Gå til innhold

Invitasjoner og s.u.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi har tenkt å bruke standard invitasjoner fra bokhandelen for å spare litt penger. Syns innbydelsene er helt greie, men det står bare s.u. på de vi valgte. Er det vanlig å sette en frist på når en vil ha svar på hvem som kommer eller er det opp til de enkelte når de vil gi beskjed? Skal vi bare sette en dato etter det da så lenge det ikke stpår s.u. innen på innbydelsen? Og er det vanlig at vi skriver et tlf.nummer eller får vi svar både skriftlig og muntlig? Det er ikke laget noe plass til dette heller, men det er jo fullt mulig å sette et nr. og dato for når en vil ha svar.

Når er det forresten vanlig å sette s.u. datoen til, hvor lenge før bryllupet sånn ca.? Vi gifter oss i mars og nesten alle er tilreisende, men ikke så veldig lang reise. Tenker å sende ut innbydelsene over nyttår en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet er det veldig vanlig å sette s.u. (og telefonnummer) på bryllupsinvitasjoner. Det har jo bl a med planleggingen av middagen å gjøre. I de bryllupene jeg har vært i har invitasjonene blitt sendt ut ca to måneder før bryllupet, med svarfrist en måned før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifter oss 1. februar og har satt s.u til 1. januar. For det første er det greit for kokken å vite hvor mange som kommer i god tid, dessuten kan det være praktisk for en selv også med tanke på bordkort o.l. Jeg har hørt av andre at det er mange som ikke er flinke til å gi svar så det er et MUST med s.u!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

God morgen!

Det anbefales absolutt å sette en frist for s.u (svar utbedes), for som de andre skriver å ha oversikt over hvor mange som skal ha mat. Dessuten kan det være ålreit å ha god tid på å lage bordaplasseringen! Jeg har lest at man egentlig skal svare skriftlig på en skriftlig invitasjon, men det er jeg ikke sikker på at det er så mange som vet lenger, så det greieste er nok å sette på et telefonnummer. Ved å prate med folk kan man også få frem spørsmål vedr. transport, overnatting, gaver og kleskode som kanskje noen gjester lurer på.

Jeg ville sendt ut invitasjonene rett over nyttår, med svarfrist rundt 1. februar. Det er like greit med en kort svarfrist, for folk vet stort sett om de kan komme i et bryllup eller ei. (Personlig synes jeg det har førsteprioritet!) Og får de for lang tenkepause har folk en tendens til å tenka at dette kan jeg svare på en annen gang og så går det i glemmeboken. Erfaringsmessig må noen purres opp!

Sånn rent praktisk (som svar på første Gjests spørsmål) ville jeg skrevet datoen rett bak der det står s.u og et telefonnummer ved siden av. Det kan kanskje være greit å skrive et navn på hvem som kommer til å svare på dette telefonnummeret også i tilfelle "tante Olga" ikke kjenner deres telefonnummer...

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, S.U er man virkelig nødt til å ha. Vi hadde ikke mange gjester i vårt bryllup, men allikevel var det faktisk flere i familien min som ikke klarte å overholde denne fristen. Ha derfor S.U. i god tid. Vi hadde den 1 1/2 før bryllupet og det var passe med tid. Man trenger nemlig en del tid for å lage bordkort, få på plass bordplasseringen og ikke minst beregne maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriv dato og tlf.nr. Sørg for å ha adresse på konvolutten, slik at de som ønsker å svare skriftlig også kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...