Gå til innhold

Oppbevaring av vin

Anbefalte innlegg

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Dette lurer jeg også på.

Lar rødviner ligge i vinstativ, men snur de litt innimellom.

Hvite viner står i kjøleskapet

Gjest Gjest
Skrevet

Huff og huff, nå må jeg visst gå og legge meg. Leste overskriften som: "oppbevaring av urin" og ble sittende å lure på hva i helsike det gjorde på matforumet.

*lister meg ut av tråden*

Gjest gjest1
Skrevet

Pleier de ikke å ligge i vinkjellere da? :klø:

Gjest Gjest
Skrevet

De skal ligge, så ikke korken tørker ut og slipper inn luft. Det er nemlig DET som gir korksmak på vinen (ikke litt kork oppi, som en del ser ut til å tro...)

Gjest gjest1
Skrevet
De skal ligge, så ikke korken tørker ut og slipper inn luft. Det er nemlig DET som gir korksmak på vinen (ikke litt kork oppi, som en del ser ut til å tro...)

Jeg tror ikke at litt kork oppi gir smak, men det er ubehagelig og ødelegger vinopplevelsen ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror ikke at litt kork oppi gir smak, men det er ubehagelig og ødelegger vinopplevelsen ;)

Det kan jeg være enig med deg i, men jeg ler meg ihjel av de som hviiiner om det kommer litt kork oppi. "Ånei, nå får jeg orksmak på vinen!!!"

Korksmak lukter mugg og ekkelt.

Skrevet

Vinen skal ligge. Og ikke snu på flaskene hvis de ligger lenge, da roter du bare opp bunnfall.

Men ikke oppbevar vinen i romtemperatur, da hjelper det ikke at den ligger for da overmodnes den og oksiderer.

Helst skal vin lagres rundt 8-10 grader.

Men det er jo ikke all vin som skal lagres. Hvis man skal drikke den innen en måned er det ikke så farlig.

Sjekk om vinen er lagringsdyktig på polet. Nytter ikke å legge en billig Valoplicella i kjelleren og tro at det blir en toppvin om 10 år, den blir bare dårlig.

Skrevet
Det kan jeg være enig med deg i, men jeg ler meg ihjel av de som hviiiner om det kommer litt kork oppi. "Ånei, nå får jeg orksmak på vinen!!!"

Korksmak lukter mugg og ekkelt.

Jeg vil bare si at om man får "orksmak" på vinen, så har man enten lest eller sett for mye "Ringenes Herre"..!

:ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar.

Jeg har en Faustino I som jeg fikk for et år siden. Til nå har den stått på kjøkkenbenken. Er den ødelagt da?

Gjest Dallandra
Skrevet

Jeg tror at hvis du legger den nå, så blir den iallfall ødelagt. Har hørt etellerannet en gang om at hvis korken først har tørket ut (og det gjør den hvis flaska står lenge) så må den forbli tørr (og vinen sikkert drikkes ganske raskt). Er ikke verre enn at du kjøper ei flaske vin å ha i reserve når du har tenkt å ta denne flaska, er den blitt dårlig så kan du bare ta den andre!

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvem er det som har åtte til ti grader noe sted i huset sitt da? Vi oppbevarer våre vinflasker liggende i en vinhylle.

Gjest Gjesta
Skrevet

Kjøkkenet er ikke en gunstig plass å oppbevare vinflasker. En vinekspert sa en gang at vinhyller i kjøkkeninnredning burde være forbudt! ;)

Om man ikke har en kjeller eller en bod, kan bunnen i et garderobeskap på soverommet fungere greit nok.

Skrevet
Hvem er det som har åtte til ti grader noe sted i huset sitt da?  Vi oppbevarer våre vinflasker liggende i en vinhylle.

Om man har en uoppvarmet kjeller så er man ikke så langt unna 10 grader. Det er endel som kjøper vinskap også, men det er ganske fancy greier som etter min mening er altfor overpriset.

Skrevet

Flasker med kork skal ligge, men flasker med metallkork skal stå. Ellers blir det metallsmak av vinen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...