Furstina Skrevet 9. juni 2006 #1 Skrevet 9. juni 2006 Jag läser en hel del här på Religion och ibland väcker trådarna och inläggen funderingar hos mig. Nu undrar jag om Gud är aktiv i vardagen? Eller om Gud skapade världen, fördrev Adam och Eva ur paradiset och lämnade människan att leva själv med frestelser, arvssynd och den fria viljan? Jag inser att Gud måste ha ingripit när han skickade sin son Jesus till jorden men därutöver? Vad tror ni? Vad säger Bibeln? Kyrkan?
tuji Skrevet 9. juni 2006 #2 Skrevet 9. juni 2006 Kjempestort spørsmål, som jeg sikkert ikke greier å svare fullstendig på i ett eneste innlegg. Men kristne tror at Gud fremdeles er her og griper inn, selv om det kanskje ikke virker sånn alltid. Skapelsen og inkarnasjonen (altså at Jesus ble født) var veldig tydelige ting han gjorde, og det er ikke like lett å se hva han gjør alltid, men jeg tenker at sånne småting som knopper som spretter og fugler som synger er tegn på at Gud er her. Mange sier at Gud ikke kan være til stede når det skjer så mye vondt i verden, og det er en kjent problemstilling som kalles "det ondes problem". Gud ga mennesket fri vilje, noe menneskene misbrukte (Adam & Eva og den historien der). Hvis Gud vil, kan han hindre menneskene i å gjøre vonde ting. Men da ville han tatt fra oss vår frie vilje, og han ville ikke vært en god Gud. Uff, det er litt tidlig for meg enda... Må komme tilbake til dette.
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 9. juni 2006 #3 Skrevet 9. juni 2006 For meg har Han virket, fått mye hjelp fra Gud. Ikke se på kristne hvordan de oppfører seg om du er interissert i hva Gud vil gjør for deg, ta imot Hans Ord, legg det i hjertet og tro det, og du er frelst, nå kan Gud virke i ditt liv. *God bless*
Furstina Skrevet 9. juni 2006 Forfatter #4 Skrevet 9. juni 2006 Intressanta svar. Jag är mest intresserad i att höra vad andra tror, vad kristna tror. Själv har jag hittat min livsåskådning sedan konfirmationsåldern och är lycklig med den.
Gjest Gud Skrevet 9. juni 2006 #5 Skrevet 9. juni 2006 Jeg er for tiden på ferie og har ikke tid og se på hva dere driver på med.
KR-øst Skrevet 9. juni 2006 #6 Skrevet 9. juni 2006 Jo da, Gud er virksom også i dag. Dette er ikke bare noe jeg tror, men opplever det stadig selv. Jeg har tidligere skrevet om noen av mine spesielle, overnaturlige opplevelser. Om du leser kristne blader, vil du se at Gud gjør store under over hele verden hele tiden. Han har reddet mitt liv ved et par anledninger, men det største han har gjort for meg her på jorden, foruten frelsen, er at jeg har fått et fredfullt og lykkelig liv. Det jeg synes er leit, er at mennesker tror at kristne bare lever på en tro og en illusjon om at det finnes en Gud. Dette hadde ikke holdt en eneste dag for meg. Som den store skeptikeren jeg alltid har vært, så hadde en tro uten noen form for kontakt med Gud, ikke kunnet vare. Alt ved sann kristentro er positivt, derfor forundrer det meg at det er så mange som skyr denne som om det skulle være noe farlig. Det er utrolig at det er så mange som aldri har vært kristne, men som vet en hel masse om kristendom som er ukjent for de kristne.
iviking Skrevet 10. juni 2006 #7 Skrevet 10. juni 2006 Ja jeg tror Gud griper inn i hverdagen, jeg har ikke akkurat blitt reddet fra en dødsulykke, men Gud har fikset mange ting for meg, blandt annet resultater, funnet igjen ting, beskyttet meg fra fare og mye mer.
SW20 Skrevet 10. juni 2006 #8 Skrevet 10. juni 2006 Herren har definitivt grepet inn i livet mitt, spesielt når jeg har bedt om noe som jeg vet er i tråd med hans vilje. Eksempler er i forhold til venner, eksamener, reiser og andre risikofylte ting. Spesielt husker jeg når jeg dro til USA med en kamerat, hele turen var ikke planlagt, men vi satset på at det skulle gå bra. Jeg ba før vi dro, og fikk en veldig fred innvendig. Det som skjedde var at absolutt alt under turen la seg til rette for oss, det gikk som på skinner, og det til tross for at ingenting var planlagt fra før! Så ja, jeg tror at Herren grep inn der, og at han fortsatt gjør det idag og fremover.
Gjest King James Skrevet 10. juni 2006 #9 Skrevet 10. juni 2006 Gud er på ferie for tiden. Og kommer ikke tilbake før i år 2473
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #10 Skrevet 10. juni 2006 Jag läser en hel del här på Religion och ibland väcker trådarna och inläggen funderingar hos mig. Nu undrar jag om Gud är aktiv i vardagen? Eller om Gud skapade världen, fördrev Adam och Eva ur paradiset och lämnade människan att leva själv med frestelser, arvssynd och den fria viljan? Jag inser att Gud måste ha ingripit när han skickade sin son Jesus till jorden men därutöver? Vad tror ni? Vad säger Bibeln? Kyrkan? ← Kristne deler seg stort sett i to retninger her. Alle er enig i at Gud har vært aktiv i menneskenes verden frem til Jesus. Videre skiller synet seg. A. Noen kristne mener mirakelenes og underenes tid var ferdig med Jesus. Heretter må menneskene "klare seg selv" fram til Jesus kommer igjen. B. Andre kristne mener at Gud er med oss hele tiden. Men det skiller seg likevel litt. Noen mener at Gud trekker i alle trådene og han inngriper med mirakler hele tiden (f.eks. katolikker og pinsevenner), mens andre mener at Gud i all hovedsak har latt verden og menneskene har ansvaret selv etter å ha fått den endelige løsningen (frelse gjennom korsfestelsen), men at Gud kan likevel svarer på bønner og at Gud har en mening med livet som skjer, selv om at alt ikke er hans vilje. Var det forståelig? Husker ikke alt prikkfritt fra religionsundervisningen, men dette var hovedpunktene.
KR-øst Skrevet 11. juni 2006 #11 Skrevet 11. juni 2006 B. Andre kristne mener at Gud er med oss hele tiden. Men det skiller seg likevel litt. Noen mener at Gud trekker i alle trådene og han inngriper med mirakler hele tiden (f.eks. katolikker og pinsevenner) ← Dette kan jeg ikke helt og holdent gå god for. Ingen tror vel at Gud griper inn, og trekker i trådene hele tiden. Da ville ikke bønn ha noen hensikt. Nei, Gud griper inn når vi ber ham om det, hvis han er enig i det vi ber om. Men jeg kan gå god for at Gud er nær oss hele tiden. Det er ingen ventetid for å få kontakt.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #12 Skrevet 11. juni 2006 Dette kan jeg ikke helt og holdent gå god for. Ingen tror vel at Gud griper inn, og trekker i trådene hele tiden. Da ville ikke bønn ha noen hensikt. Nei, Gud griper inn når vi ber ham om det, hvis han er enig i det vi ber om. Men jeg kan gå god for at Gud er nær oss hele tiden. Det er ingen ventetid for å få kontakt. ← Det betyr bare at du ikke faller innen den kategorien. Ja, det finnes faktisk kristne som mener at Gud har en mening med ALT som skjer, og at ingenting skjer uten at Gud vil det. Å mene dette impliserer at Gud styrer både det gode og det onde som skjer, fordi han har en plan med alt. At du ikke er enig, er ikke det samme som at det ikke finnes kristne som tror på det slik. Ellers så vil jeg si at jeg husker man kan også skille med hvilke type kontakt man tror Gud har med menneskene. Det er noen som mener det er "fysisk" nærvær mellom Gud og mennesker mens andre bare tror på et åndelig nærver.
KR-øst Skrevet 11. juni 2006 #13 Skrevet 11. juni 2006 Det betyr bare at du ikke faller innen den kategorien. Ja, det finnes faktisk kristne som mener at Gud har en mening med ALT som skjer, og at ingenting skjer uten at Gud vil det. Å mene dette impliserer at Gud styrer både det gode og det onde som skjer, fordi han har en plan med alt. At du ikke er enig, er ikke det samme som at det ikke finnes kristne som tror på det slik. ← Her ble det sagt katolikker og pinsevenner under ett, ikke noen katolikker og pinsevenner. Siden jeg er pinsevenn kan jeg ikke gå god for et slikt utsagn.
Gjest King James Skrevet 11. juni 2006 #14 Skrevet 11. juni 2006 . Siden jeg er pinsevenn kan jeg ikke gå god for et slikt utsagn. ← Er du pinsevenn er du ikke skikkelig kristen.
SW20 Skrevet 11. juni 2006 #15 Skrevet 11. juni 2006 Er du pinsevenn er du ikke skikkelig kristen. ← Haha, den var ny. Tror du på Gud, Jesus og den Hellige Ånd og det Jesus har gjort for deg, og bekjenner det, så er du nok kristen gitt Verken mer eller mindre.
KR-øst Skrevet 11. juni 2006 #16 Skrevet 11. juni 2006 Er du pinsevenn er du ikke skikkelig kristen. ← Og hva består så det skikkelige i?
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 11. juni 2006 #17 Skrevet 11. juni 2006 Tror du på Gud, Jesus og den Hellige Ånd og det Jesus har gjort for deg, og bekjenner det, så er du nok kristen gitt Verken mer eller mindre. Den går jeg god for, ikke noen pinsevenn, men jeg ble kristen pågrunn av pinsevenner og ikke den norske statskirke eller katolsk. Pinsevenner ligner mer det Jesus ba disiplene gjøre, men vi er så forskjellige mennesker med forskjellig bakgrunn at vi ikke skal kopiere hverandre, for Gud vil forme oss til den oppgaven Han vil gi oss, for vi skal gjøre det i fred og glede. Vi får forskjellige nådegaver til dette her, og påskynd deg ikke noe, vær tolmodig.
Gjest King James Skrevet 11. juni 2006 #18 Skrevet 11. juni 2006 Og hva består så det skikkelige i? ← Det er dumt sakt er det ikke. Like dumt som når du sier ( fra et annen diskusjon ) at du kjenner Gud bedre en de som ikke er kristne.
SW20 Skrevet 11. juni 2006 #19 Skrevet 11. juni 2006 Den går jeg god for, ikke noen pinsevenn, men jeg ble kristen pågrunn av pinsevenner og ikke den norske statskirke eller katolsk. Pinsevenner ligner mer det Jesus ba disiplene gjøre, men vi er så forskjellige mennesker med forskjellig bakgrunn at vi ikke skal kopiere hverandre, for Gud vil forme oss til den oppgaven Han vil gi oss, for vi skal gjøre det i fred og glede. Vi får forskjellige nådegaver til dette her, og påskynd deg ikke noe, vær tolmodig. ← Helt enig!
Tiit Skrevet 11. juni 2006 #20 Skrevet 11. juni 2006 Jeg tror ikke at Gud har overlatt oss til tilfeldigheter og skjebne. I Bibelen sier iallefall Jesus at han skal være med oss alle dager inntil verdens ende, og at Gud sendt den hellige ånd til jorda, var for at vi ikke skal være som foreldreløse barn. I trosbekjennelsen vår sier vi at Gud er skaperen, og i forklaringen til denne (tror jeg) står det at Gud er virksom i å daglig gjenskape verden. Alt lever og gror, dør og fødes fordi Gud vil det slik. Men vi har en fri vilje til å velge livet vårt selv, og det er en ond kraft i verden som vil ødelegge Guds øyenstener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå