Gå til innhold

PCOS-arvelig?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg tror min mor har PCOS, burde jeg sjekkes for det samme?

hva er typiske symptomer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Little me
Skrevet

:idesmil:

Polycystisk ovariesyndrom, med andre ord.

Skjønte ikke bæret jeg før jeg slo det opp.

Ut i fra det jeg skjønte ut i fra min danske gynekologibok så er det ikke no spes arvelig, men hør med legen din neste gang du. :)

Og her burde du få en motivasjon til å fortsette å være flink med kcal dine ;)

PCOS ses nemlig definitivt hyppigst hos lett overvektige\overvektige.

Så vi er i faresonen begge to. ;)

Gjest Hippopotamus
Skrevet

PCOS er delvis arvelig, ja.

Gjest Little me
Skrevet

Symptomer ja...

- høyt fastende blodsukker

- mensen blir helt texas - bla. lange opphold mellom hver menstruasjon og uteblitt menstruasjon.

- ekstrem hårvekst grunnet økt testoseronnivån

- man vil se forhøyede hormonrsultater på en blodprøve

Gjest gjest 0
Skrevet

Vel i følge de symptomene ser det ut til at jeg ligger bra ann, men ettersom jeg har hørt av ei som har fått det, kan disse symptomene komme etterhvert. Jeg hadde planer om en gynokologtime etterhvert så da kan jeg jo bare be henne sjekke etter cyster rundt eggstokkene samtidig...

Skrevet

Du trenger ikke ha ekstrem hårvekst for å ha PCOS. Selv fikk jeg det påvist for ett år siden. Har litt over middels med hårvekst, langt fra ekstremt (og ikke på magen og sånn slik som mange får).

En annen ting er at fettet legger seg på magen, typisk eplefasong. Langt de fleste er overvektige, men det behøver man ikke være. Da jeg fikk diagnosen hadde jeg BMI på 20-21. Er mao slank (vel, akkurat nå er jeg høygravid og ganske diger...), men når jeg legger på meg er det på magen.

Mange sliter også med kviser.

Har hørt det skal være arvelig til en viss grad ja. Men hvis du ikke har noen symptomer, har du det vel mest sannsynlig ikke :)

Gjest Little me
Skrevet

Jeg stoler såpass på faglitteraturen at jeg tror på den når det står at det er en overhyppighet hos overvektige.

Men det betyr jo ikke at ALLE som får det er overvektige.

Skrevet
Jeg stoler såpass på faglitteraturen at jeg tror på den når det står at det er en overhyppighet hos overvektige.

Men det betyr jo ikke at ALLE som får det er overvektige.

Ca 80% av PCOS`ere er overvektige.

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg er overvektig :tristbla: Iallefall litt... Og så har jeg litt kviser på rydd, og bryst men ikke noe stort problem.

Jeg får nok bare be legen sjekke det ut, for selv om jeg ikke vil ha barn nå kan det jo være greit å være klar over det. Tipper jeg tar en tur til gynekolog i løpet av sommeren uansett.

Skrevet

Nå er det forskjell på at de fleste med PCOS er overvektige og det at overvekt gjør at du er i faresonen da.

Det er vel Overvekten som er forårsaket av PCOS, ikke PCOS som er forårsket av overvekten. Viktig å skille mellom årsak og virkning her...

Har selv sykluser som er helt på viddene, og ja, kviser både her og der (ansiktet og ryggen for det mste, noen på brystet også, og skuldrene) men overvekig er jeg ikke. Jeg re undervektig jeg, stort sett, eller i alle fall ikke over BMI 20 selv på mine "festeste dager". Men når jeg legger på mge, det gjør jeg jo av og til, men altså ikke slik at jeg kommer i nærheten av overvekt, bar at jeg nærmer meg normalvekt, så erdet åp magen det kommer for det meste, ingen tvil om det.

Har ikke egentlig satt dette i sammenheng før, burde jeg det da tro?

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Nå er det forskjell på at de fleste med PCOS er overvektige og det at overvekt gjør at du er i faresonen da.

Det er vel Overvekten som er forårsaket av PCOS, ikke PCOS som er forårsket av overvekten. Viktig å skille mellom årsak og virkning her...

Viktig poeng som mange ikke har fått med seg :Nikke:

Gjest gjest 0
Skrevet

Det kan jo være en årsak til at jeg sliter veldig med å gå ned i vekt?

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Absolutt. Men ikke ta sorgene på forskudd; du vet jo ikke om du har PCOS. Sannsynligvis har du det ikke.

Gjest gjest 0
Skrevet
Absolutt. Men ikke ta sorgene på forskudd; du vet jo ikke om du har PCOS. Sannsynligvis har du det ikke.

Nei absolutt! Jeg gidder ikke stresse med det heller. For nå er jeg ikke kalr for barn og jeg har ikke lyst til å dra til gynekolog :sjenert:

Men det må jeg uansett snart... Lenge siden jeg har vært på kontroll nå...

Gjest gjest 0
Skrevet

Jo et lite spørsmål

Kommer PCOS etterhvert eller er det noe man har helt fra starten?

Da jeg var hos gynekolog og tok ultralys for ca 5 år siden (har vært hos vanlig gynekolog siden da...)da var nemlig alt bra. Hun fant iallefall ingen cyster rundt eggstokkene.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det kan være. Har man hormonforstyrrelse så gjør det ikke akkurat lett for en å slanke seg. Som min lege sa til meg: Selv om vi veier det samme, er like høye, spiser like mye og trener det samme, så er det er tre ganger lettere for deg å legge på deg. Så jeg måtte med andre ord passe meg veldig for å ikke legge på meg, for det er mye lettere å bli overvektig med hormonforstyrrelse. Og da må det vel være like mye vanskeligere å slanke seg om man først er blitt overvektig?

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Jo et lite spørsmål

Kommer PCOS etterhvert eller er det noe man har helt fra starten?

Da jeg var hos gynekolog og tok ultralys for ca 5 år siden (har vært hos vanlig gynekolog siden da...)da var nemlig alt bra. Hun fant iallefall ingen cyster rundt eggstokkene.

PCOS er ikke noe som plutselig kommer, men alvorlighetsgraden kan variere. Jeg har i perioder hatt masse cyster på størrelse med plommer, mens jeg i andre perioder bare har hatt en eller to og nesten normale hormonverdier. Det betyr ikke at jeg er blitt frisk - jeg er bare bedre.

Vet ikke om det er sånn at det er medfødt eller ikke, men man merker ofte de første symptomene når man kommer i puberteten.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
PCOS

- engelsk

- norsk

Den norske siden nevner ikke medikamentet Metformin, som ofte er den behandlingen som hjelper best ved PCOS.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, både Glucophage eller Metformin er vanlig, men ikke alle får det. Jeg har ikke insulinresistens og min lege vil ikke prøve noe før jeg har lagt av meg 10 kg selv om jeg ikke er overvektig. Som jeg fikk i svar i en annen tråd, så må man kanskje først prøve slanking (og p-pille)?

Fant noen linker til:

Helsenytt kvinnelegen.no doktoronline Spørsmål og svar fra lommelegen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...