Lillesøster Skrevet 7. juni 2006 #1 Skrevet 7. juni 2006 Hva er det mest kreative spørsmålet som du har fått under et jobbintervju? Et som er litt uvanlig men fremdeles relatert til jobben og som har en viss nytteverdi.
Champagnepiken Skrevet 7. juni 2006 #2 Skrevet 7. juni 2006 Jeg kom på intervju til den jobben jeg har nå - som journalist i lokalavis. Da hadde jeg aldri satt mine bein i denne byen før. Etter en halv times tid fikk jeg plutselig spørsmålet: "Hvor er nord nå?" Og det er et relevant spørsmål - både fordi de ville se hvordan jeg reagerte på et uventet spørsmål, og fordi vi journalister må orientere oss geografisk temmelig ofte. Vet at det er oppe nesten hver gang det er intervju her.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #3 Skrevet 7. juni 2006 Bare sånn av ren nysgjerrighet: hvordan vet man hvor nord er, uavhengig av hvor man er i verden?
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #4 Skrevet 7. juni 2006 Jeg kom på intervju til den jobben jeg har nå - som journalist i lokalavis. Da hadde jeg aldri satt mine bein i denne byen før. Etter en halv times tid fikk jeg plutselig spørsmålet: "Hvor er nord nå?" Og det er et relevant spørsmål - både fordi de ville se hvordan jeg reagerte på et uventet spørsmål, og fordi vi journalister må orientere oss geografisk temmelig ofte. Vet at det er oppe nesten hver gang det er intervju her. ← Jeg synes det var overraskende, men ikke kreativt. Man behøver ikke vite hvor nord er. Man finner alltids ut av det ved å spørre andre, eller se på kartet, søke opp stedet på nettet. Eller følger veiskilt med stedsnavn. Kreative spørsmål går på litt andre kriterier enn å være overraskelsesmoment. Overraskende er ikke likt med "smart og kreativt".
Lillesøster Skrevet 7. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 7. juni 2006 Fint om det er flere som kan svare på spørsmålet. Om det er overraskene kommer jo ann på mottaker da, det samme gjelder kreativitet. Det jeg er ute etter er DINE erfaringer på dette området. :smile:
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #6 Skrevet 7. juni 2006 Hittil har jeg bare blitt overrasket over hvor lite kreative spørsmålene er fra arbeidsgivere. Spørsmålene avspeiler jo tankegangen til folk...skremmende.
Champagnepiken Skrevet 8. juni 2006 #7 Skrevet 8. juni 2006 Bare sånn av ren nysgjerrighet: hvordan vet man hvor nord er, uavhengig av hvor man er i verden? ← Vel, her omkring vet jeg at fjorden er rett i sør, og da er nord i motsatt retning...
Blueberry Skrevet 8. juni 2006 #8 Skrevet 8. juni 2006 Man behøver ikke vite hvor nord er. Man finner alltids ut av det ved å spørre andre, eller se på kartet, søke opp stedet på nettet. Eller følger veiskilt med stedsnavn. ← Jeg er sjokkert over at du ikke nevner kompass. Det er jo det enkleste. Alle journalister burde bære et kompass i lomma til enhver tid, i tilfelle de får spørsmål om hvor nord er.
Caramia Skrevet 8. juni 2006 #9 Skrevet 8. juni 2006 Hva var viktig hjemme hos deg i oppveksten? Hvordan vil du beskrive essensen av suksess? Hva hvis de ikke ville vært mulig å velge det studiet du valgte, hva ville du studert da, og hvorfor? Er du nyskapende? Hvis ja, gi et eksempel på dette. Kan du nevne en situasjon hvor jobben du hadde gjort ble kritisert? Hvordan reagerte du på dette? Har du tidligere hatt dårlige egenskaper som du har klart å slutte med? Hvis ja, hvilke og hvordan klarte du å slutte med disse? Hva hvis sjefen din avviste dine ideer og kommentarer hver eneste gang. Hva ville du gjort, og hvorfor? Dette er noen spørsmål som er samlet fra flere forskjellige jobb intervju. De innegår alle sammen i jobbintervju-kurs. Dette er kanskje ikke de mest overraskende spørsmålene, men de er utrolig vanskelige å få sånn plutselig.
Lillesøster Skrevet 8. juni 2006 Forfatter #10 Skrevet 8. juni 2006 Hva var viktig hjemme hos deg i oppveksten? Hvordan vil du beskrive essensen av suksess? Hva hvis de ikke ville vært mulig å velge det studiet du valgte, hva ville du studert da, og hvorfor? Er du nyskapende? Hvis ja, gi et eksempel på dette. Kan du nevne en situasjon hvor jobben du hadde gjort ble kritisert? Hvordan reagerte du på dette? Har du tidligere hatt dårlige egenskaper som du har klart å slutte med? Hvis ja, hvilke og hvordan klarte du å slutte med disse? Hva hvis sjefen din avviste dine ideer og kommentarer hver eneste gang. Hva ville du gjort, og hvorfor? Dette er noen spørsmål som er samlet fra flere forskjellige jobb intervju. De innegår alle sammen i jobbintervju-kurs. Dette er kanskje ikke de mest overraskende spørsmålene, men de er utrolig vanskelige å få sånn plutselig. ← Tusen takk.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #11 Skrevet 8. juni 2006 Hva var viktig hjemme hos deg i oppveksten? Hvordan vil du beskrive essensen av suksess? Hva hvis de ikke ville vært mulig å velge det studiet du valgte, hva ville du studert da, og hvorfor? Er du nyskapende? Hvis ja, gi et eksempel på dette. Kan du nevne en situasjon hvor jobben du hadde gjort ble kritisert? Hvordan reagerte du på dette? Har du tidligere hatt dårlige egenskaper som du har klart å slutte med? Hvis ja, hvilke og hvordan klarte du å slutte med disse? Hva hvis sjefen din avviste dine ideer og kommentarer hver eneste gang. Hva ville du gjort, og hvorfor? Dette er noen spørsmål som er samlet fra flere forskjellige jobb intervju. De innegår alle sammen i jobbintervju-kurs. Dette er kanskje ikke de mest overraskende spørsmålene, men de er utrolig vanskelige å få sånn plutselig. ← Her er vi mer inne på kreative og bra spørsmål, ja.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #12 Skrevet 8. juni 2006 Vel, her omkring vet jeg at fjorden er rett i sør, og da er nord i motsatt retning... ← Men om man er i Austrailia eller Afrika på ukjente steder, hvordan kan man vite hvor nord er?
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #13 Skrevet 8. juni 2006 Spørsmål jeg syns er gode: * Hvis jeg spør mamman din hvorfor jeg bør ansette deg, hva ville hun svart? * Hva er du stolt over å ha utrettet? * Kan du fortelle om noe du ikke har lyktes med og hvorfor? * Hva legger du i begrepet en god leder? Hva er en god leder for deg?
Caramia Skrevet 8. juni 2006 #14 Skrevet 8. juni 2006 Jeg har mange flere hvis dere er interessert. Spør du bare ut av nysgjerrighet Lillesøster, eller er du i øving til ekte intervju??
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #15 Skrevet 8. juni 2006 Leste et intervju med lederen for Deli de Luca som sto på trykk i Økonomisk Rapport for ikke lenge siden. Da fortalte han at han stilte "kreative" spørsmål for å finne de beste medarbeiderne. Et av spørsmålene var "når snakket du med din mor, og hva snakket dere om". Synes dette er et helt irrelevant spørsmål o forhold til om man kan jobbe i butikk. Hva om man har et dårlig forhold til sin mor (mor er alkoholiker eller kanskje er død mm), skal man ikke kunne stå i kassa da? Jeg er enig at det jo ender opp med samme spørsmål på alle intervjuer man er på. Men spørsmplene stilles jo også for å sette i gang praten. Det er da man kan få et helthetsbildet av personen.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #16 Skrevet 9. juni 2006 "Er du av den typen som blir med på lønningspils?" fikk jeg spørsmål om nylig. Ganske lett å svare på det egentlig Evt. kunne jeg vel svart at det kommer an på hvor god lønna er og om jeg har råd til å bli med...
Gjest prestekrage Skrevet 9. juni 2006 #17 Skrevet 9. juni 2006 Av alle teite spørsmål jeg har fått tok dette kaka (stilt av admin dir i konsernet jeg jobber inå); Om du var et dyr, hvilket og hvorfor? Har vært masse latter over det her i etterkant!! Svarte at jeg var en katt. Så om en halvtimes tid kommer han for å være med på avslutning av en av mine kollegaer og jeg har hengt opp en diger plakat på døra mi med bilde av Catwoman!!!! Blir gøy å se reaksjonen!!! Hun andre som var med å intervjuet meg holdt på å le seg skakk da hun så den!!!
Amadea Skrevet 10. juni 2006 #18 Skrevet 10. juni 2006 Paa andregangs-intervju ble jeg BARE spurt om personlige interesser. Da jeg sa jeg like aa lese, fikk jeg spörsmaal om hvilken roman jeg hadde lest sist, om jeg leste paa originalspraaket (der dette var mulig for meg selvsagt) og til slutt endte vi opp med aa snakke om barneböker Jeg fikk jobben
14062003 Skrevet 11. juni 2006 #19 Skrevet 11. juni 2006 (endret) Kreative og relevante spørsmål. Hmm. Fikk et par i barnehagen som var veldig uvante for meg og det var to ord jeg skulle forklare min reaksjon til. Oppdragelse og omsorg. Ellers fikk jeg litt sjokk av spørsmålet om jeg var stabil. Følte meg som om jeg ga det psyko inntrykket plutselig. Men de mente ikke sånn, de trenger stabil arbeidskraft i barnehagene... Et intervju jeg var på for en god stund siden stilte mange "kreative" spørsmål, men helt ærlig har jeg fortrengt dem. Forstod ikke halvparten, så teoretisk perfekte skulle de være. Og så gravende, fysj og føy! Snakka bare om dritt - i 3 timer! Glad jeg ikke fikk tilbud om den jobben (de hadde dessuten tittelert jobben totalt feil i annonsen, så jeg ble svært skuffet da jeg hørte hva den innebar). Jeg prøver å begynne med noe uformelt. Om lokalene, været, veien... Legger ved noen gode linker... http://karrieresenter.monster.no/4397_no_p1.asp http://karrieresenter.monster.no/851_NO_p1.asp http://karrieresenter.monster.no/1620_no_p1.asp Dette var den jeg lette etter: http://www.karrierelink.no/al.php?ar_id=942 Den brukte jeg til å terpe meg selv før siste førstegangsintervju. Klarte meg særdeles godt og håper jeg klarer det på annengangsintervjuet også... Søk på intervjuspørsmål på google, så får du mange gode treff... Endret 11. juni 2006 av 14062003
Lillesøster Skrevet 11. juni 2006 Forfatter #20 Skrevet 11. juni 2006 Jeg har mange flere hvis dere er interessert. Spør du bare ut av nysgjerrighet Lillesøster, eller er du i øving til ekte intervju?? ← Er til tider med i intervju og ønsker å ha et bredere reportuar når jeg stiller spørsmål. Er interessert i flere. :lagrer:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå