Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva skjer når man skal utsette mens, men ikke starter med primolut før den dagen blødningen starter?

Vil blødningen avta og stoppe etter et par dager?

Er det noen som har erfart dette?

Med litt uregelmessige sykluser, ser jeg det som vanskelig å vite når det er akkurat 3 dager før mens. :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er en annen gjest, men dytter opp denne tråden, siden jeg lurer på det samme.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Ja, synes det er rart at ikke noen her inne har vært borti en slik situasjon... :forvirret:

Har tidligere fått svar/hjelp til alt mulig her.

• 2 uker senere...
Gjest ferieklar
Skrevet

Dytter denne opp, jeg. ;) Lurer nemlig på det samme.

Merkelig at ingen har erfaring.

I disse ferietider er det vel veldig aktuellt.

Skrevet

Kanskje lettere å snakke med legen enn å vente på svar her, som muligens ikke er korrekte en gang? :)

Skrevet

Jeg brukte primolut da jeg var i Irland (før regelverket deres ble mildere). Siden jeg også har litt uregelmessig menstruasjon, hendte det at kuren ble startet dagen som første blødning kom. Da kom det litt blod de to eller tre første dagene, og så stoppet det helt. Da var blødningene så små, at det gikk fint an å bruke truseinnlegg (hadde jo ikke med annet).

For meg var det viktigste å holde rede på at jeg ikke kunne utsette menstruasjon lenger enn tre ganger på rad, altså ikke over tre til fire måneder.

Om tablettene tas to dager, en dag før, eller samme dag som menstruasjons starter så er ikke det krise. Men jeg tror dette er individuelt, så selv om det var slik for meg, betyr ikke at det er slik for alle andre. Men tablettene var effektive, og stoppet blødninger selv etter påbegynt menstruasjon etter to til tre dager.

Gjest Gjest
Skrevet

"Regelverket mildere i Irland"? Kunne du utdype den med en setning eller to? :) *nyskjerrig*

Skrevet (endret)

Frem til 1998 var det forbudt å søke skilsmisse (man kunne bare få innvilget skilsmisse ved dom i ekstreme tilfeller), prevensjon var forbudt, og selvbestemt abort var ikke lov.

I dag kan en søke om skilsmisse, og seperasjonstiden er på fem år. Men skilsmisse er ansett som et nederlag, og for mange er det en stor skam. Det er fremdeles rart for en mann og kvinne å bo sammen uten å være gift, og det er mange unge par som leier to leiligheter slik at ikke familien skal vite at de er samboere. Dette er i ferd med å forandre seg, og samfunnet har blitt mildere stemt mot samboere. prevensjon er i dag lov, og apotekene står fritt til å selge prevensjonsprodukter. Men, apotekene er gitt rettigheten til å nekte å selge prevensjon til ugifte par. Dette er også i ferd med å bli gammeldags, men det finnes enkelte steder hvor apotek nekter å selge prevensjon til personer som ikke er gift med hverandre. Selvbestemt abort er fremdeles ikke lov. Da en sak "the republic versus miss x" var oppe, ble det bestemt at selv om denne 16 år gamle jenta hadde blitt voldtatt kunne hun ikke få utført abort på irsk jord, men måtte reise til storbritannia og få inngrepet utført her. I dag brukes en båt som kan reise utenfor irsk territorie og aborter kan til nød utføres ombord.

En kamerat og jeg reiste til et tettsted utenfor galway, og her ble vi bedt om vielsesattest. Og siden vi ikke hadde det, måtte vi leie et ekstra hotellrom. Ikke vet jeg hva de trodde vi skulle holde på med av nattlige aktiviteter, men vi kunne ikke sove på samme rom. Det morsomme er at jeg er lesbisk, og det er heller ikke helt stuerent i irland...

Endret av Bobeline
Gjest Gjest
Skrevet

Tenkte det var noe i den retning ja. Var ikke helt sikker på hvor strikst regelverket hadde vært på preventiver (var det på kondomer også? Vet mange trekker et skille mellom barrierepreventiver og preventiver som påvirker livmorslimhinnen), og tenkte iverfall ikke at primolut var lovlig, mens p-piller var ulovlig. Trodde primolut ville ha samme virkning som p-piller i et tidlig svangerskap, og dermed havne inn under samme paragrafer som p-piller og lignende.

Takk skal du ha for svaret, og så trekker jeg meg stille ut av tråden før den blir enda mer avsporet :)

Skrevet

Er fullt klar over at primolut er et progestogen som har en avslappende virkning på livmorens muskler, og fører til forandringer i livmorslimhinnen under svangerskap. Kontraindikasjonene for medikmentet er derfor blant annet graviditet og amming.

Regelverket i norge er åpent for prevensjons- og menstruasjonsmidler. Regler og klasseinndeling for preparater er ulikt for forskjellige land. Jeg nevnte bare at jeg hadde brukt primolut mens jeg var i irland, så reglene jeg på den tiden måtte følge var annerledes sammenlignet med våre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...