Gå til innhold

jogging og fremgang

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

jeg hadde en tråd om jogging for en måneds tid tilbake, hvor jeg fikk mange tips og råd. nå har jeg jogget 1-2 ganger pr uke, i tillegg til step osv.

men, det er en kamp hver gang! om å klare å holde ut osv. det er den pusten. røyker ikke og spiser sunt. jeg løper 6 km sammenhengende i kuppert terreng+flatmark. er veldig stolt av det!

burde jeg egentlig legge ruta litt lenger nå etter en mnd? det føles som et nederlag hvis jeg må GÅ et stykke...men hvis jeg skal utvide ruta må jeg regne med det.

da blir det gåing etter 3 km, i mange oppoverbakker, og så ned igjen, og så løpe 3 km. løper frem og tilbake.

eller er det best for pusten sin del å holde koken, og bruke den ruta jeg har nå?

vet ikke om noen skjønte noe av det? :sjenert:

takknemlig for svar!

forresten, en tanke; jeg er voksen, har aldri løpt. kanskje ikke så rart at det tar tid? aerobic og sånt går som en lek...

Videoannonse
Annonse
Gjest Cristoph
Skrevet

først og fremst så er jogging veldig hardt så ja, det vil være hardere enn for eksempel aerobics. og ja jeg har testet ut aerobics flere ganger uten at det er favorittsporten min av den grunn. hehe.

har du ikke mulighet for en annen rute uten fullt så mange oppoverbakker da?

det du kan og burde gjøre er å jogge litt fortere. ta tiden for eksempel. sjekk ut hvor lang tid du bruker fra gang til gang og prøv overgå deg selv med noen minutter til å begynne med.

Skrevet

Skal du ha fremgang bør du variere treningen. Er det eneste løypen du kan løpe du beskriver ?

Du burde kjøre noen intervalløkter og noen hvor du løper lenge og rolig. Det er jo vanskelig i en forh. kupert løype

Må du bruke den løypen du har - kan du jo løpe inervall i den. Enten ved å bruke de bakkene som er og gå/løpe rolig innimellom - eller bruke den første bakken og løpe den flere ganger.

Du kan også løpe den ganske rolig - da vil det vel bli tilnærmet gåtempo i bakkene.

Skrevet (endret)

Visstnok er det som gir størst effekt i form av økt kondis (hjerte/lunge-kapasitet), og for å gå ned i vekt, intervalltrening med korte intervaller og høg intensitet.

Hvis du vil få god kondis framfor økt utholdenhet så kan det sikkert være lurt å ta de pausene og heller øke når du først er i fart.

Hvis du skal trene på å springe lengst mulig, så blir det motsatt.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er lurt å kjøre intervall-trening eller tilsvarende med veldig høg itensitet mer enn 1-2 ganger i uka. Step kan jo være ganske intenst, så kan sikkert være lurt å variere jogginga litt.

Edit: Kansje jeg skulle begynt med dette jeg også. Interessant: http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodinge...tt/4455033.html

Endret av Cognizance
Gjest Gjest
Skrevet

takk for svar gutter og jenter!

blir helt forvirret av alle begrepene jeg: mer kondis, bedre utholdenhet, intervall osv. jeg vil ha alt! jeg vil ha god kondis og holde ut lenge.

jeg trener step styrke og det er intervalltrening. veldig bra.

kan nok finne en annen løype ja. er bare et vanedyr... :sjenert:

pluss at jeg helst vil løpe på stier og grus, ikke asfalt. innbiller meg at det blir så hardt for kroppen min?

ellers, godt å høre at jogging ER hardt, ikke bare jeg som er puslete liksom! skal fortsette å løpe jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...