Gjest Little me Skrevet 8. juni 2006 #21 Skrevet 8. juni 2006 Blir nok til at jeg kun kommer til å fortsette som avlastningshjem for den vesle undulaten jeg har nå... Tror jeg kommer til å ha så mye dårlig samvittighet hvis jeg skaffer meg et burdyr igjen. Dyrebutikker er forferdelige!!! I hvert fall et sted jeg jobbet i forbindelse med skolen. Alt så perfect ut oppe i butikken, men lageret var en katastrofe. Fisk svømte rundt i trange akvarium som var gjengrodde av drit, og undulatene fløy rundt i et gitterlignende bur hvor ikke alle hadde plass til å sitte en gang... Jeg har vel ikke lov til å si hvilken forretning det er dessverre... men de fortjener boikott..
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #22 Skrevet 8. juni 2006 Jeg synes det kommer an på hva slags dyr det er snakk om, og om det i tillegg kan gå løs i leiligheten eller ute på noe vis. Sånn ville jeg tenkt selv i hvert fall. Ulike arter har ulike behov, og noen dyr kan sikkert leve et fullverdig liv "bare" i bur. Noen dyr har mer behov for tryggheten i buret enn for å bli "dratt ut og håndtert", mens de fleste nok har behov for stimuli de ikke kan få om de er i bur 99% av tiden. Jeg ville ikke hatt verken fugl eller gnager om jeg BARE kunne ha dyret i bur. Jeg hadde kanin da jeg var barn som satt veldig mye i buret sitt, og den ble understimulert. Det merket vi i de periodene hvor den fikk være mer ute - da livnet den til. Jeg har kanin nå også, men de får gå løs eller i luftegård ute når været er ok, løs på stallgulvet innimellom når været er dårlig, eller inne hos oss. Jeg synes det hadde vært fint å ha en frittgående kanin inne, men vi har katt også, så de fungerer ikke her. Om kaninene mine måtte vært i bur hele dagen unntatt ved nødvendig håndtering hadde jeg vel egentlig hatt vanskelig for å se poenget med å ha dyra i det hele tatt. Om de direkte lider vet jeg ikke, i mitt tilfelle har de i hvert fall store og gode bur hvor de også trives, men hvorfor skulle jeg hatt dyr som bare satt på andre siden av en netting?
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #23 Skrevet 9. juni 2006 Jeg er tydeligvis enig i at det ikke er optimalt for dyrene å bo i bur. Da jeg fikk kanin tok det ikke lang tid før jeg klarte å overtale mannen til å la han gå fritt i huset, og det har han gjort i over 3 år nå, uten problem. Jeg ser for meg at han ikke hadde fått rørt nok på seg inne i det stusselige buret. (Selv om jeg hadde luftet han daglig...)
smidja Skrevet 9. juni 2006 #24 Skrevet 9. juni 2006 Det er et vanskelig spørsmål egentlig dette. Jeg er egentlig i mot å ha dyr i bur. Samtidig så er det en kjennsgjerning at vi har kjæledyr i bur. Jeg har hatt det selv mange ganger. Så lenge dyret får godt stell og får løpe/fly fritt ute ofte, så synes jeg ikke det er dyremishandling. Som oftest ser vi jo at dyret når det er trøtt og vil hvile går frivillig inn igjen i buret sitt. Hadde jeg ikke kunnet ha hund/katt av naturlige årsaker hadde jeg antagelig skaffet meg et burdyr fordi jeg er så glad i dyr og gjerne vil ha kontakt med de. Men er burdyr mer allergivennlige enn katt/hund? Det har jeg aldri hørt noe om iallefall
smidja Skrevet 9. juni 2006 #26 Skrevet 9. juni 2006 Undulater har ikke så mye pels serru ← Hehe, sant nok Men andre burdyr da? Som kaniner, rotter, marsvin, mus, hamster osv
Gjest Little me Skrevet 9. juni 2006 #27 Skrevet 9. juni 2006 (endret) De reagerer jeg på ja... Men betrakelig mindre da de har en del mindre pels enn bikkjer&katter. Blir ikke så mye epitel i lufta av smådyr. Men fugler går fint Endret 9. juni 2006 av Little me
Caramia Skrevet 9. juni 2006 #28 Skrevet 9. juni 2006 Tarantellaer er ikke forbudt, men skilpadder er så lenge du ikke er allergisk. ← Så hvis man er allergisk har man faktisk lov til å ha skilpadder i Norge?? ...Norge og nordmenn har spesielle regler og finurligheter for alt.. hehe
Gjest Little me Skrevet 9. juni 2006 #29 Skrevet 9. juni 2006 Så hvis man er allergisk har man faktisk lov til å ha skilpadder i Norge?? ...Norge og nordmenn har spesielle regler og finurligheter for alt.. hehe ← Jupp, sodige greier det der. Skjønner ikke helt de som er så fascinert av skilpadder heller jeg da. De er flotte ute i sjøen, men ikke inne i et badekar.
Caramia Skrevet 9. juni 2006 #30 Skrevet 9. juni 2006 Nei det er sant. Ikke tror jeg de foretrekker å bo slik heller.
Gjest Little me Skrevet 9. juni 2006 #31 Skrevet 9. juni 2006 Og det er nettopp det jeg mener i forhold til burdyr og. De hadde jo aldri i verden foretrukket å bli født i fangenskap hvis de hadde valget.
Gjest Varg-Menja Skrevet 9. juni 2006 #32 Skrevet 9. juni 2006 Hadde vel ikke vært så mange dyreglade mennesker som arbeidet i dyrebutikker hvis det var en gjengs oppfatning at det var dyremishandling? ← Nå er det ikke bra for dyr å blir utsatt for det stresset de blir en slik butikk, avhengig av om de er burdyr eller ikke. Og jeg kjenner flere dyreglade mennesker som har sagt opp slike jobber, nettopp pga det.
Maja23 Skrevet 14. juni 2006 #33 Skrevet 14. juni 2006 Etter min mening så er det ikke dyremishandling å ha bur dyr,så sant de har et godt areal å bevege seg på og at ting er spesielt tilrettelagt for hvert enkelt dyr. Dyr som er avlet i fangenskap,er vant til dette og vet ikke om noe annet og ville ikke klart seg ute i det fri. men å ta et vilt dyr å sette i bur,det vil jeg mene er mishandling.
la Flaca Skrevet 15. juni 2006 #34 Skrevet 15. juni 2006 Nå er det ikke bra for dyr å blir utsatt for det stresset de blir en slik butikk, avhengig av om de er burdyr eller ikke. Og jeg kjenner flere dyreglade mennesker som har sagt opp slike jobber, nettopp pga det. ← Ja, det er fælt! Å selge kanin og chinchilla i dyrebutikk for eksempel, syns jeg er på kanten. De som ikke blir solgt lever jo i det lille buret i månedsvis før de får en familie, eller forsvinner annen steds. (Hvor blir det egentlig av de som blir for gamle til at de er attraktive for kundene?) Jeg har hatt kanin i mange år og i flere omganger, og de har jeg gitt så mye frihet som mulig. Vi hadde kattedør som de gikk inn og ut av som de ville. De ventet som regel i nærheten når vi kom hjem fra jobb i 5-tida, og var inne når det mørknet. Det er kanskje uansvarlig. Men jeg tror de hadde et mer givende liv enn noen andre kaniner jeg kjenner til. Men nå har vi flyttet utenfor byen, og her er det mye rev, så kattedøra brukes ikke. Men vi har en stor del av hagen som er inngjerdet og der hopper kaninen fritt under tilsyn.
Gjest Skrevet 15. juni 2006 #35 Skrevet 15. juni 2006 Det finnes et fåtall av dyrebutikker som holde rpå marsvinet til det dør, mend et er faktisk noen av de.. Derimot de fleste marsvin som bor i dyrebutikker dør jo ganske tidlig pga feil kosthold, noe de gjerne ofte får i butikker, må si jeg har bare sett en butikk hvor de faktisk gir marsvinene pellets og holder de for seg selv og ikke med kaniner.. noe som virkelig er fy fy..
Gjest Ninakanin Skrevet 15. juni 2006 #36 Skrevet 15. juni 2006 hva slags allergi har du? støv, eller hund? for om det er støv, så er det hunderaser som ikke er så allergifremkallende!!
Gjest Little me Skrevet 15. juni 2006 #37 Skrevet 15. juni 2006 hva slags allergi har du? støv, eller hund? for om det er støv, så er det hunderaser som ikke er så allergifremkallende!! ← Hvis det er meg du spør, så er det dessverre dyreepitel.
Gjest Ninakanin Skrevet 15. juni 2006 #38 Skrevet 15. juni 2006 Hvis det er meg du spør, så er det dessverre dyreepitel. ← aaah, da så.. hm. Finnes jo fine papegøyer da, som er mer som husdyr og mer "tak i" enn småfuglene? Du kan dasse rundt i stua di med en grå jaco på skulderen!
Gjest Little me Skrevet 15. juni 2006 #39 Skrevet 15. juni 2006 aaah, da så.. hm. Finnes jo fine papegøyer da, som er mer som husdyr og mer "tak i" enn småfuglene? Du kan dasse rundt i stua di med en grå jaco på skulderen! ← Men jeg digger undulater da!!! Har veeeldig lyst til å kjøpe en. Hadde en før som blei helt fantastisk, brukte masse tid på å få han tam, og det var det verdt!!
Gjest Ninakanin Skrevet 15. juni 2006 #40 Skrevet 15. juni 2006 håper du finner ut av det, for dyr beriker livet Om du beriker livet for dyret!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå