Gå til innhold

Norge/Sverige - hjelp!


Minmy

Anbefalte innlegg

Hei!

Finnes det noen brukere på dette forumet som kan hjelpe meg med internettadresser til GODE og informative arbeidslivs-sider i Sverige.

Jeg pröver å finne ut av tarifflönnen innen detaljhandel bla annet.

Jeg har prövd svenske LO og ulike handelsorganisasjoner, men det eneste de opplyser om er jo hvordan man blir medlem!

Alt som omhandler svensk arbeidsliv er interessant, og i tillegg skulle jeg veldig gjerne hatt adresser til en/flere GODE startsider ( passagen duger IKKE..) Og om noen vet om noe tilsvarende KG i Sverige så tar jeg gjerne det også ( seriöse debattforum er mangelvare her... ).

Japp, litt kravstor nå, men det er så utrolig vanskelig å ta rede på ting i dette landet, hjelp anyone!

Og ja, jeg har postet et liknende innlegg under jobb/karriere også, men der er det jo aldri noen...

På forhånd takk!!

Og forresten, dere skal vite at et forum som dette er ikke noe som finnes overalt, det er faktisk ganske unikt i sin form!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hej Minmy!

Vet inte om jag kan hjälpa dig konkret med det du vill veta, men jag kanske har några tips! (?)

Går in på www.handels.se och "kontakta oss", och ställ sedan frågan om kollektivavtalad lön inom detaljhandeln (som vi kallar det här i Sverige) direkt till Handelsanställdas förbund, så kan de säkert hjälpa dig med det. Var in på deras sida och kollade, och precis som du skrev, tyckte jag att det enda som stod där var hur man kunde bli medlem. Dessvärre jobbar jag inte inom handel, och är inte med där, så jag har ingen större kunskap om tarifflönen och liknande inom detljhandeln.

Jag tycker faktiskt att Platsbanken, http://platsbanken.ams.se/, som är Arbetsförmedlingens hemsida om lediga jobb, att söka jobb etc är helt okej. Sedan finns ju även de stora rekryteringsfirmorna/bemanningsföretagena såsom ex. Manpower här i Sverige.

Någon liknande portal som Kvinneguiden har vi tyvärr inte i Sverige - inte någon som jag vet om åtminstone... Som du skriver så är KG unik!

Kan inte komma på mera nu, men gör jag det så återkommer jag! Är det något mera du undrar över (som du trot att jag kan hjälpa dig med), säg till! :D

Hälsningar Donborwen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå så flott, min helt egen rådgiver til det svenske samfunnet - takk!!

Takk for godt råd, det er nok den smidigste lösningen å ta direkte kontakt med Handels, ja.

Bor du i Norge nå? Hvor i Sverige er du fra?

Jeg har nettopp flyttet hit og man tror at ting fungerer omtrendt som i Norge, men man blir faktisk overrasket over ulikhetene!

Takk for hjelp så langt ihvertfall, du hörer garantert fra meg igjen!

Og alle andre som vet noe er velkomne til å bidra :wink:

Ha en flott dag alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen!

Nej, jag bor inte i Norge nu. Det är några år sedan jag bodde i Oslo - som för övrigt är en fantastisk by! Trivdes utrolig bra! :blunke: Har funderat på att flytta "tillbaka" igen, men än så länge har omständigheter gjort att det inte blivit av. Trivs väldigt bra där jag bor nu (mellersta Norrland) också, men man vet aldrig vad som händer i framtiden...

De erfarenheter jag har av Norge-Sverige är att mycket är lika, och därigenom förväntar man sig att "allt" ska vara lika, vilket leder till förvåning när man upptäcker olikheterna - precis som du har upplevt det!

Som jag skrev sist - fråga gärna om du vill veta något annat som du tror att jag kan ha pejl på. Kan gärna vara din "rådgiver till det svenske samfunnet" ! Har förresten en norsk vännina här i stan som kanske kan svara på något som en annan norsk boende och jobbandes i Sverige vill veta... Själv, då? Bor du i Sverige nu? Trivs du, eller?...

Får se om det är någon annan svensk (eller norsk för den delen :wink: ) här på KG som har flera tips till dig...

*tillbaka till Lucia*

Hälsningar Donborwen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...