter dine foreldre (eksempel: du har norsk mor og utenlandsk far)."

Sjekk denne linken:

http://www.udi.no/dokumenter/doc/publikasj...m#_Toc454698105

Saa i folge disse reglene skulle det ikke vaere noe problem aa ta med seg barnet hjem til Norge etter noen aar, barnet vil ha krav paa det samme som alle andre norske statsborgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt før i andre indlæg ja så bliver barnet amerikansk statsborger når det bliver født i usa, men det er også norsk da du er norsk og i ikke er gift, det vil ikke være noget problem for dig at tage barnet med tilbage til norge, faren kan dog sætte en pind i hjulet hvis han vil være besværlig.

hvis det er en gutt og du rejser hjem til norge med ham slipper han militær tjeneste både i usa og i norge. Der er også specielle regler angående ophold med barn som er amerikansk statsborger har en veninde som fik et barn med en amerikaner og studere i usa for øjeblikket, du kan helt klart også ringe ambasaden de ved hvilke regler som er gældene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venn som har norsk mor og amerikansk far og han hadde dobbelt statsborgerskap. Han har bodd i USA hele sitt liv, men kom til Norge for å ta verneplikten, for da fikk han beholde det norske statsborgerskapet og. Dette er vel en 5-6 år siden, om reglene er forandret vet jeg ikke. I Norge er det lov å ha dobbelt statsborgerskap. Min mann ble nettopp norsk statsborger, men har også statsborgerskap der han er fra. Det er vel avhengig av at begge landene har mulighet for dobbelt statsborgerskap, hadde jeg trodd (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i norge med canadisk mor og norsk far.. Jeg har både norsk og canadisk statsborgerskap.... og slik som jeg leste på den linken som sto nevnt litt lenger oppe, så er det ikke noe som sier at det "ikke går ann". Vet at jeg fikk det norske statsborgerskapet automatisk da jeg ble født og at mamma søkte om Canadisk statsborgerskap gjennom den Canadiske ambasaden etter at jeg var blitt født. Prosessen var problemfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...