Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2002 #1 Skrevet 19. mars 2002 Det er lillebroren min.. Han blir tretten til fredag, og er per i dag 184 cm. høy. Han har alltid vært så høy.. Blir så bekymra for han. Det er jo ikke no særlig å gå rundt å rage over alle de andre i klassen, være høyere enn mamma og pappa, og han vil jo vokse enda mer. Han er jo bare tretten. Går det ann å stoppe veksten? Noen med lignende erfaringer? Klem fra bekymret storesøster..
CEL. Skrevet 19. mars 2002 #2 Skrevet 19. mars 2002 Man kan få medisiner for å stoppe veksten, ja. Hadde en veninne som hadde en søster som kom til å bli megalang hvis de ikke stoppet veksten. Man må til lege for å få medisinen.12
Gjest sexysadie Skrevet 19. mars 2002 #3 Skrevet 19. mars 2002 Slapp av han er bare litt tidlig ute.(men vil antageligvis bli over 1,90cm ja.)
Creo Skrevet 19. mars 2002 #4 Skrevet 19. mars 2002 Synes han det er plagsomt selv? Etterhvert vil jeg tro det vil jevne seg mer ut, selv om han sikkert vil bli ganske høy som voksen også. Men det er vel ikke et stort problem for en gutt, eller?
Gjest sexysadie Skrevet 19. mars 2002 #5 Skrevet 19. mars 2002 Tror nok d ville ha vært verre for en pike..
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2002 #6 Skrevet 19. mars 2002 Hei! Takk for svar. Jeg tror han syns det er litt kjipt å være så høy, blir hvertfall litt sjenert når vi snakker om det. Men det virker ikke som han har noen problemer av den grunn. Mye venner og oppmerksomhet. Håper det jevner seg ut. Det gjør jo ikke no om han blir 190, men jeg tenkte som så at hvis han skal fortsette i samme bane, må han jo bli et par, tre meter! hehe... Og det er jo ikke så attraktivt!
Gjest sexysadie Skrevet 19. mars 2002 #7 Skrevet 19. mars 2002 Å jo vi er da en el som liker slikt også 7 ...he,he,he.
Gjest Turi Skrevet 19. mars 2002 #8 Skrevet 19. mars 2002 Jeg er 1.83. Jeg syns heller ikke det var så inderlig kult som tenåring, men i dag tar jeg på meg sko med hæl og er dronning i mitt univers. Så lenge han har det bra sosialt, kan dere kanskje la være å fokusere så veldig på det? Det er ikke sikkert han ville tenke så mye på det da. Jeg er aldri høyere enn når noen legger hodet bakover og sier Å GUD så høy du er!!! Forøvrig kan veksten stoppes dersom han ikke er kommet i puberteten enda. Sånn var det ihvertfall for meg.
Polyanna Skrevet 19. mars 2002 #9 Skrevet 19. mars 2002 Legene kan se på skjelettet hans og anslå hvor høy han kommer til å bli. Er det mer enn 2 meter, kan det jo være aktuelt med medisin.... Men det er jo kjempeflott med en høy mann, innen visse grenser selvsagt. 12
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2002 #10 Skrevet 19. mars 2002 Kjenner en 13-årig gutt som er i overkant av 1.90.... Han går på medisiner!12
Eple Skrevet 14. april 2002 #11 Skrevet 14. april 2002 Hei! Så et program her på tv'n for ikke så lege siden. Det var om Kjemper..(litt missvisende men!) Der nevnte de ulike årsaker til at enkelte blir KJEMPE høye. En sykdom der personen aldri stoppet og vokse. Dette skyltes en goartet svulst på hypofysen i hodet. Den delen av hjernen som styrer vekst og utvikling. Denne sykdommen er fult behandlingsbar. En annen sykdom var et syndrom, som ga høye, tynne mennesker, dessuten var de ekstra utsatt for hjerteproblemer. Er kanskje litt skremsels propaganda, men man kan aldri være for sikker på at ingen ting er galt. Lykke til..
EmmaK Skrevet 19. april 2002 #12 Skrevet 19. april 2002 Hei! Ta det med ro angående broren din...Det er jo kjempe foltt med høye gutter! Så lenge han ikke har noen problemer med det selv da.. Da jeg var tolv år rakte jeg 1.80 på strømpelesten...og hadde ikke fått mensen (når man får den slutter man nesten å vokse). Derfor tok jeg et røntgenbilde av hånda på, og ut i fra det kunne lege si at skjelettet mitt var kun ti år gammel (og jeg var allerede 1.80 cm høy), så hvis vi ikke satte igang mensen ved hjelp av hormonkur, hadde jeg inntil 5 år igjen å vokse på. Derfor tok jeg valget som tolvåring om at jeg vil stoppe veksten min. Det gjorde jeg, ble "voksen" både her og der i løpet av et halvt år...ikke bare gøy nei... Den dag i dag angrer jeg litt, er fortsatt kun 1.80- å det hadde ikke gjort meg noen verdens ting om jeg var fem-seks cm høyere. Men det var ikke vært å risikere at jeg skulle bli over 1.90.. Så hvis din bror har stor komplekser med høyden sin, er det et alternativ- hvis ikke burde han være stolt av høyde sin! Finnes ikke noe flottere enn høye menn! Bare pass på at man har en rak holdning!
LucidLunacy Skrevet 19. april 2002 #13 Skrevet 19. april 2002 Jeg er en av de som har stoppet veksten. Jeg var 12 og kom heldigvis til Rikshospitalet hos dr. Trygstad. Han tok bildet av hånden min og legen beregnet at jeg skulle bli 1.90 utfra avstanden mellom to ben. Synes at det var vel høyt for meg som jente. Jeg fikk så hormoner som startet mensen og man vokser da max 6 cm. Når jeg var der var det også noe gutter som syntes de var for høye. Så jeg vet at det kan gjøres noe med, men noen vokser fortere enn andre og stopper dermed også tidligere. Det kan gi en pekepinn om man ser på nær slekt og deres høyde. Selv har jeg mye "høyde" på farssiden men det motsatte på morssiden. Hvis han selv er bekymret for dette går det an å undersøke så får han svar. Det som er viktig når man er høy er å ta vare på ryggen og trene den. Uansett vil han nok merke at de andre vil ta han igjen i løpet av et par år. Høye menn er også populære blant jentene. I hvertfall ettersom jenter stadig blir høyere : ) Selv er jeg glad for mine centimetere (som det er noen av) gir god oversikt og få gidder å bølle med deg : ) Det er i høyden det skjer så om ikke han blir godt over to meter så er det vel ikke noen fare.12
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2002 #14 Skrevet 24. april 2002 Som mange sier, det trenger ikke være bare negativt å være så høy. Hvis han begynner å trene basketball kan han kanskje bli proff i NBA og bli mangemillionær? Svenn
Amarone Skrevet 24. april 2002 #15 Skrevet 24. april 2002 Når man er utvokst varierer sterkt fra person til person. Det er ikke sikkert at han vokser i mange år fremover. Jeg er 165, og det har jeg vært siden jeg var 11. Stoppet å vokse helt av meg selv. Kjedelig da, men det er (selvsagt) ikke noe problem nå. Som mann blir det jo ikke noe problem for ham å være høy... Men en lege kan jo sjekke ham for sikkerhets skyld! Amarone
Guess What! Skrevet 25. april 2002 #16 Skrevet 25. april 2002 Bare pass på når han blir nermere 15 år.. Ja da kommer han til å gå på pub 12
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2007 #17 Skrevet 2. juli 2007 Jeg er en mann på nesten 190 cm. Tror ikke jeg var fullt så lang som 1.84 da jeg var 13, men jeg var over 1.80. Broren din må regne med å få ryggproblemer, jeg kjenner ingen på min høyde eller lengre som ikke har/har hatt problemer med ryggen. En venn av meg som er noen cm over 2 m sier at alt over 1.90 er i veien. Viss broren blir over 190-95 mens han er på ungdomsskolen bør dere vurdere hormonbehandling, men husk at det er på mange måte fint å vere stor mann/gutt. Når han etter hvert får litt muskler og god holdning føler man seg som en konge, særlig når man ser ned (bare bokstavelig talt) på jentene og utringningene deres og føler seg stor og maskulin.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2007 #18 Skrevet 4. juli 2007 Hvordan er han ellers da? Kom han i stemmeskifte tidlig og fikk han skjeggvekst tidlig? Da kan det være hormonforstyrrelser, at hypofysen er litt "overaktiv"
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #19 Skrevet 5. juli 2007 Broren din må regne med å få ryggproblemer, jeg kjenner ingen på min høyde eller lengre som ikke har/har hatt problemer med ryggen. Dette er jo bare tull. Mange av vennene mine (og jeg) er godt over 1.90, men det er ingen som har vondt i ryggen pga. høyden.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #20 Skrevet 5. juli 2007 Det er 5 år siden denne tråden starten og ser at noen nå har tatt den opp igjen. Kan jeg spørre hvordan det gikk med broren din?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå