Gå til innhold

Katt ute.....

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor lenge kan en katt gå ute om sommeren?

Er det uforsvarlig å la en katt gå ute i fem dager med mat den første dagen? (får mye mat slik at han kan "spare") eller skal jeg spørre nabodama om hun kan gi den mat hver dag? (kjenner henne ikke men hun er veldig glad i kater)

Den vil ikke være inn, men har mange plasser den kan ligge å hvile.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville spurt naboen og kanskje kjøpt med en konfekteske til henne som takk. Ellers kommer det litt an på hvordan man bor. Vi KUNNE til nød latt katten vår gå ute fem dager, for vi bor så landlig at sannsynligheten = 0 for at han skulle bli overkjørt og skadet f eks. Om katten i tillegg har tilgang på friskt vann går det sikkert bra. Men det beste og mest ansvarlige er å la noen se etter den.

Pusen vår har forresten vært "alene hjemme" en helg fra fredag til søndag, da matet naboen han, men han var ute og i låven hele tiden. Det var en ganske forvirra og snurt katt som møtte oss da vi kom hjem, og han fotfulgte meg flere dager etterpå. Dakar lille pusen:-)

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det ber uforsvarlig å la en katt gå ute uten tilsyn i 5 dager ja.

Hvis man skaffer seg katt har man ansvaret for den, selv om man skal dra på ferie.

Og jeg skjønner ikke hvordan folk kan klare å reise fra katten sin så lenge uten å vite at den har det bra. Jeg ville aldri kalrt å hygge meg på ferie hvis jeg ikke visste om katten hadde det bra eller var blitt halvveis påkjørt og gikk med brukket bein el.

Det finnes kattepensjonater, hjemmepass eller man kan spørre naboer/venner.

Man må tenke gjennom ev feriaplaner i framtida og hvordan dette skal løses før man får seg dyr. Hvis man ikke er villig til å betale kattepensjonat eller får noen til å passe katten hjemme bør man ikke reise bort. I utgangspunktet burde jo ikke slike mennesker få seg katt i det hele tatt.

Beklager at jeg virker litt streng, men har sett konsekvensene av slikt kattehold ved en del tilfeller. Det er så trist hvordan katter blir behandlet og overlatt til seg selv. Hva har de gjort for å fortjene noe slikt? :tristbla:

Skrevet
Ja, det ber uforsvarlig å la en katt gå ute uten tilsyn i 5 dager ja.

Hvis man skaffer seg katt har man ansvaret for den, selv om man skal dra på ferie.

Helt enig. Kan umulig være vanskelig å skaffe noen som kan gi den mat og se litt etter den, de dagene det gjelder?

Gjest gjesta
Skrevet

Synes også det er uforsvarlig.

Kan dere eventuelt ha et vindu eller lignende oppe som den kan gå ut og inn av, samtidig som noen ser etter den (gir den mat og oppmerksomhet)?

Skrevet

Gjentar vel egentlig bare de andre her når jeg sier at det er uakseptabelt.

Desverre er dette noe alt for mange synes er helt ok.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er stor forskjell på katter og hvor dere bor. Noen av kattene våre har vært skikkelige huskatter og de kunne vi ikke være borte fra en dag. Men andre katter har vært mer "gårdskatter". Har vært veldig frie og kunne være borte i to uker, for så å være hjemme igjen. Når de var borte, så satte vi ut mat hver dag til fast klokkeslett, men det var sjelden de kom hjem for å spise når de var lenge borte. Vi sluttet med å legge ut mat hver dag (men hadde alltid ute noe i tilfelle de var innom). Om de kom hjem for å få mat, så ga de beskjed på døra som vanlig, fikk mat og litt kos, for så å forsvinne igjen. Men når vi hadde disse gårdskattene og vi var på ferie, fikk vi nabo eller venner til å gi mat. En helg borte går greit, men lengre enn tre dager hadde jeg ikke ville ha gått uten at noen satte fram mat.

Gjest Gjest
Skrevet

Fem dager er alt for lenge uten tilsyn.

Når vi reiser bort er katten vår inne. Er vi borte mer enn en natt, får vi en nabo til å komme innom for å gi katten mat, friskt vann og ikke minst litt oppmerksomhet.

Gjest Gjesta
Skrevet

Enig med de som sier at det er for lenge.

Har du den ute så hjelper det ikke sette ut mat hvis det kommer noen andre dyr og spiser den opp..

Spør naboen din du, hun mater den sikkert med glede!

Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter her!

Jeg vil mye heller la katten min gå ute i fem dager enn å stenge den inne på et kattepensjonat!!!!

Det er ikke godt dyrehold etter mitt syn.

En katt skal jakte og springe og leke. Tror dere virklelig en katt får oppleve det på et pensjonat....

Dessutan vil jeg at min katt skal være i kjente omgivelser når jeg er borte.

Pleier som regël og la broren min passe katten men han skal bort. Han kan velge om han vil være inne under tak eler ut og jakte og kose seg.

Tror kanskje han skal være ute i fem dager jeg.........

Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter igjen.

Min katt har verdens fineste liv og koser seg med det. Jeg er sterkt mot dyremishandling og jeg tar godt vare på alle dyr!!!

Men jeg mener at det er betre å la katten være ute enn å være innesperret i et hus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet
Trådstarter igjen.

Min katt har verdens fineste liv og koser seg med det. Jeg er sterkt mot dyremishandling og jeg tar godt vare på alle dyr!!! 

Men jeg mener at det er betre å la katten være ute enn å være innesperret i et hus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jada, men så spør naboen om hun kan mate den.

Skrevet

Ikke spør hvis du ikke tåler å få svar, TS.

Jeg håper virkelig at du får noen til å se etter den, i det minste.

Gjest Embla s
Skrevet (endret)
Hvor lenge kan en katt gå ute om sommeren?

Er det uforsvarlig å la en katt gå ute i fem dager med mat den første dagen? (får mye mat slik at han kan "spare") eller skal jeg spørre nabodama om hun kan gi den mat hver dag? (kjenner henne ikke men hun er veldig glad i kater)

Den vil ikke være inn, men har mange plasser den kan ligge å hvile.

Jeg syns absolutt du skal forsikre deg om at nabodamen gir katten din vann og mat hver dag de fem dagene du skal bort!

Selv har jeg ofte vært kattepasser for lengre perioder, og ser ikke noe problem med at katten er alene en stund så lenge andre sørger for mat/vann og litt kos og oppsyn hver eneste dag.

Kan også legge til at hvis jeg reiser fra katten min uten avtalt tilsyn, så er grensen 1 overnatting.

Jeg syns forøvrig som TS at det er bedre at katten får være fri ute (MED TILSYN OG MAT/VANN/KOS HVER DAG!!) kontra innestengt i en liten leilighet eller på et kattepensjonat. Er i allefall ikke i tvil om hva min katt ville foretrukket...

Endret av Embla s
Skrevet

Min første pus som vi hadde da jeg var liten, ble så furt da vi dro hjemmefra og fikk noen til å mate den, at den stakk av.

Jeg ville nok bedt naboen passe :)

Hvis du bor i oslo: http://www.passeriet.no/

Gjest Gjest
Skrevet

Hva hvis det skjer noe med katten din mens du er borte? Hva om den blir påkjørt og trenger veterinærhjelp? Kunne du tilgitt deg selv at du forlot katten uten tilsyn?

Jeg opplevde at katten min ble syk mens jeg var på ferie. Heldigvis var det en som bodde i leiligheten min da, så katten ble sendt til veterinær. (jeg hadde forøvrig dårlig samvittighet overfor katten min at den måtte gå gjennom alt dette uten at jeg kunne være med :sjenert: )

Nei, kattepensjonat er ikke en ultimat løsning. Men der har den iallefall tilsyn hvis den skulle bli syk. Og den vil få mat hver dag. En katt klarer seg noen dager innendørs hvis alternativet er å bli forlatt til seg selv ute.

Og så tenker jeg at sannsynligheten for at katten går på lengre turer er større, når den uansett ikke har et hjem å komme hjem til. Sannsynligheten for at den da går altfor langt og forsvinner er da til stedet.

Hvis du er så imot kattepensjonater, så får du vel bare la vær å reise bort?

5 dager alene er altfor lenge, skal den virkelig måtte gå på tom mage i flere dager? (nei, ikke alle katter er flinke jegere, og de fleste jakter best på full mage).

Katter som har vokst opp som husdyr klarer seg ikke nødvendigvis ute i naturen. De har ikke blitt utsatt for naturlig selsksjon, så også "svakere" individer overlever når vi mennesker tar vare på dem.

Gjest Grønn Frosk
Skrevet

Jeg syns fem dager er litt for mye, uten oppfriskning av vann og mat. Men dersom du lager an avtale med naboen om at hun legger ut dette, og klapper litt på katten etc, så er da det greit.

Ja, det er en sjanse for at katten kan bli skadet, men det er det vel alltid med katter som går ute. Du kan avtale med hun at dersom noe skjer med katten, tar hun den med til dyrlegen. Verre er det da ikke. Du skriver jo at katten har flere steder den kan søke ly etc. Kanskje du til og med har muligheten til å la ett vindu stå oppe, slikat katten kan spasere inn litt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...