Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #21 Skrevet 12. juni 2006 Det er ikke nødvendig å løfte kroppen så høyt, man trenger aldri løfte høyere enn at korsryggen alltid beholder kontakten med underlaget. Hvis du løfter helt opp trener du også lår, hofter og rygg, belastningen på korsryggen blir stor, og risikoen for skader blir større. Da er det bedre å bare krumme overkroppen (crunche) slik at det kun er magemusklene som jobber - da blir treningen mer effektiv ← Det er jeg ikke enig i. Jeg varierer litt mellom hvordan jeg trener magen, og jeg blir støl når jeg tar sit-ups helt opp. Jeg trener også statisk styrke, dvs planken. Den gjør også at jeg blir støl på en annen måte. og selvsagt på skrå, og må beina løftet osv Men til vanlig tar jeg situps ved bare å løfte overkroppen litt. Fordelen med det er at man da fokuserer på å bruke musklene i magen og ikke løfter opp med armene. Jeg tar fast 60 situps. Men nå har jeg begynt å merke framgangen, så jeg bør vel begynne å ta 80.
Gjest BagLady Skrevet 12. juni 2006 #22 Skrevet 12. juni 2006 Det er jeg ikke enig i. Jeg varierer litt mellom hvordan jeg trener magen, og jeg blir støl når jeg tar sit-ups helt opp. Jeg trener også statisk styrke, dvs planken. Den gjør også at jeg blir støl på en annen måte. og selvsagt på skrå, og må beina løftet osv Men til vanlig tar jeg situps ved bare å løfte overkroppen litt. Fordelen med det er at man da fokuserer på å bruke musklene i magen og ikke løfter opp med armene. ← Å trene statisk styrke i mage og rygg vha pilatesball eller planken er selvfølgelig nyttig. Dessuten, det å ha korsryggen i bakken hele tiden betyr ikke at man ikke kan løfte bena eller trene de skrå magemusklene. Og det at du blir støl når du tar situps helt opp betyr ikke nødvendigvis at det er effektiv trening for magemusklene - hvis det er det som er målet.
Gjest Chantal Skrevet 13. juni 2006 #23 Skrevet 13. juni 2006 Dessuten, det å ha korsryggen i bakken hele tiden betyr ikke at man ikke kan løfte bena eller trene de skrå magemusklene. Og det at du blir støl når du tar situps helt opp betyr ikke nødvendigvis at det er effektiv trening for magemusklene - hvis det er det som er målet. ← Jeg er enig med gjest. Det er like nyttig å løfte opp hele kroppen hvis man føler for det. Det gjør PT med meg, og de samme gjorde man på kamsporten. Ja, man trener også hofte og rygg når man løfter helt opp, men det skader da ikke? Hvis det blir for stor belastning for ryggen burde man fokusere på å trene opp nettopp, ryggen.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #24 Skrevet 13. juni 2006 Jeg merker at jeg må være utrolig utrent?! Klarer ikke mer enn 25 sit-ups, da brenner det i magen.. Du da? ← Jeg og, men kan klare opptil 250-300. Men da går jeg altså ikke helt opp med magen og brystet til knærne.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #25 Skrevet 13. juni 2006 Pleier å ta 25 x 4 med korsryggen i golvet. Bruker også plankeøvelsen, 3 x 1 minutt.
Gjest Chantal Skrevet 13. juni 2006 #26 Skrevet 13. juni 2006 Jeg og, men kan klare opptil 250-300. Men da går jeg altså ikke helt opp med magen og brystet til knærne. ← Syns du det er tyngre å ta situps helt opp? I såfall er det litt rart, siden man bruker flere muskelgrupper når man tar det helt opp.
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2006 #27 Skrevet 13. juni 2006 Jeg har ett 8 stegs mageprogram/crunches. Jeg tar 25 på hver øvelse og så tar jeg programmet på nytt en gang til. Jeg tar det rolig og kontrollert. Er liksom ikke vits i med 300 kjappe halvferdige mageøvelser. Jeg har også hørt fra flere hold innen trenings miljøet at det er lite vits i å gå helt opp på mageøvelsene pga musklene jobber bare til ett visst punkt, alt etter det er det ikke noe vits i. Litt vanskelig å forklare. Men mine mageøvelser er fantastiske! Jeg har fått mye finere og strammere mage på få mnd. Har faktisk gansperr i magemusklene etter jeg gjorde det i forgårs...
Gjest BagLady Skrevet 13. juni 2006 #28 Skrevet 13. juni 2006 Ja, man trener også hofte og rygg når man løfter helt opp, men det skader da ikke? ← Men særlig effektiv trening for magen er det ikke Og det finnes mye bedre øvelser for hofter og rygg også, dersom det er dette man ønsker å trene.
Cuba Skrevet 14. juni 2006 #29 Skrevet 14. juni 2006 Et tips jeg fikk på treninga er å tenke deg at du skal ha på deg en litt stram bukse å må trekke inn magen for å få igjen knappen! Mulig alle vet dette, men da hører dere det igjen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå