Gå til innhold

Bivirkning etter 15 minutter?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tok nettopp medisinen min (mildt anti antidepressivum) for 4 dag på rad, og nå er jeg svimmel og føler meg “fjern”. Den skal tas med mat, og det har jeg gjort, så kan pillen virkelig ha gått så fort i blodet på meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

jepp. bivirkninger som kvalme/svimmelhet er meget vanlig de to første ukene

Gjest Gjest
Skrevet

Og det skal så klart være antidepressivum og ikke anti antidepressivum :ler: (Som sagt, jeg er ikke helt meg selv nå…)

Gjest Gjest
Skrevet
jepp. bivirkninger som kvalme/svimmelhet er meget vanlig de to første ukene

Men at det startet 15 minutter etter jeg svelget pillen? Hadde det vært en time så hadde jeg forstått det bedre.

Gjest Little me
Skrevet

Kan merke det så fort ja!

Men gir seg etter max 4 uker. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Greit å vite at det er vanlig, så var det bare å håpe at jeg kan reise meg uten å tviholde i stoler/bord/vegg før det blir kveld.

Men om det ikke gir seg før helga? Huff, da sliter jeg (skal bort, og det er kun samboeren som vet jeg går på dette, vil ikke at andre skal ende opp med å legge et forventningspress på meg om at “NÅ blir du sikkert bra om et par uker!”…)

Visste jo om bivirkningen, har lest og lest før jeg begynte på det, men at det kunne komme så raske ante jeg ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Og så ble det hodepine, så slutt på hodepinen, og jeg er nesten “normal” igjen! :D

Men en ting er sikkert, og det er at jeg skal begynne å ta faenskapet rett før jeg skal legge meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette må vel være rent psykisk? Nå er det 6-7 minutter siden pillen ble svelget, sammen med en mengde mat, og verden går allerede litt rundt. (Men ikke på langt nær så ille som det var på der verste i går)

Er fristet til å kaste opp for å se om tabletten har løst seg opp, jeg klarer bare ikke tro at den kan gå gjennom fordøyelsen og ut i blodet, og opp i balansesystemet så raskt.

Det er litt irriterende, men jeg får se det an en måned eller to. Holder på å forskyve når jeg tar den (to timer senere hver dag) så snart blir det at jeg tar den rett før leggetid og ligger der og snurrer :ler:

Godt jeg har ser galgenhumoren i dette her, eller så hadde jeg blitt gal…

Gjest Little me
Skrevet

Min første cipralex tablett noensinne førte til sinnssyk kvalme og brekninger etter en halvtime og det tviler jeg sterkt på var kun psykisk. Jeg er relativt avslappa i forhold til tabletter.

Og ettersom de har en systemisk virkning er dette slett ikke umulig.

Men det var heldigvis bare den ene gangen ellers har jeg sleppi de vanligste bivirkningene.

:)

Gjest Little me
Skrevet

Når jeg tenker meg om var det nok kun gått et kvarter så jeg tviler faktisk ikke på at kroppen din reagerer på den...

Du kan risikere meget urolig søvn hvis du tar de på kvelden, men du får prøve deg fram :)

Gjest Gjest
Skrevet

Imponerende/skremmende hvor fort kroppen klarer å absorbere ting :)

Ja, vet søvnen kan bli forstyrret av slike medisiner, men jeg får se om det går. I går gikk jeg i 5 timer og suste rundt, og om det fortsetter mer eller mindre permanent så tviler jeg på at jeg kan fungere i det daglige.

(Men en ting “Systemisk virkning”? Jeg finner sikkert ut hva det betyr, men om du gidder gi en kort forklaring på hva som ligger i begrepet hadde det vært fint :))

Gjest Little me
Skrevet

Det blir absorbert og fyker rundt i blodbanen så det påvirker mekanismene i hjernen ganske så raskt. En meget forenkla forklaring av systemisk virkning. :)

Gi tablettene en sjanse i hvert fall 1 mnd før du gir de opp. Man sier at bivirkningene skal gi seg etter 3-4 uker. :)

Utenom at jeg har noen forferdelige drømmer så er jeg veldig fornøyd, har fått en utrolig mye bedre livskvalitet etter jeg startet med cipralex!!!

Men dette er så klart individuelt! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Den forklaringen holder i lange baner :) Takk skal du ha :)

Ja, har bestemt meg for at jeg gir de minst en måned, eller to om det ikke blir verre enn dette. Er egentlig ikke så ille med bivirkninger heller, det er vel så mye at jeg undres over at det faktisk kan gå så fort fra munn til hjerne :)

Gjest Little me
Skrevet

Det jeg misliker mest er at man må stå på tablettene i så forbaska lang tid fordi sjansene for tilbakefall er så store hvis man seponerer de for tidlig. :forvirret:

Jeg skal blant annet stå på de i hvert fall 1 år... Og det er jeg ikke særlig fornøyd med siden jeg har fått fryktelig dårlig søvnkvalitet etter at jeg starta med de. :sur:

Gjest Gjest
Skrevet

Huff ja jeg vet. Det er det at jeg føler at jeg bør stå på de et til to år (har slitt med dette i ca 10-12 år, så jeg vet det tar tid å bli bra igjen) som skremmer meg. Hadde jeg kunnet kutte de på dagen uten problemer så hadde jeg nok startet på de for lenge siden.

Verste scenarioet hos meg er graviditet, jeg er urolig for å måtte gå gjennom en hurtigseponering av hensyn til barnet. Klarer bare ikke se for meg at jeg våger å ta slikt om jeg skulle bli gravid all den tid det ikke finnes klar dokumentasjon på om det er trygt eller ei under svangerskap.

Men, sjansen for at jeg blir gravid før jeg uansett skal trappe ned er liten, så jeg må bare ta denne sjansen og heller være ekstremt forsiktig for å unngå graviditet det nærmeste året.

Og på kort sikt, til kroppen venner seg til det, får jeg huske å ta medisinen når jeg har mulighet til å være svimmel i en halvtime eller så ;)

Gjest Little me
Skrevet

:ler:

Godt poeng!!! :)

Oi, du har hatt det tungt lenge du, håper du oppnår en positiv effekt med medikamentet du står på og!! :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Godt å høre fra andre som har hatt nytte av slikt (selv om det er to vidt forskjellige medisiner), har ikke alltid helt troen på at en pille skal kunne endre tankebanene mine, selv om det sikkert går an :)

Ja, håper inderlig det hjelper, føler nesten at jeg begynner å merke en ørliten ending i måten jeg tenker på allerede. Merker at jeg i større grad enn normalt kan forholde meg nøytral til tanker som normalt sett ville fått meg helt ned på et tilnærmet suicidalt nivå. Men det er egentlig altfor tidlig til at jeg tror det er noe annet enn placebo og håp ;)

Men, jeg har alltid vært slik at jeg har gode og dårlige perioder, så jeg tør ikke helt stole på at dette er noe annet enn placebo og tilfeldigheter før om en måned eller to. Håper bare jeg for en gangs skyld får en ok vinter, og at jeg får være i fred lenge nok fra mine egne destruktive tanker til at jeg kommer meg på bena igjen :)

Vel, jeg tror jeg får legge meg nå, og håpe jeg blir kvitt denne irriterende hodepinen i løpet av natten :)

Gjest Little me
Skrevet

Men samme om det er placeboeffekt eller ikke da så lenge det fungerer!!! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Men samme om det er placeboeffekt eller ikke da så lenge det fungerer!!! :)

:ler:

Men jeg kunne gjerne ha spart meg selv for placeboBIvirkingene :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...