Gå til innhold

Dårlig renhold i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er styrer i en liten kommunal barnehage. Nå har det blitt sånn at det ikke har vært vasket der siden onsdag i forrige uke. Jeg har selvfølgelig rapportert det inn til kommunen, da det er dem som har ansvar for at det blir rengjort. Og nå er selvfølgelig han jeg snakket med først blitt syk, og jeg har blitt satt over til flere personer som ikke har greie på det i det hele tatt.

Jeg lurer på om det er noen som vet om det finnes regler for når jeg faktisk må stenge barnehagen pga hygieniske forhold? Vi har bl.a en 9 mnd gammel baby som kravler rundt på gulvet (min egen sønn), og det er ikke særlig fristende å la ham være på gulvet... Jeg har mest lyst til å stenge med en gang, for nå synes jeg det går for langt...

Endret av Nasseline
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vasket i en barnehage og vet hvor drittent det blir. Jeg hadde stengt barnehagen for lenge siden hadde det vært meg som hadde ansvaret, eller vasket selv eller bedt om hjelp fra foreldrene dersom dere ikke kan få tak i en vikar eller ny vaskehjelp.

Skrevet

Siden det er et engangstilfelle så kan dere vel vaske selv i arbeidstiden. Tenk på de problemene foreldrene havner i når dere plutselig stenger. Hvis det er for å markere dere for kommunen så ta kommunen ikke foreldrene.

Skrevet (endret)

Det er faktisk ikke vår jobb å vaske, da skal jeg i så fall ha bedre betalt. Jeg har nok å gjøre på jobben som jeg har, om jeg ikke skal stå og vaske i tillegg. Selvfølgelig koster vi opp det verste av sand og sånt, men det er også det vi har tid til. Hvis vi begynner å vaske selv, så har jo kommunen plutselig ikke et problem lenger... Dersom vi stenger, taper de jo penger - for foreldrene må få tilbake for de dagene det blir stengt.

Endret av Nasseline
Skrevet

Hva med en dugnad fra foreldre?

Skrevet

Gjentar meg selv. Er det et engangstilfelle så syns jeg dere fint kan ta det, hvis dette gjentar seg så informer foreldrene, be dem ta det på rundgang, og sende klagene sine direkte til kommunen.

Skrevet

det er ikke første gang dette skjer, altså det er første gang det IKKE blir vasket, men det har vært mye klaging på at det ikke har vært godt nok vasket tidligere.

Skrevet

Har ikke toaletter, kjøkken og sånt blitt rengjort siden da så kontakt helse/mattilsynet og få de til å komme på kontroll. Blir eventuelt de som stenger dere. Kommunen trenger ikke få vite at det var dere som tipset de.

Gjest Gjest
Skrevet

det vi gjør dersom renholderen blir syk, er at vi ringer folk som har satt seg opp på kommunens vikarliste for å høre om noen av dem kan være interessert i å vaske en periode, men har dere en renholder som ikke gjør jobben sin bør jo denne ikke jobbe som renholder stort lenger og da er det kommunens ansvar å utlyse en eventuel stilling.

Gjest vega i.i.
Skrevet

Informer foreldrene, og spør om de er villige til å ta seg av renhold til kommunen ordner opp, men informer dem samtidig om at de bør kreve nedsatt betaling, dvs. få betalt for å gjøre renholdet istedet for at barnehagen stenger.

De har jo fått en barnehageplass og da har kommunen en forpliktelse til å sørge for at barnehagen kan holde åpen.

Hvem som skal føre saken, vet jeg ikke, men en av foreldrene vil sikkert (finnes alltid slike ildsjeler) kjøre kommunen ganske hardt slik at kommunen enten ordner renhold eller gir de foreldrene som tar seg av renhold, redusert pris, inntil kommunen har fått ordnet problemet.

Ett problem for deg er jo at du kan få problemer mht. til din arb.giver, men kommunen kan ikke si deg opp pga. at du faktisk griper tak i noe som kan bli et alvorlig problem. Du kan risikere å bli upopulær, men det er din plikt som leder å gripe fatt i dette og det virker som du vet det.

Jeg har sett ledere (ikke innenfor barnehagen men innenfor kommunen) som har vært sterkt presset mellom kommunens ledelse og de ansatte. Jeg misunte ikke henne stillingen, men hun taklet det fint og beholdt roen.

Jeg skjønner godt at du er frustrert. Du kan også velge å kontakte et rengjøringsfirma og be de sende faktura til kommunen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes dugnad og at dere i barnehagen vasker selv er dårlige løsninger. Vil også tro at det er av betydning at barnehagen vaskes "proft" med tanke på smittefare o.l. Du som er styrer, elelr verneombud, kan stenge barnehagen når dere mener at forholdene er uholdbare. dette har med arbeidsmiljøloven å gjøre. Noen ganger må man si skikkelig fra til kommunen at dette faktisk er et problem som kan løses ved at de ansetter flere renholdere f eks, ikke at man vasker gratis!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville ha stengt. Foreldrene kan jo ikke ta deg for at de får problemer med barnepass og jobb; du har jo stengt for barnas beste. Det er kommunen de må ta. Jeg har ikke jobbet i barnehage, men innbiller meg at det ikke flust med personell som bare kan ta over oppgaver de vanligvis ikke har. Foreldrene trur jo selvsagt du bare har deres egne unger å passe på og at du derfor godt kan vaske mens du ser etter den ene..... De andre 30 ungene eksisterer liksom ikke.........

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg synes dugnad og at dere i barnehagen vasker selv er dårlige løsninger. Vil også tro at det er av betydning at barnehagen vaskes "proft" med tanke på smittefare o.l. Du som er styrer, elelr verneombud, kan stenge barnehagen når dere mener at forholdene er uholdbare. dette har med arbeidsmiljøloven å gjøre. Noen ganger må man si skikkelig fra til kommunen at dette faktisk er et problem som kan løses ved at de ansetter flere renholdere f eks, ikke at man vasker gratis!

Enig det gjest her skriver. Det blir helt feil at dere skal vaske selv, både mht kvalitetsikring av arbeidet, og at dere går utover deres egen stillingsinstruks. At dere som jobber i barnehagen "liksågodt" kan gjøre det selv, gir veldig feil signaler - og dere risikerer at dette blir en permanent løsning.

Ring igjen til mest mulig rette vedkommende i kommunen, evt vedkommendes sjef og si at du stenger barnehagen hvis ikke det innfinner seg en renholder innen rimelig tid. Hvis det ikke er mulig å få tak i renholdere i kommunen, så hadde jeg ringt et vikarbyrå eller et vaskebyrå av noe slag og sendt regningen til kommunen.

Gjest Gjest
Skrevet

Du er ansvarlig for barnehagen, da må du da klare å finne en annen løsning enn å stenge? Hvis du stenger har du ikke gjort jobben din!

Enten må du vaske selv, eller leie inn noen som kan gjøre det. Regninga må bare inkluderes som kostnader.

Hva oppnår du med å stenge barnehagen? Skal foreldre måtte ta seg fri fra jobben? Skal du betale ut lønn til de ansatte uten at det blir gjort en jobb? Eller skal de ansatte bli permittert uten lønn, og leve på tørt brød og vann?

her ser du at kostnadene for å stenge faktisk er ganske høye, så det å leie inn et vaskebyrå er en reell mulighet.

Og denne holdningen om at "det ikke er min jobb" osv er noe du må legge av den hvis du er ansvarlig for driften av barnehagen. Jobben din er å holde barnehagen i gang, og hvis du ikke klarer det har du ikke gjort jobben din. Å være leder innebærer ikke bare å de "morsomme" oppgavene å ta beslutninger osv, man må også noen ganger gjøre noen "drittjobber".

Du kan eventuelt høre med de andre ansatte i barnehagen om de kan tenke seg å vaske en kveld mot ivertidsbetaling (+ at du spandere pizza ;) )

Jeg tror forøvrig ingen har vondt av å ta seg av litt vasking på jobben innimellom. Dessuten blir alt arbeid morsommere hvis man har en litt mer positiv innstilling. Jeg har selv både hatt "drittjobber" og funksjonærjobb, men for min egen trivsel er det viktigste at jeg tenker positivt og at mine kolleger også gjør det. Med din holdning til å jobbe kan jeg tenke meg at dine underordnete også mister litt av motivasjonen. (det gjorde ialelfall jeg da jeg hadde en sjef som var lite motivert..)

Gjest Hilde K S
Skrevet

Det er ikke styrer som kan stenge på grunn av HMS-forhold. Det er verneombudet. Faktisk er nok verneombudet den eneste om har myndighet til å stenge, dersom jeg ikke tar feil.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke styrer som kan stenge på grunn av HMS-forhold. Det er verneombudet. Faktisk er nok verneombudet den eneste om har myndighet til å stenge, dersom jeg ikke tar feil.

Det kan nok stemme, uten at jeg vet det sikkert (jeg nevnte noe med arbeidsøiljøloven over her). Dessuten kan vel mattilsynet stenge om de kommer og kontrollerer kjøkkenet og finner det uholdbart.

Jeg synes det er direkte tåpelig å si at de ansatte kan vaske selv - og i hvert fall uten ekstra betaling og ny stillingsinstruks. Greit nok i et enkelttilfelle om man har tid(synes jeg), men når det er over relativt lang tid, har skjedd før og kommunen ikke finner noen løsning?? Å jobbe "på dugnad" enten som ansatt eller foreldre når det gjelder gryunnleggende ting som dette er jeg i mot. Det gir for det første signaler om at kommunen kan drite i sitt ansvar på fler områder ettersom personalet eller foreldre stiller opp uansett.

Gjest Gjest
Skrevet
Det kan nok stemme, uten at jeg vet det sikkert (jeg nevnte noe med arbeidsøiljøloven over her). Dessuten kan vel mattilsynet stenge om de kommer og kontrollerer kjøkkenet og finner det uholdbart.

Jeg synes det er direkte tåpelig å si at de ansatte kan vaske selv - og i hvert fall uten ekstra betaling og ny stillingsinstruks. Greit nok i et enkelttilfelle om man har tid(synes jeg), men når det er over relativt lang tid, har skjedd før og kommunen ikke finner noen løsning?? Å jobbe "på dugnad" enten som ansatt eller foreldre når det gjelder grunnleggende ting som dette er jeg i mot. Det gir for det første signaler om at kommunen kan drite i sitt ansvar på fler områder ettersom personalet eller foreldre stiller opp uansett.

Glemte å skrive ferdig innlegget, da... Det med å ta på seg fler oppgaver enn man skal har jeg sett flere steder i kommunen hvor jeg bor - f eks ble det plantet blomster i hagen på sykehjemmet av et gartnerfirma. Men kom det noen og stelte blomstene? Luke ugress? Nei. Dette begynte pleierne etter hvert å ta seg av i lunsjpausen i stedet, så sant de hadde tid.

Å leie inn vaskebyrå og sende regning til kommunen synes jeg ellers er en god løsning. Det er synd å måtte stenge, selv om det er kommunens nsvar og ikke deg som styrer.

Skrevet

Synes Liv hadde bra tips om å ringe mattilsynet og tipse dem. Så kan de ta en bakterie sjekk og slik.. Iallefall ringe og snakke med de!

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg synes ikke de ansatte skal vaske selv. Det holder å jobbe til halv 5-5 om man ikke skal måtte vaske et par timer etterpå også. Imidlertid så synes jeg heller ikke noe om den "hvor raskt kan jeg stenge holdningen". Det må da gå an å jobbe litt for å finne alternative løsninger. Det er jo i alles interesse at barnehagen holdes oppe. Har man ikke renholder, så må man finne på noe annet. Innebærer det at man må leie inn et renholdsfirma, så gjør det. Regninga får kommunen ta seg av dersom de ikke er villig til å gjøre noe.

Synes det er en god ide å ringe tilkallingsvikarer for å høre om noen av dem kan vaske. Sånn holder iallefall vi barnehagen vår med renholder under sykdom og ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...