Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Skal begynne å jobbe i barnehage til høsten. Det skal startes opp to nye i byen her. En småbarnsbarnehage med ca 25 barn under 3 år. Og en med ca 30 plasser til barn mellom 1 og 5 år.

Har du prøvd begge deler, hva trives du best med?

Tror jeg heller mot småbarnsbarnehagen, men litt usikker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ped.leder i en bhg med 20 unger i alderen 1-6 år. Men skulle jeg ha fått valgt, ville jeg definitivt vært på småbarns.

Du får ta del i så utrolig mye artig da, utviklingen fra ca 10mnd-3år er jo helt fantastisk!

Sukk, skulle ønske det var meg som kunne velge slik. Har 35% jobb, og ikke utsikter for at det skal bli noe mer heller....

Skrevet

Har jobbet med begge deler og stortrives på småbarnsbase. Det er herlig å være med på den utviklingen som skjer i den perioden. Men selvfølgelig skjer det masse spennende på storbarns også :)

Skrevet (endret)

Jeg jobber på store, men har hatt praksis på små. Jeg trives best på store barn! Det er så mye mer barna kan delta på, så mye mer en kan lage og gjøre! (Storebarns avd jeg jobber på har 18 barn fra 3-6 år)

Endret av liv
Gjest Gjest
Skrevet

Jobbet på begge, likte best 3-6 år. Klarer seg bedre selv, og mange unger i den alderen er rett og slett ganske kule :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Store store store!!

Uten tvil!!

Jeg har etterhvert fått litt fartstid, og har jobbet både med store og med små. Og jeg elsker storebarna!

Vil aldri bytte tilbake! :ler:

Jeg er mer av en lærertype enn en omsorgstype hvis du skjønner, jeg syns spennende prosjekter er morsommere enn babykos ;)

Skrevet

Store, helt klart.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja takk begge deler. Det kommer helt an på hva du vil. På 0-3 blir det gjerne litt mye dikkedikk. Mange sover også i løpet av dagen, noe som gjør at du muligens vil få endel "dautid" uten barn. Imidlertid er 0-3 en veldig morsom periode. Barna utvikler en egen "personlighet", de minste lærer kanskje å gå i barnehagen og de kommer med UTROLIG mange morsomme kommentarer i den alderen.

Store barn klarer seg mye mere selv. Det er mye mer å gjøre på en storbarnsavdeling og du får ofte brukt deg selv mye mer der. Noen skal begynne på skole til høsten og går derfor på "førskolegruppe" hvor de lærer å skrive navnet sitt, lett regning mm.

• 4 måneder senere...
Skrevet

*Helt enig med Liv, jobbet på begge avdelinger,samt en som var fra 1-6år. Store barn er det lettere å gjøre ting med,gå turer,aktiviteter og de kan leke og klare seg mer på egenhånd.. men på den andre siden så er det så utrolig spennende å følge utviklingen til de små,når de lærer gå ,snakke og klare seg mer og mer på egenhånd. Mye skriking og mas,men når de smiler er det verdt alt slitet! hehe.. de er så nusselige!

Skrevet

Hva slags utdanning har dere som jobber i barnehage, og er det vansklig å få seg jobb?

Skrevet

Jeg studerer enda,har bare masse praksis.. men er førskolelærer til neste vår!.. er du førskolelærer er det LETT å få seg jobb.. særlig storbyer og andre store steder. fagarbeidere kan også få jobb mange steder..men hørt at de uten utdanning,som bar blir assistenter SLITER!..

Skrevet
Jeg studerer enda,har bare masse praksis.. men er førskolelærer til neste vår!.. er du førskolelærer er det LETT å få seg jobb.. særlig storbyer og andre store steder. fagarbeidere kan også få jobb mange steder..men hørt at de uten utdanning,som bar blir assistenter SLITER!..

Sliter og sliter. Det er da ikke så vanskelig å få jobb som assistent, men flere barnehager bruker ikke tittelen assistent lenger. Men pedagogisk medarbeider.

Jeg trives godt å jobbe både på stor og liten avdeling. Har jobbet på liten før, men nå jobber jeg på stor.

Skrevet

Det er bra! men tror det har litt å si med hvor i landet du bor hen...

Skrevet

Jeg har bare jobbet på blandingsavdelinger,fra 1-6 år, og syns det er veldig gøy,da får man en god blanding av små og store :)

Skrevet
Det er bra! men tror det har litt å si med hvor i landet du bor hen...

Det har endel å si, ja.

Skrevet

Hei alle sammen.

Det er nå slik at vi alle er forskjellige. Å jobbe med små barn har sin sjarm, og masse kos. Masse utfordringer der! Barna har så forskjellige behov.

De store krever mer faglig oppfølging av deg enten du er førskolelærer eller assistent. Har jobbet i ni år i barnehage, og de to aldersgruppene har hver sine fine stunder. Det handler om å ta seg tid til enkeltbarnet, og se dens behov.

Det som er det mest slitsomme er å jobbe med aldersblandede grupper, dvs 0-6 år. Det krever enormt mye under planlegging og tilrettelegging av aktiviteter som skal tilpasses begge aldersgruppene. Uansett vil enten de små eller de de store tape på en kant, fordi man ikke kan prioritere en gruppemed aldersblanding 100%.

Stortsett er man jo ikke flere enn 3 voksne på 18 plasser uansett.

Man kan si hva man vil, men det er ingen dans på roser å jobbe i barnehage! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...