Gjest gjesta Skrevet 6. juni 2006 #21 Skrevet 6. juni 2006 Jeg ville ALDRI i hele verden vurdert å anskaffe hund nå som du venter barn i november.
Gjest camillo Skrevet 6. juni 2006 #22 Skrevet 6. juni 2006 Jeg tror heller ikke det er noen god idè å ha valp/unghund mens man har små barn. Det er jammen meg nok pes i seg selv - med mindre dere har en helt enorm kapasitet.
Gjest epica i.i.l Skrevet 6. juni 2006 #23 Skrevet 6. juni 2006 Jeg ville nok ventet noen år før jeg skaffet hund, ikke minst for hundens skyld. Det kan være en ganske stor påkjennelse for en hund å vokse opp med et lite barn som gjerne vil kose/henge på hunden hele tida. Dessuten er det krevende- både å få barn og hund, så jeg ville nok ventet med det,hvis jeg var dere. Til barnet var såpass stort at det skjønte litt av hva det vil si å ha et dyr i familien. ← så ikke før barnet er rundt 4 år kanskje?
Gjest lillelou Skrevet 6. juni 2006 #24 Skrevet 6. juni 2006 så ikke før barnet er rundt 4 år kanskje? ← Omtrent det, vil jeg si. Virker sikkert leeenge til,men når dere får babyen i hus,tenker jeg tida vil fly som bare det. Og så ville jeg valgt en litt større rase,med rolig gemytt.De mindre hundene har lett for å se på barn som litt bråkete og truende.
Gjest gjesta Skrevet 6. juni 2006 #25 Skrevet 6. juni 2006 Ok... Er overbevist nå om at vi bør vente.. Trist, men dumt å ta på oss for mye.
majva Skrevet 6. juni 2006 #26 Skrevet 6. juni 2006 Ett tips er å få tak i en allerede voksen hund. Søsteren min har gjort det to ganger med stort hell, hun hadde og små barn. Men.... for at det skal bli en suksess er det viktig å vite hvorfor hunden blir omplassert! Er den barnevennlig, stresset osv. At man har god kontakt med selger/eier er nok ekstra viktig, slik at du får rett hund til dere. lykke til med baby og eventuelt hund:)
yvoesp Skrevet 7. juni 2006 #27 Skrevet 7. juni 2006 Ettersom vi venter baby i november, så ønsker vi oss en familiehund som går bra sammen med barn. Erfaringer? Vi tenker å anskaffe oss snarest. ← Da vårt førstefødte barn kom til verden hadde vi en blandingshund på 4 år. Hunden var ikke vant med barn fra før av, men vokste med oppgaven ettersom den fulgte førstefødte fra "mors mage til kjøkkenbordet". De gikk kjempegodt overens, også når barnet ble eldre og det kom et nytt barn i familien. Nå derimot har vi en dalmatiner på 6 mnd (fikk han når han var 10 uker gml.) og barna er blitt 2 og 4,5 år. Denne hunden er også helt utrolig med ungene. Ikke en gang har det vært glefsing/ biting eller tegn på at "dette ikke funker". Erfaringen min har m.a.o. vært at alt går an, kan man si. Det er nok ikke en direkte fasit. Lykke til med barn og hund!
Gjest gjesta Skrevet 8. juni 2006 #28 Skrevet 8. juni 2006 Vi vil ha en hund fra den er valp, så vi venter heller til babyen blir 2-3 år.
Gjest Gjesta Skrevet 8. juni 2006 #29 Skrevet 8. juni 2006 Hundevalper er ekstremt krevende skapninger; du er gjerne oppe om natta minst to ganger for å slippe dem ut for å tisse osv, og får knapt sove lenger enn til 0530 om morgenen, akkurat som hos babyer. Vår hund er nå 7 mnd gammel, og har roet seg betraktelig, men jeg må ærlig innrømme at de første 2-3 månedene vi hadde ham var mer stress enn moro. Det går seg til etterhvert, men hund i puberteten pluss baby er en ekstremt dårlig kombinasjon. Dessuten virker det på meg som om dere kanskje ikke helt er villige til å gi den innsatsen det kreves å ha hund. ALLE hunder trenger mosjon, og ikke minst oppdragelse. Jeg har mange ganger sett resultatet av at enkelte tror småhunder ikke trenger oppdragelse. Rett her nede bor en slik hund, og han er utrolig aggressiv og løper etter alle som passerer i gata, og eierne har null kontroll på ham. Så tenk dere vel om; kanskje en katt er et bedre valg når alt kommer til alt? Dere skal leve med valget i 10-12 år, og det er mange ganger fristende å gi opp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå