Gå til innhold

Hvordan bruke en pizzastein?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Jeg var skikkelig fornøyd over endelig å ha fått tak i en stor, fin pizzastein, men det var ingen bruksanvisning med. :murvegg: Jeg prøvde å legge pizzabunnen rett på steinen før heving, og deretter forstekte jeg bunnen før jeg hadde fyllet på. Men det ble ikke så veldig bra. Bunnen sitter bom fast, og kun skorpen ble sprø. :murvegg:

Hva er den RIKTIGE metoden å bruke steinen på for å få sprø pizzabunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dalwhinnie

Da vi kjøpte vår stein, stod det i bruksanvisningen at steinen først skal forvarmes i rundt 20 minutter på maks varme. Før deigen legges på, strør du den lett med maismel for å hindre at steinen absorberer fett fra deigen og pizzaen. Vi har vært sløve med dette, så vår er blitt brun, men den funker likevel.

Når steinen er skikkelig varm, og fortrinnsvis strødd med maismel, legger du bunnen på, prikker den med en gaffel for å hindre at den krymper for mye. Etter det smører jeg bare på saus, legger på topping og så rett i ovnen igjen på nederste trinn, minimum 250 grader. Når steinen er så varm, og bunnen tynn, så forstekes den faktisk på steinen mens du legger på resten.

Hos meg blir hvertfall pizzaen skikkelig sprø og fin når jeg bruker pizzasteinen på denne måten, selv med skikkelig tynn bunn. Cluet er at steinen er maks varm før du legger på deigen, og at du steker den på høy varme.

Etter bruk lar du steinen kjølne og vasker den med varmt vann - ikke såpe. Den vil nok bli litt brunflekkete etter hvert og se litt mindre delikat ut enn som ny, men den virker liekvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Ser for meg svidde fingertupper... :sjenert: Hvordan i h..... klarer man å overføre bunnen til steinen uten å skade seg? OK, jeg pleier nemlig ikke å kjevle ut pizzabunner, men rett og slett bruke fingrene for å trekke deigen utover.

Hmm....Pizzaen ble knall, med mozarella, pecorino og litt gorgonzola, pluss peperoni, tomater, løk og kalamataoliven. Men en del av bunnen satt så fast at ikke engang bikkja hadde fått den løs.

Men jeg får prøve, for øvelse gjør vel mester, og jeg er veldig glad i pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Du må nok enten kjevle eller strekke deigen ut på forhånd og så legge den over på steinen når den er varm. Jeg tar bare tak i den og flytter den over, men det finnes jo også fancy store trespader til dette bruk. Viktig at du gjør dette rett før du skal ha den over på steinen. Kjevler du deigen klar og lar den ligge en stund før du skal flytte den, vil du fort oppleve at det går hull på den når du skal ha den over.

Hvis du prøvde å strekke den ut direkte på steinen, så tror jeg rett og slett at den har blitt trykket for fast i den porøse steinen, og at du dermed ikke har fått den rett effekten av steinen. Og da skjønner jeg også problemet med brente fingertupper ;)

Endret av Dalwhinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men en del av bunnen satt så fast at ikke engang bikkja hadde fått den løs.

Brukte du maismel under ? Bruker du ikke det, er du nesten garantert at pizza'en sitter fast. Og for all del, du må ikke bruke vanlig mel. Det brenner seg fast.

Ellers har Dalwhinnie beskrevet fremgangsmåten på en prikk. Har solgt en del hundre slike pizzasteiner, så dette kan jeg på rams. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Brukte du maismel under ?  Bruker du ikke det, er du nesten garantert at pizza'en sitter fast.  Og for all del, du må ikke bruke vanlig mel.  Det brenner seg fast.

Ellers har Dalwhinnie beskrevet fremgangsmåten på en prikk.  Har solgt en del hundre slike pizzasteiner, så dette kan jeg på rams. :)

Får man maismel i vanlige butikker? heter det noe spesielt? Det er nesten flaut å innrømme at man er så uvitende, men jeg vil ta hevn over den Grusomme Pizzasteinen. Og generelt regner jeg meg som en habil pizzabaker.

(og det inkluderer ikke pizza med kjøttdeig, Norvegia og masse tomatpure, slike fornærmelser vil jeg ha meg frabedt).

Må lete etter maismel i morgen, den dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Får man maismel i vanlige butikker? heter det noe spesielt? Det er nesten flaut å innrømme at man er så uvitende, men jeg vil ta hevn over den Grusomme Pizzasteinen. Og generelt regner jeg meg som en habil pizzabaker.

(og det inkluderer ikke pizza med kjøttdeig, Norvegia og masse tomatpure, slike fornærmelser vil jeg ha meg frabedt).

Må lete etter maismel i morgen, den dag.

Tror du får maismel i de fleste butikkene. Og ja, det heter maismel. Første gang min kjære ble sendt ut for å kjøpe, kom han tilbake med maisenna :overrasket:

Jeg har kjøpt på både Mega, Kiwi og Spar, så jeg regner med at det er mulig å få i de fleste velutstyrte butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Tusen takk! Da skal jeg i hvertfall sjekke Obs og Eurospar i morgen. Får nesten lyst til å lage pizza i morgen, også. Kanskje tunfiskpizza? Eller spinat, tomat og gorgonzola? :wow:

Skulle ønske pizza var sunnere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte maismel på Meny. Fant ikke annet enn økologisk maismel, men det holder jo i massevis! Du trenger ikke å bruke så vanvittig mye maismel på steinen, men viktig at det dekkes godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Jeg slet veldig med å finne maismel, men de har det på butikker med litt utvalg. Ultra, og meny f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...