Gjest splæsj Skrevet 6. juni 2006 #1 Skrevet 6. juni 2006 Det har vært mye fokus på at sukker er usunt den siste tiden, og det har kommet flere og flere lavkaloriprodukter. Disse har enten helt eller delvis tilsatt kunstige søtningsstoffter. Men jeg lurer på: Er ikke dette å bytte ut et onde med et annet? Jeg har ikke tro på at kunstige søtningsmidler er sunnere enn sukker, kanskje tvert i mot. Flere undersøkelser har jo vist at kunstig søtning kan være kreftfremkallende. (orker ikke lete frem link)
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #2 Skrevet 6. juni 2006 Drikker/spiser ikke lett produkter!! Har ingen tro på at kunstig søtnningsmiddel er sunt!! Enten får man være sunn å drikke vann og spise 'rene' ting, eller så får man være usunn og skeie ut med sukker og fett. Ja takk begge deler på meg, men ingenting kunstig!
Gjest Elfrida Skrevet 6. juni 2006 #3 Skrevet 6. juni 2006 Det er uendelig mye lettere å finne dokumentasjon på at sukker er usunt enn at søtningsstoffer er usunt. Såvidt jeg kan se er visse søtningsstoffer i noen undersøkelser usunt hvis man inntar STORE mengder hver dag over mange år. Hvis man har problemer med sukkerinntaket (eks fedme/begynnende sukkersyke) tror jeg at man kan få en positiv helseeffekt ved å gå over til produkter med søtningsstoffer i. Det beste er så klart å ikke bruke mye av noen av delene, men jeg ville heller drukket en liter brus med søtningsstoffer hver dag enn en med sukker, hvis jeg MÅTTE velge.
Gjest Gjesta Skrevet 6. juni 2006 #4 Skrevet 6. juni 2006 Nå er det vel mer slankende enn sunt med kunstige søtningsmidler enn sukker. Sunt og slankende er ikke nødvendigvis det samme.. Jeg slanker meg, og teller alle kalorier jeg putter i meg. Ligger langt unna f.eks cola, men digg å kunne drikke litt brus for det, som pepsi max foreksempel..
Gjest splæsj Skrevet 6. juni 2006 #5 Skrevet 6. juni 2006 (endret) Det er uendelig mye lettere å finne dokumentasjon på at sukker er usunt enn at søtningsstoffer er usunt. ← Men det betyr ikke nødvendigvis at sukker er det minst usunne av de to - her må vi også tenke på tidsperspektivet. Sukker er et gammelt og velkjent søtningsmiddel, kunsig søtningsmiddel er relativt nytt, og hvordan dette vil virke på lang sikt vet vitenskapen derfor ikke like mye om i like stor grad. Om 20 - 30 år vet vi mer. Endret 6. juni 2006 av G. Sky
Festus Skrevet 6. juni 2006 #6 Skrevet 6. juni 2006 Suketter i teen, ellers minst mulig av kunstige søtningsmidler. Prøvde meg på light-brus, men får så vondt i magen av det at det kun er "ekte" varer her i hus. Ellers er det vel bare de light-produktene som inneholder søtningsmidler som er greit å være "obs" på, der hvor sukker/ fett er redusert er jo det bare bra! (feks. lettmajones, lettmelk, lightsmør, syltetøy, mv)
Gjest Virvel Skrevet 6. juni 2006 #7 Skrevet 6. juni 2006 Jeg har ikke tro på at kunstige søtningsmidler er sunnere enn sukker, kanskje tvert i mot. Samme her. Jeg kan ikke skryte på meg å være noen ekspert på kosthold og ernæring, men jeg vet i hvert fall at menneskekroppen ikke er ikke er så flink til å bryte ned andre typer sukker enn glukose, så f.eks. det å bruke fruktose i stedet når man baker er jeg skeptisk til. Så er det også dette med at kroppen blir lurt til å produsere insulin likevel, slik at blodsukkeret synker, og det kan være ubehagelig (nesten som når diabetikere får føling). (Men akkurat der har jeg faktisk hørt litt forskjellige ting, så jeg er litt usikker på nøyaktig hvordan det funker. Ta det med en klype salt.) "Litt av alt, men alt med måte", det er mitt motto. Det bør da være nok så lenge man spiser alminnelig, variert mat og ikke overdriver på noe område. (Har i hvert fall fungert i tusenvis av år tidligere.)
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #8 Skrevet 6. juni 2006 Samme her. Jeg kan ikke skryte på meg å være noen ekspert på kosthold og ernæring, men jeg vet i hvert fall at menneskekroppen ikke er ikke er så flink til å bryte ned andre typer sukker enn glukose, så f.eks. det å bruke fruktose i stedet når man baker er jeg skeptisk til. ← Tull og tøys. Kroppen har ikke noe problemer med å bryte ned andre sukkerarter enn glukose. Kroppen kan derimot ikke bryte ned cellulose og utnytte energien herfra.
Gjest Virvel Skrevet 6. juni 2006 #9 Skrevet 6. juni 2006 (endret) Jo faktisk. Her er en artikkel som tar for seg noe. Jeg har dessverre ikke læreboken samt forelesningsnotatene mine fra dette tilgjengelig, ellers kunne du fått det i detaljer. (Jeg ser forresten at jeg kanskje uttrykte meg litt klønete, burde vel sagt "omsette" i stedet for "bryte ned". Sorry hvis det var det som forvirret deg.) Endret 6. juni 2006 av Virvel
Gjest Chantal Skrevet 6. juni 2006 #10 Skrevet 6. juni 2006 (endret) Hvis jeg skal spise noe søtt hender det at jeg bytter ut sukkeret med søtningsmiddel, men det er fordi jeg ikke tåler sukker. Jeg tror ikke søtningsmiddel er bedre enn vanlig sukker, så hvis man vil ha noe søtt tror jeg det er greit for de som tåler sukker å unne seg noe med sukker innimellom. Alt med måte. Endret 6. juni 2006 av Chantal
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #11 Skrevet 7. juni 2006 Jo faktisk. Her er en artikkel som tar for seg noe. Jeg har dessverre ikke læreboken samt forelesningsnotatene mine fra dette tilgjengelig, ellers kunne du fått det i detaljer. (Jeg ser forresten at jeg kanskje uttrykte meg litt klønete, burde vel sagt "omsette" i stedet for "bryte ned". Sorry hvis det var det som forvirret deg.) ← For det første er ikke Dagbladet en pålitelig kilde selv om det refererer en annen artikkel. Dessuten sier artikkelen noe om hormonsvininger ved de forskjellige sukkerarter. Vi har enzymer for både glukose og fruktose som bryter det ned, og det er ingen uavhengige kilder som kan beskrive at det ene nedbrytes bedre enn det andre.
Gjest itla Skrevet 7. juni 2006 #12 Skrevet 7. juni 2006 Uansett hva undersøkelser viser, er det veldig mange som får problemer av noe slag av kunstige søtningsmidler (sikkert mange som får det av vanlig sukker også, men jeg kjenner ingen ). Kjenner mange som har merket stor forskjell etter å ha kuttet ut søtningsmidler, ikke nødvendigvis på vekt, men på andre ting. Selv har jeg mye mindre vondt i magen (hardhet, oppblåsthet) etter at jeg kuttet ut cola light og sukkerfri tyggis/pastiller. Drakk tidligere 0,5-1 l. cola light om dagen, pluss et par tyggis eller noen pastiller. Nå er det byttet ut med vann/Farris og f.eks. en liten frukt. Ellers spiser jeg lite sukker, utenom det som finnes i frisk og tørket frukt er det først og fremst i form av litt godteri i helgen. For meg, og som nevnt flere jeg kjenner, har dette hatt mye å si for formen til hverdags.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #13 Skrevet 7. juni 2006 Ja takk begge deler på meg, men ingenting kunstig! ← HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHA!!!!!!!! Ingenting kunstig?? Alt som inneholder vanlig, hvitt sukker er kunstig! Yme
Gjest jente20 Skrevet 8. juni 2006 #14 Skrevet 8. juni 2006 har hort at det nesten er like ille, fordi man lurer isulinet til aa tro at det kommer sukke, men saa er det ikke det. og da ble det ett eller annet. det var allfall ikke bra. ogsaa det at sukkerfrie produkter er ikke saa bra, fordi at sotningstoffene gjor at fordoyelsen blir daarligere.
Gjest Virvel Skrevet 8. juni 2006 #15 Skrevet 8. juni 2006 (endret) For det første er ikke Dagbladet en pålitelig kilde selv om det refererer en annen artikkel. Dessuten sier artikkelen noe om hormonsvininger ved de forskjellige sukkerarter. Vi har enzymer for både glukose og fruktose som bryter det ned, og det er ingen uavhengige kilder som kan beskrive at det ene nedbrytes bedre enn det andre. ← Se på denne (lang, men relativt enkelt forklart), og muligens denne (har bare skummet igjennom, vil ut i sola igjen http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/erter.gif' alt=':erter:'> ) Og denne er vel litt mer for vanlige dødelige igjen, men har på langt nær det samme detaljnivået. Endret 8. juni 2006 av Virvel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå