Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #1 Skrevet 10. juni 2006 Hei (: Jeg er ei jente på 16 år som sliter veldig med sterke menssmerter, og har gjort det særlig det siste året. Dette hindrer meg veldig i hverdagen, og dessuten er det helt fryktelig å gå og grue seg til 2-3 dager med intense magesmerter hver mnd Jeg har heldigvis foreldre som forstår meg, og godtar at jeg er hjemme fra skolen når det er på sitt verste. Men jeg lurer vel egentlig på om det er noe jeg kan ta for å unngå dette? Til nå har jeg kastet innpå med paracet og ibux, men det hjelper nesten ikke noe. Kommer nok til å kontakte fastlegen min til uken, for å høre hva han sier. Men jeg lurer på hva dere mener? Hva tror dere legen kommer til å anbefale? Hilsen frustrert og oppgitt jente på 16..
La Luna Skrevet 10. juni 2006 #2 Skrevet 10. juni 2006 Vel, mange (inkludert meg sjøl!) får kraftig redusert smertene når de begynner på p-piller....veit ikke om det er et alternativ for deg jeg?
Amalie_85 Skrevet 10. juni 2006 #3 Skrevet 10. juni 2006 Jeg sliter med det samme og det har jeg gjort fra 15års alderen (nå 21) men det er dessvere ikke noe som har fungert på meg. Ikke p-piller eller noe, så visst du får råd så gjerne skriv det her inne til oss andre med samme plager.
Amanlis Skrevet 10. juni 2006 #4 Skrevet 10. juni 2006 Har du prøvd NAPROXEN smertestillende. De selges reseptfritt på apoteket mot mesnstuasjonssmerter.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #5 Skrevet 10. juni 2006 Du kan prøve div smertestillende, Paracet og Ibux funker ikke på meg, men derimot noen andre funker. Og så må du bruke 2 piller hvis det er 250 mg og lignende, men noen har 500 mg hvert fall, da trenger du bare en pille.Jaja, bruker naproxen for øgeblikket, og den funker sånn noenlunde. Ellers bruker jeg en annen som funker som bare det, men den har jeg ikke for øgeblikket, snufs. Da hadde jeg sagt hva den heter. hihi.
Gjest bubbel Skrevet 10. juni 2006 #6 Skrevet 10. juni 2006 få legen til å skrive ut sterkere ibux på resept . de har hjulpet meg i allefall
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #7 Skrevet 11. juni 2006 For min del er det en sammenheng mellom menssmerter og hvor veltrent jeg er. I en lang periode jeg ikke trente pga skade begynte jeg å få voldsomme smerter. Jeg klarte ikke å bevege meg første dagen, lå bare og vrei meg. Så begynte jeg å trene ganske mye igjen, drev løpetrening minst 4-5 ganger i uka og situps regelmessig. Det utrolige er jo at jeg nesten ikke merker at jeg har mensen nå mer. Jeg kan trene og holde på som normalt! menssmertene er jo muskelsammentrekninger, og hvis man trener vil man ha lettere for å kunne slappe av i muskler, siden man har spent mudkelen også. Jeg er overbevist om at det er treninga som hjelper, også det at jeg tar situps. Men jeg trener ganske hardt og intenst, så jeg blir ordentlig sliten. Å være veltrent har flere fordeler og det gjør jo at man kommer seg bedre gjennom sykdom hvis man får det eller hverdagen og menssmerter. Dessuten får man masse overskudd av å trene Nå kan jeg ikke garantere at dette virker på alle, det er mange som må ha medikamentell hjelp fra lege. Men jeg lurer jo på hvor mange av dere som sliter med menssmerter som trener hardt og ofte? Med hardt mener jeg å ta seg helt ut, ikke bare være til stede på på en aerobictime. Jeg har iallefall fått en god motivasjon i treninga mi: hvis jeg ikke tar meg helt ut, vil jeg bli "straffet" i form av sterke menssmerter.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #8 Skrevet 11. juni 2006 Hva tror dere legen kommer til å anbefale? Hilsen frustrert og oppgitt jente på 16.. ← Antageligvis p-piller. De hjelper på smertene hos mange og de kan også redusere blødningene dersom du har trøbbel med det.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #9 Skrevet 11. juni 2006 Tusen takk for svar dere Jeg snakket en del med mamma om det i går, og hun hadde også tro på hormonell behandling (p-piller) så jeg er nok villig til å prøve det om legen foreslår det. Jeg kan iallefall ikke ha det slik jeg har hatt det de siste årene.. For min del er det en sammenheng mellom menssmerter og hvor veltrent jeg er. ← Ja, det kan godt hende du har rett i det. Men jeg har egen hest og trener aktivt for trener mange dager i uken, så jeg er vel ganske veltrent i magepartiet. Vurderer å kanskje hoppe hver dag på trampoline for å se om det kan funke bedre
Gjest Virvel Skrevet 11. juni 2006 #10 Skrevet 11. juni 2006 (endret) Trening ble anbefalt meg også, men det gjorde bare vondt verre. Smertestillende hadde bare effekt dersom jeg tok maks dose før det begynte å murre i ryggen/magen, og det var det ikke alltid jeg husket på å gjøre. (Hadde noe uregelmessig syklus, så det var ikke så lett å forutse bestandig.) P-piller ble redningen, vet det er en klisjé, men jeg fikk virkelig et helt nytt liv etterpå. For det første har de redusert blødningen betraktelig, for det andre er jeg regelmessig som en klokke, og for det tredje har jeg ingen smerter i det hele tatt. Og du får jo p-piller gratis (eller dekket inntil 100 kr er det vel nå?) til og med, det er jo et stort pluss. :-D Endret 11. juni 2006 av Virvel
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #11 Skrevet 12. juni 2006 trening hjelper på meg og, men jeg må roe ned i dagene før mens.. er kroppen min stresset og sliten blir det ti ganger verre! Jeg klarer å døyve smertene ved å ta to paracett FØR det virkelig slår til. Rekker jeg ikke det er det helt j*vlig! Men det er første dagen hos meg. Gruer meg nå, venter mensen i løpet av de nærmeste dagene, og nå i denne varmen, jeg blir så svimmel og kvalm, og det blir jo ti ganger så ille når det er varmt.. huff..mye dritt vi jentene skal igjennom
aline Skrevet 12. juni 2006 #12 Skrevet 12. juni 2006 jeg hadde det akkurat på samme måte, og begynte på p-piller. de tok alle smertene de altså, men smertene var tilbake med EN gang om jeg forskjøv eller flyttet på mensen, så jeg trodde virkelig at jeg ble nødt til å gå på p-piller resten av mitt menstruerende liv, for de hjalp jo bare når jeg gikk på dem. nå er jeg uten p-piller og så godt som smertefri før, under og etter menstruasjon takket være akupunktur. det hender jeg tar en liten pinex om jeg skal noe den første dagen, men det er egentlig mest fordi jeg er redd for å få vondt. har vært uten p-piller ganske lenge nå, og det går faktisk strålende! tror jeg har hatt vondt en menstruasjon eller noe slikt. og p-pillene/hormonell behandling er ikke bra for kroppen og psyken min, så det var godt å slutte på dem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå