Gå til innhold

Jula - bare gleder eller stress?


anett2

Anbefalte innlegg

Hvorfor går tiden frem til jul så veldig fort? Kunne kanskje begynt tidligere med juleforbredelser,men om jeg tar julevasken så må jeg vaske nærmere jul, tørke støv osv så alt skal være fint t julaften.

Jobber skift og er alene med to barn, trives med skift for da kan jeg stille opp på skoler, barnehage osv sammen med barna og jeg har fri til enhver tid. Men nå i førjulstiden så synes jeg det blir mye stress, det er juleavslutning å skole,barnehage, juleverksted , i dag lucia osv, mye kos,men man skal rekke og være på alle steder.

Julegaver - det blir jo stilt store krav til julegaver, da blir det dyrt (alle barn vil jo ha det alle andre har)

Skolen og barnehage har stengt over mange dager, jeg har ikke ferie og fri alle de samme dagene.

Hvordan skal jeg rekke alt? :o Begynner å bli småstresset over å ikke rekke alt og få det ferdig til jul.

Andre som har det slik? Hvordan gjør dere det enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kender det alt for godt :D men jeg har for mange år siden hoppet af læsset med dyre julegave indkøb, jeg laver dem selv som oftes jeg elsker at strikke, hækle, male, sy, tegne ja alt som har med hobby at gøre så jeg laver lidt over hele året, så normalt er jeg færdig med alle jule pakker omkring november og så har jeg tid til at nyde julen, og det med at lave julegaver selv til unger er ikke særlig vanskelig faktisk, i år har jeg lavet spartgrisse af papmache og så får de en lille pose med småpenge som de kan selv putte oven i grisen, alle de voksne får sæber og champoo som er hjemmelavet, så gaver til 14 mands blev omkring 1000 kr med det hele kan ikke sige det er så vildt og så har jeg jo købt lidt af gangen

har nu ikke fatte dem med rundvaskning før jul, det er meget bedre at vaske når alt det julestas er taget ned :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresser ikke i det hele tatt. Julegavehandelen gjør jeg unna på 3-4 timer, vet sånn noenlunde hva jeg skal ha, og jeg baker bare når jeg har lyst. Et år kan det være 3-4 sorter, et annet bare en. Kjøper resten hos bakeren. På den annen side; Kan godt holde på i flere dager med et pepperkakeslott, men da er det fordi jeg koser meg med det, ikke fordi jeg føler at jeg må. Vasking blir gjort ganske regelmessig, sjelden at jeg gjør noe ekstra ut av julevasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg stresser heller ikke til jul men kan forstå at mange gjør det som f.eks min mor. hun jobber fire dager i uka og når hun har fri må hun kjøpe julegaver til sine tre voksne barn med partner pluss en baby og sine søsken med partner og barn og sin mor og til hennes manns søster og partner og deres barn og deres barn igjen.... puff! hehe og hun vil gjerne vaske ned nesten hele huset før jul, skjønt det er vel ikke nødvendig det men hun vil gjerne få det unnagjort før jul... foreldra mine kjøper også gjerne for et par tusen kun i kjøtt til jul.... julebaksten tar jeg meg av når jeg kommer hjem til jul, lager pepperkakehus, pynter treet, rydder huset mens hun er på jobb og pakker inn alle gavene og konfekteskene som skal kjøres rundt til slekta.... julegaver kjøper jeg heller her nede siden det ikke er noe særlig julestress i butikkene her siden jul ikke er så populært. ikke pynter jeg huset til jul heller siden vi ikke kommer til å være her :kul: onsdag neste uke drar vi til norge igjen! jippi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg stresser med er å finne gaver til ungen, jeg skal kjøpe fra meg, også skal jeg finne noe fra min mor og bestemor. Det trenger slett ikke være så dyrt, men jeg ønsker å finne noe han virkelig ønsker seg, slik som f.eks. en dragefigur i "Imaginext" serien. Selvsagt var den utsolgt... :( På mandag er det ut på leit igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg stresser ikke i det hele tatt, men jeg har da heller ikke så mye jeg skal gjøre, reiser bort 21. desember og kommer tilbake 1. januar, julebakst, julenedvask og julemat, det tar andre seg av, dit vi kommer, og julegavene... ja, de er et kapittel for seg selv. Jeg har forsåvidt en del igjen, men jeg trur vi skal klare det ganske bra, det er ikke så mange. Mangler mine og hans foreldre, men til mine har jeg en ide i alle fall, samt han to søstre på 10 og 12, som antakelig får bøker.

Mamma har masse mer å gjøre, med hus som skal vaskes ned, og kaker som skal bakes, mat som skal lages, og alt dette her. Men til tross for at hun har leddgikt, så hun ofte ikke hverken sitter eller står på denne tiden av året, så stresser hun somregel slett ikke. Julegavene, ja de begynner hun innkjøpet av i januar. (godt hjulpet av min far, som er til uvurderlig hjelp for henne som tidvis ikke ser innsida av en butikk på et par måneder.) Julenedvasken, ja den begynner når advent begynner. Her er pappa selvsagt aktivt med. Stua vaskes, vegger og tak (ja, veggene støvsuges da, der er stofftapet) og nye gardiner henges opp (julegardiner altså) til første søndag i advent. Kjøkkenet trur jeg pleies tas til samme tid. Huset generelt vaskes vel ned i løpet av høsten, og litt i desember. andre og tredje søndag i advent, det er bakedager. Det er MANGE sortes som må bakes, for alle har vi våre nødvendigheter, men man kommer i mål hvert år. Selvsagt må det vaskes nærmere jul når man vakser ned 1 desember, men huset vaskers jo hver uke uansett, så det gjøres også til jul. Det vaskes "vanlig ukesrengjøring" rundt 21. desember, 21 og 22 er pyntedager. Juletreet om kvelden 22. 23 da avsluttes alt som må gjøres. Siste småtinga med alt mulig som alltid må gjøres, og så er det biff til "hivmesteren og grevinnen" og da skal det meste ellers være ferdig. Så slapper familien av sammen, og vips, så er det sengetid og så er det JUL (dette får jeg ikke være med på i år da jeg altså feirer jul hos svigers)

Det jeg skulle frem til med at dette var nok at.. å begynne tidelig er uvurderlig når det er masse som må gjøres. For dem som er alene med små barn kan jeg godt forså at tiden ikke rekker til, men da er vel det å ha julegavene ferdig innen inngangen til desember (ja, argumenterer du med at "juleting" selges bare i desember, så har du tapt, for juleting selges allerede i november, og uansett til halv pris i januar! Mamma og jeg kjøpte masse julegaver i januar et år. Juleservise til 12, for 10 kroner fatet, for de hadde bare 14 igjen... og masse julepynt til halv pris, FIN pynt, men de hadde jo lite bruk for det i januar...) JuleNEDVASKEN kan tas tidelig. Selvsagt må man vaske litt igjen nærmere jul, men det er bare vanlig støvsuging og støvtørking, ikke nedvask av vegger og tak...

Jeg trur dette med julestress delvis er hva man gjør det til. Begynn tidelig, få hjelp av andre (hjelp hverandre, bak julekaker sammen med en søster/bror/venninne og del "utbyttet" så går det fortere...) og ikke glem at julegaver først og fremt skal handle om TANKEN BAK, ikke prislappen.. Jeg liker å finne gaver det ikke er så lett å vite hva har kostet. Fordi jeg verdsetter det å finne ting som passer til vedkommende, og et kort som beskriver tankene bak valget av gaven, så kan en gave under hundrelappen være en UTMERKET gave likevel.. Fordi den er valgt med omtanke. (Ja, så tok det meg kanskje en time å finne den, kjøpt litt på flere butikker, men jeg hadde det koselig, og hadde ikke dårlig tid. Hadde jeg tenkt på forhånd hadde jeg nok funnet noe fortere, men jeg ville kose meg med shopping helt alene denne dagen)

Vel, ikke ta dette feil, alle dere som stresser masse. Jeg mener ikke å si at dere stresser fordi dere ikke gjør ting "rett", bare mener at... jeg trur det er mulig å stresse mindre om man forsøker.... Husk at jula tross alt skal være koselig :)

God Jul, og lykke til med forberedelsene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :D

Og ikke minst for mange fine ord fra deg fredagsbarn.

Tror kanskje jeg ser at tiden frem til jul går fort og da blir jeg stresset,skal jo jobbe alle dagene frem + julaften og da blir det lite tid til overs.

I kveld skal jeg rydde bort og kaste endel småting hjemme,så tørke støv og sette frem julepynten i hyllene. Skal smårydde litt fremover ogpå torsdag gå til julegaveinnkjøp av resten. Så på søndag morgen kjøpe juletre og la barna bli med å pynte.

Jul blir det vel uansett :D

Håper alle får en koselig jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine
Jul blir det vel uansett  :D

DET er i alle fall sant. Skal pynte litt til jul enten i dag eller litt senere i uka selv. (vi drar jo på lørdag, skal vi få glede av julepynten må den frem nå)

Og julegavene skal vi handle en dag.. jeg tipper tirsdag, da jobber sambo bare halv dag, og jeg er uansett ferdig klokka to. Ellers vasker vi klær vi nå, alt som skal være med på juleferie.... Skjorter og penbukser, skjørt og små topper....

Men uansett, ja, uansett, JUL DET BLIR DET :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei..Jeg tror egentlig at det faktisk er oss selv som lager alt julehysteriet og til nå har jeg faktisk holdt meg ganske godt unna!Jeg begynte å kjøpe julegaver i oktober/november,ferdig med julebaksten(jeg og mamma lagde 6 slag i helga),det er bare pynting igjen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...