Gjest Little me Skrevet 8. juni 2006 #1 Skrevet 8. juni 2006 (endret) Jeg har så utrolig lyst på et dyr, men grunnet allergi er det stort sett bare burdyr som er aktuelle. Fra før av har jeg vokst opp med all slags dyr og gjør mitt aller beste for at dyr skal ha det bra i mitt nærvær. Her kommer da mitt dilemma... Jeg synes nemlig det å ha dyr i bur er en form for dyremishandling, om en mild type sådan, men det er jo langt i fra deres naturlige habitat. Ønsker andres synspunkter på dette. Endret 8. juni 2006 av Little me
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #2 Skrevet 8. juni 2006 Dyra mine liker ikke å bevege seg utenfor buret de... Har prøvd mange ganger å få de til å føle seg trygge utenfor, men nyttesløst. Nå har de relativt god plass i buret sitt (2 stykker satt sammen), og jeg prøver å holde det rimelig rent og ordentlig, så jeg synes ikke jeg mishandler dem nei...
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #3 Skrevet 8. juni 2006 Hadde vel ikke vært så mange dyreglade mennesker som arbeidet i dyrebutikker hvis det var en gjengs oppfatning at det var dyremishandling?
Gjest mela Skrevet 8. juni 2006 #4 Skrevet 8. juni 2006 Ikke direkte dyremishandling, men jeg må innrømme jeg får litt vondt av de. Søstra mi og samboeren har en ørkenrotte som de slipper ut flere ganger i uka og lar den løpe rundt. Synes det er fint.
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #5 Skrevet 8. juni 2006 Å fange et vilt dyr og sette i bur er mishandling. Å slippe et dyr født i fangenskap ut i naturen er mishandling det også.
Gjest mela Skrevet 8. juni 2006 #6 Skrevet 8. juni 2006 Å fange et vilt dyr og sette i bur er mishandling. Å slippe et dyr født i fangenskap ut i naturen er mishandling det også. ← De slipper den ut i stua.
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #7 Skrevet 8. juni 2006 (endret) De slipper den ut i stua. ← Jeg tenkte på å sette dyr fri ut i naturen og be de klare seg selv, som ikke er naturlig for dem siden de er født i fangenskap. Tenkte for eksempel på de dyrevernsaksjonistene som slapp løs mink fra farmer, ikke et godt ord om pelsdyrhold, men minkene klarer seg jo ikke ute i naturen på egen hånd. Endret 8. juni 2006 av Rosin
Gjest mela Skrevet 8. juni 2006 #8 Skrevet 8. juni 2006 Jeg tenkte på å sette dyr fri ut i naturen og be de klare seg selv, som ikke er naturlig for dem siden de er født i fangenskap. ← Ja, det skjønte jeg. Trodde bare innlegget var ment til meg siden jeg sa de slapp den ut flere ganger i uka.
Gjest Little me Skrevet 8. juni 2006 #9 Skrevet 8. juni 2006 Men jeg er såpass idealist at jeg synes det ikke burde fødes dyr i fangenskap i det hele tatt. Og hvis jeg kjøper et burdyr så er jeg med på å støtte en handel som jeg er sterkt i mot. Det blir fortsatt fanget undulater i Australia som blir solgt. Det samme gjelder araer osv. Så da vil jo forfedrene til det dyret jeg evt kjøper ha blitt mishandlet.
Gjest Hilde79 Skrevet 8. juni 2006 #10 Skrevet 8. juni 2006 Så lenge buret er stort nok, og rent med mat og vann tilgjengelig, ser jeg ikke problemet. Buret blir dyrets hjem som de søker trygghet i. En forutsetning er at de er født i fangenskap, syns jeg. Men det er vel de fleste du får tak i her til lands?
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #11 Skrevet 8. juni 2006 Ha et dyr i bur er i seg selv ikke mishandling, så lenge dyret er født i fangenskap. Det er hvordan dyret har det, og omgivelsene dyret befinner seg i som er avgjørende. Et tamt dyr som ikke får mat og vann og som lever i sin egen skitt mishandles uansett om det er i et bur eller ikke.
Gjest Little me Skrevet 8. juni 2006 #12 Skrevet 8. juni 2006 Jeg er forsåvidt enig at de dyrene som er født i fangensakp ikke kjenner et bedre liv, men man kan vel ikke nekte for at de hadde hatt det bedre om de var født i det fri??
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #13 Skrevet 8. juni 2006 (endret) Jeg er forsåvidt enig at de dyrene som er født i fangensakp ikke kjenner et bedre liv, men man kan vel ikke nekte for at de hadde hatt det bedre om de var født i det fri?? ← Vi kan godt diskutere ideologi, men det er jo litt vanskelig å forby alle mennesker i hele verden å ha kjæledyr, hva med hunder i bånd for eksempel da, eller innekatter? Hvor skal grensene gå? Det blir jo litt forskjell på å få en kaninunge av naboene og å kjøpe en papegøye som er ulovlig importert fra Australia eller noe, mener jeg da. Selv kunne jeg aldri ha gjort sistnevnte. Å fange fugler for å sette de i bur er forkastelig. Hvis å ha et dyr i bur strider med dine meninger ideologisk sett, så må du nesten avstå fra å skaffe deg ett. Det vil uansett ikke spille noen rolle for andre enn deg selv hvis ikke veldig mange andre begynner å gjøre som deg. Jeg tror ikke noe på at det vil skje med det første egentlig. Endret 8. juni 2006 av Rosin
Gjest Skrevet 8. juni 2006 #14 Skrevet 8. juni 2006 Hvis man skal tenke slik at burdyr er dyremishandling og at de fortjener og være fri så syntes jeg hunder og kattrer også skal få være det, men igjen da så blir det f.eks lite med hund/katt/burdyr her i nord.. Forsovit ville det blitt for kaldt for hunder og en del katter om vinteren her..
Caramia Skrevet 8. juni 2006 #15 Skrevet 8. juni 2006 Vi er egentlig litt inne i en ''ond'' sirkel, hvis det å holde burdyr ikke er etisk riktig. For slipper de dyra ut vil de dø, og kjøper ingen disse dyra for å holde dem hjemme vil de mest sannsynlig også dø...bli avlivet. Jeg er derfor enig med de ovenfor, så lenge dyrene er født i fangenskap er det ikke dyremishandling. Men jeg synes dyrene har rett på å få gå mye fritt, hvis de føler seg komfortable med det. De må jo tross alt få bruke kroppen sin. Et bur er som regel ganske lite, så det synes jeg er en plikt hver dyreeier har...å sørge for nok mosjon til sitt (bur)dyr.
Gjest Little me Skrevet 8. juni 2006 #16 Skrevet 8. juni 2006 Katter og hunder er i utgangspunktet avhengig av mennesker - det er ikke f.eks ørkenrotter, undulater og slanger.
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #17 Skrevet 8. juni 2006 Jeg kommer aldri til å skaffe meg et dyr i bur igjen. En gang hadde jeg en snill og klok rotte, og fikk en hamster, så jeg gikk til anskaffelse av et stort bur med skillevegg (bur-skille-vegg). Rotta hadde lyst til å ta rotta på hamsteren, men det rotta ikke visste, var at hamstern hadde tenner. Siden rotter har lang hale, så ble han bitt noen ganger i halen. Det virket som om hamsteren forstod at det var en skillevegg (begge gikk fri i huset, men hver for seg og ikke på samme tid) Jeg kunne tenkt meg å ha en rotte igjen, men det krever litt, og skremmer mange (de tror jeg er helt sær...), men rotter lar seg lett dressere hvis du bruker tid. Min var med meg på de beste resturanter, på flyturer, overalt. Han kunne komme på kommando. Men rotter er ikke allergivennlige dyr.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #18 Skrevet 8. juni 2006 Katter og hunder er i utgangspunktet avhengig av mennesker - det er ikke f.eks ørkenrotter, undulater og slanger. ← Alle dyr som har levd hos mennesker i flere generasjoner er avhengig av mennesker. De sterke levedyktige dyra får man med naturlig evolusjon, det er ikke tilfellet for selskapsdyr som blir tatt hånd om ab mennesker-enten det er hunder, katter eller hamstere. men hvis du er prinsipielt imot burdyr, så bør du vel ikke få deg et? Mitt råd er uansett at hvis du skal ha et burdyr, så ikke kjøp det i dyrebutikk. Jeg ville iallefall aldri kjøpt dyr i butikk, men heller kjøpt hos en oppdretter som har hatt mer kontakt med dyret hele tiden. Mange av dyra som er i dyrebutikkene ser ikke ut til å ha det bra Jeg skjønner din skepsis mot denne industrien framavlinga av kjæledyr har blitt. hva med å få seg akvarium med fisker? Det synes iallefall ikke jeg er dyremishandling, så lenge man kjøper stort nok kar, og steller godt med dem. Ellers blir alternativet edderkopper eller skilpadde (som jo er forbud i Norge som kjæledyr).
Gjest Hilde79 Skrevet 8. juni 2006 #19 Skrevet 8. juni 2006 Ellers blir alternativet edderkopper eller skilpadde (som jo er forbud i Norge som kjæledyr). ← er det forbudt?? hvorfor selger dyrebutikker det da? underlig syns jeg...
Gjest Little me Skrevet 8. juni 2006 #20 Skrevet 8. juni 2006 Tarantellaer er ikke forbudt, men skilpadder er så lenge du ikke er allergisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå