Gå til innhold

Vielse i tinghuset, en fin opplevelse!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært ganske mye fokusert på vielse i kirken her inne, uansett om man egentlig har noe forhold til kirken eller ikke så skal man absolutt vies der. Mange mener det er mest høytidelig og romantisk. Jeg har til dels vært enig selv. Helt til forrige helg.

Forrige fredag var jeg i min første vielse på Tinhuset (Oslo). Og ble utrolig gledelig overrasket! Jeg har vært i en borgelig vielse før, men den var utendørs, og der ble jeg litt skuffet faktisk. Syns litt av stemningen ble borte, selv om det var nydelig det og!

Jeg ble så utrolig positivt overrasket over sermonirommet på tinghuset! Det er nydelig, og skikkelig stemningsfullt! På samme måten som i en kirke så blir mann fylt av høytidsstemning så snart man kommer inn der! Romslig også, med sitteplasser til ca 20, og ståplass til sikkert 20 til. Det er også et flygel der, så det er fullt mulig å legge inn musikkeinnslag for å gjøre sermonien personlig.

Og han som holdt vielsen var virkelig flink, det ble veldig personlig og nært, og når brudeparet svarte ja til hverandre skal jeg love at det var like mange som tørket tårene der som om det hadde vært i en kirke. :)

Hele Tinghuset i Oslo er jo nydelig, og faktisk fint å ta bilder i også. Eneste problemet var å ta bilder på trappen, siden det hele tiden kom og gikk folk.

Det var i det heletatt en flott opplevelse, så til dere som er redd at det ikke vil bli stemningsfullt nok med borgelig vielse; det er ingen fare!!

Vi har selv vurdert å bli viet på Tinghuset, og nå er jeg ikke det minste i tvil om at det er minst like nydelig som en kirkelig vielse! Faktisk så gir det deg større frihet til å gjøre sermonien personlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres veldig flott ut. Jeg tror også fler faktisk hadde valgt en slik vielse om de visste hvordan den foregikk og hadde opplevd det selv jeg. Jeg føler meg ganske sikker på at vi også hadde giftet oss i tinghuset om vi visste mer om denne typen vielse og hadde vært i en selv...

Skrevet

Min forlovede og jeg har lyst på en borgelig vielse, men vi har ikke hatt noe lyst til å gifte oss på tinghuset fordi vi har hatt intrykk av at dette er en smule upersonlig. Derfor er det godt å høre at vielser på tinghuset også kan være flotte! :D

Skrevet

Vi vigdes på Nordmøre tingsrett i Kristiansund. Vigselrummet är mycket fint, i en helt annan stil än resten av huset och det går säkert att få sin personlige touch på vigslen om man vill. Man kan vara hur bröllopsklädd man vill och ha en precis så stor eller liten fest man vill. Det behöver det absolut inte vara någon kyrka för att legitimera.

Funderar ni på att gifta er och är nyfikna, så gå till tingsrätten/tingshuset där ni bor och be att få titta på rummet. Det gjorde vi dagarna innan vigseln och det kändes skönt att ha fått se rummet innan.

Jag tycker också att den norske text som domaren läser är väldigt vacker. Den stämmer mycket in på vad jag tycker och känner. Läs den på vår bröllopssida.

Skrevet

Ja, teksten er nydelig, jeg grøsser på ryggen når jeg leser den. Og man kan ha ringpåsetting også, akkurat som i kirken.

Jeg skjønte at flere trodde som meg, at borgelig vielse var, satt på spisse: en upersonlig "samlebåndsvielse". Så derfor ville jeg fortelle om min positive opplevelse! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi giftet oss på tinghuset, og det var en helt nydelig og veldig personlig sermoni.

Anbefales på det varmeste til alle som ønsker noe annet enn en kristen vielse.

Skrevet

Hei, hei :D

Godt å høre at borgelig vielse kan være like bra som kirkelig, vi skal nemlig ha borgelig vielse neste sommer. Vi jobber med å finne noen som kan vie oss privat, men har tinghuset på Lillehammer som "back up". Jeg har aldri vært i en borgelig vielse... så man kan jo si at jeg er en smule skeptisk! Uansett er ikke kirken et alternativ for oss. Så takk for innlegg!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...