Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #1 Skrevet 8. juni 2006 Min 2 1/2 år gamle sønn bruker solfaktor 25 (babyline m fysisk filter), allikevel var han rød på armer og ansikt når jeg hentet i barnehagen i dag( de sa de hadde smurt han mange ganger) Han har ganske lys hud, men hørt at de ikke skal ha for høy faktor også. Har også hørt at de ikke skal bruke slik med fysisk filter.. Noen som har noen tips og råd til meg. Har på caps og lette klær hvis han er mye i sola hjemme og trekker inn i skyggen selvfølgelig. Men noe ute i sola er man jo Forresten hørt om flere barnehager nå som ber barna smøres før de kommer om morran. For så å ikke bli smurt resten av dagen.. Er det mulig!!?
Gjest Gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #2 Skrevet 8. juni 2006 Har du sjekket datoen på solkremen? Den mister virkning etter som den blir eldre. Og jeg skjønner at de vil at barna skal smøres før de kommer, men alle med fornuften i behold vet at barn må smøres flere ganger i løpet av en dag for å være beskyttet.
flopp Skrevet 8. juni 2006 #3 Skrevet 8. juni 2006 Solkrem kan også bli ødelagt fordi dem oppbevares feil. For vamr eller for kalt kan ødelegge faktoren. Dessuten er det forskjellig kvalitet på solkremer også - som alt annet . Nå har ikke jeg prøvd det merket du nevner, men vi har en med faktor 15 som er kjøpt på apoteket, en sånn med en grå flodhest på og den funker kjempebra på mine barn! De har en del pigmenter så de blir uansett ikke så lett brent så det er jo ikke sikkert denne passer til alle heller. Men jeg husker den ble anbefalt for et par år siden fordi den hadde alle disse filterene det snakkes om og den var vannfast. Den lukter ikke spesielt godt, er litt klinete og barna får litt snål farge på huden etter påsmøring, men ellers er jeg veldig fornøyd
Thomasine Skrevet 9. juni 2006 #4 Skrevet 9. juni 2006 Her er solkremtest fra 2005: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=2223 Mange kremer som inneholder ting de ikke skal... Ellers mener jeg du kan KREVER at personalet i barnehagen smører barnet i løpet av dagen! For over 2000,- i måneden skulle det bare mangle! Og jeg synes det er en selvfølge at foreldrene smører en gang hjemme før levering. Skjønner at det blir mye å måtte begynne smøre 14 barn før en går ut. Mye greiere å slippe barna ut og smøre dem en og en der. Å smøre barna med 15 var kanskje litt i underkant synes jeg, samtidig trenger noen barn ( de lyse!) kanskje oppmot 40.
Klips Skrevet 9. juni 2006 #5 Skrevet 9. juni 2006 men vi har en med faktor 15 som er kjøpt på apoteket, en sånn med en grå flodhest på og den funker kjempebra på mine barn! Den har vi også. Cosmica for barn. Den kommer ikke best ut i tester når det gjelder tilsetningsstoffer, men den funker 100% Jeg kan smøre min kritthvitblonde datter med den om morgenen og hun kan bade hele dagen og hun blir ikke brent. Så enn så lenge vender jeg det døve øret til dette med tilsetningsstoffer og velger en solkrem som jeg faktisk stoler på.
Prinsesse på erten Skrevet 9. juni 2006 #6 Skrevet 9. juni 2006 Så enn så lenge vender jeg det døve øret til dette med tilsetningsstoffer og velger en solkrem som jeg faktisk stoler på. ← Man bruker vel solkrem for at barnet skal slippe å bli brent og få hudkreft? Hva om det viser seg at skaden disse tilsetningsstoffene gjør på kroppen er verre enn skaden solen kan gjøre?
Klips Skrevet 9. juni 2006 #7 Skrevet 9. juni 2006 (endret) Det har jeg så langt ikke fått med meg, så da velger jeg å unngå solbrenthet så lenge. Endret 9. juni 2006 av Klips
Prinsesse på erten Skrevet 9. juni 2006 #8 Skrevet 9. juni 2006 Det har jeg så langt ikke fått med meg, så da velger jeg å unngå solbrenthet så lenge. ← Poenget mitt er at du enkelt kan unngå begge deler ved å kjøpe Babyline produkter. Alle jeg kjenner med barn har gode erfaringer med disse. Koster litt mer, men det er vel barna våre verd.... Til trådstarter: Kjøp en krem med høyere faktor. Spf 25 er ikke så veldig høyt når det er snakk om barn.
Klips Skrevet 9. juni 2006 #9 Skrevet 9. juni 2006 Men er de virkelig like gode? Eller må du passe på å smøre hele dagen? For det må du virkelig ikke med Cosmica sin. Tuller ikke. Den er helt fabelaktig. Barna mine har aldri blitt brent, mens venninners barn som har lekt sammen mine og blitt smurt med andre kremer har blitt det. Selv de som har mye mer pigment enn min datter. Jeg mener ikke å være vanskelig, men med en ny solkrem ville jeg vært usikker hele tiden på om den satt godt mens de badet, om jeg måtte smøre nå eller om en halvtime...
Prinsesse på erten Skrevet 9. juni 2006 #10 Skrevet 9. juni 2006 Men er de virkelig like gode? Eller må du passe på å smøre hele dagen? For det må du virkelig ikke med Cosmica sin. Tuller ikke. Den er helt fabelaktig. Barna mine har aldri blitt brent, mens venninners barn som har lekt sammen mine og blitt smurt med andre kremer har blitt det. Selv de som har mye mer pigment enn min datter. Jeg mener ikke å være vanskelig, men med en ny solkrem ville jeg vært usikker hele tiden på om den satt godt mens de badet, om jeg måtte smøre nå eller om en halvtime... ← Det er jo bare å prøve... Finner fort ut av det!
Gjest StoreSky Skrevet 9. juni 2006 #11 Skrevet 9. juni 2006 Vi i vår barnehage smører da ungene hver gang vi går ut. Pluss at noen foreldre smører før barna kommer. Hva med å bruke sol-blokkering? (eller hva det heter) Virkelig høy filter + husk at det må smøres godt! Ikke klattes her og der.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #12 Skrevet 9. juni 2006 Blir virkelig solkremer med fysisk filter ødelagt på samme måte som de med kjemisk?
Gjest Gjesta Skrevet 9. juni 2006 #13 Skrevet 9. juni 2006 Blir virkelig solkremer med fysisk filter ødelagt på samme måte som de med kjemisk? ← Det spurte jeg meg også. Jeg tror IKKE det, for de fysiske filtrene er jo rett og slett partikler som virker som reflekterende "speil". Men et problem med disse kremene er å få smurt på nok, for ellers kan man bli flekkvis solbrent. Så med fysisk filter ville jeg personlig gått for høyest mulig faktor, spesielt til småbarn.
Klips Skrevet 9. juni 2006 #14 Skrevet 9. juni 2006 Det er jo bare å prøve... Finner fort ut av det! ← Har ikke så veldig lyst til å bruke datteren min sin hud som prøveklut og la henne bli solbrent uten grunn. Men det trengte jeg kanskje ikke opplyse om
Gjest Mireya Skrevet 9. juni 2006 #15 Skrevet 9. juni 2006 Gutten min blir smurt med Eucerin, tror jeg det er. Solfaktor 25. Lett å smøre ut, trekker fort inn. Han har ikke vært brent enda, hittil i år..
Prinsesse på erten Skrevet 9. juni 2006 #16 Skrevet 9. juni 2006 Har ikke så veldig lyst til å bruke datteren min sin hud som prøveklut og la henne bli solbrent uten grunn. Men det trengte jeg kanskje ikke opplyse om ← Bare å følge litt ekstra godt med første gang kremen brukes, det.... Var vel en første gang for den du bruker nå også. Grunnen til at jeg pusher litt på her er at jeg jobber litt med kosmetiske produkter og helseeffekter av disse. Det er myyyye "mannen i gata" ikke har tilgang til av informasjon om skadevirkninger av ingredienser i kosmetikk. Og jeg ville uten tvil prøvd ut et nytt produkt på barna mine om det kunnne hindret at de ble utsatt for disse stoffene. Selv om det kanskje ville medføre at de ble litt solbrent den ene gangen....
Klips Skrevet 9. juni 2006 #17 Skrevet 9. juni 2006 Kan du ikke fortelle litt om disse stoffene, da? For jeg vet virkelig ingenting om dem, eller hvor mye man vet om faktisk skadelige effekter. Hormonhermere fx. Hvilken effekt kan det ha på min datter?
Prinsesse på erten Skrevet 9. juni 2006 #18 Skrevet 9. juni 2006 Kan du ikke fortelle litt om disse stoffene, da? For jeg vet virkelig ingenting om dem, eller hvor mye man vet om faktisk skadelige effekter. Hormonhermere fx. Hvilken effekt kan det ha på min datter? ← Anbefaler deg å lese litt på linken over. Der står det iallefall litt om den ingrediensen som er regnet som "verstingen" i solkremer - 4-MBC. Finne mange andre også. Litt om hormonhermere Kort oppsummert kan slike stoffer forstyrre barnets hormonbalanse...med alle de konsekvenser det kan få på helsen. Det kan være fysiske endringer på kroppen (se jenta på 4 år med pupper), det kan være nedsatt reproduksjonsevne, det kan være diverse sykdommer, det kan være kreft. Jeg tror det blant annet har vært forsket en del på sammenhengen mellom brystkreft og eksponering for hormonhermere.... Det "dumme" med alt dette er at det skal så latterlig mye dokumentasjon til før det fører til forbud mot et stoff. Eks: På 80 tallet (altså 20 år tilbake) forelå det mye (god) dokumentasjon på at noen mykgjørere i PVC plast var svært helseskadelige. Først i år kom det et forbud i EU - og Norge.
Klips Skrevet 9. juni 2006 #19 Skrevet 9. juni 2006 Takk skal du ha. Artikkelen var litt lang nå mens det fortsatt er sol ute , men jeg skal definitivt sette meg bedre inn i dette senere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå