Gjest Kakespiser Skrevet 6. juni 2006 #1 Skrevet 6. juni 2006 I går spiste jeg et stykke eplekake, før inntaket av kaken hadde jeg ikke spist på nesten tre dager fordi jeg er syk. Etter et kvarters tid fikk jeg kjempe vondt i magen og måtte løpe på toalettet. Magasau for å si det på den måten. Senere følte jeg meg helt tom for resterende kakesmuler i magesekk og tarmen. Jeg har opplevd lignende sitasjoner når jeg har spist masse tørkede aprikoser, som jeg vet at jeg ikke tåler men simpelthen elsker. Så, mitt spørsmål: Sklei kaka rett igjennom og ut?
Ginen Skrevet 6. juni 2006 #2 Skrevet 6. juni 2006 Det er godt mulig ja. Kroppen tenkte kanskje "Iiiiiikkk! Hva er dette? Syns å ha sett det før, men best å kvitte seg med!" *Dytte det ut bak* Det er normalt at kroppen protesterer litt når den ikke har fått næring på ei stund. God bedring!
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #3 Skrevet 6. juni 2006 Kroppen tenkte kanskje "Iiiiiikkk! Hva er dette? Syns å ha sett det før, men best å kvitte seg med!" *Dytte det ut bak*
Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2006 #4 Skrevet 6. juni 2006 Jeg har opplevd lignende sitasjoner når jeg har spist masse tørkede aprikoser, som jeg vet at jeg ikke tåler men simpelthen elsker. ← tørkede og ferske aprikoser for den del er nesten rent fiber og har samme virkning på magen som svisker og plommer.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #5 Skrevet 7. juni 2006 Vi har mange meter med tarmer, det er fysisk umulig for maten å passere så fort gjennom systemet. Med avføringsmidler tar det minst 6-8 timer før det siste man spiste kommer ut bak (det begynner å virke før 6 timer men det er jo ikke det siste man spiste som kommer ut først, tarmene er aldri helt tomme. Hvis man ikke har vært uten næring i lange tider da...), og da må man ta så mange at man får diarè. Det som har skjedd med deg er at fordøyelsen din har stått stille fordi du ikke har spist på lenge. Når du da spiser noe igjen, blir det som ligger lengst nede i tarmene dyttet ut bak. Man føler seg veldig hul i magen etter så lang tid uten næring, så skjønner at det føltes tomt ut! Men kakestykket ditt lå garantert i systemet ditt et døgn til!
Gjest BagLady Skrevet 7. juni 2006 #6 Skrevet 7. juni 2006 Vi har mange meter med tarmer, det er fysisk umulig for maten å passere så fort gjennom systemet. Med avføringsmidler tar det minst 6-8 timer før det siste man spiste kommer ut bak (det begynner å virke før 6 timer men det er jo ikke det siste man spiste som kommer ut først, tarmene er aldri helt tomme. Hvis man ikke har vært uten næring i lange tider da...), og da må man ta så mange at man får diarè. ← Hei hei, tenkte bare jeg skulle si at det du sier om matens passeringstid gjennom tarmen ikke nøvendigvis er riktig. Ved sykdom kan passeringstiden være betyelig kortere, det har jeg opplevd selv. Men mest sannsynlig er det som du antyder, at magen har vært uten næring ei stund og protesterer vilt når det endelig kommer noe i magen. Ikke dermed sagt at det var kaka som kom ut igjen.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #7 Skrevet 7. juni 2006 Hei hei, tenkte bare jeg skulle si at det du sier om matens passeringstid gjennom tarmen ikke nøvendigvis er riktig. Ved sykdom kan passeringstiden være betyelig kortere, det har jeg opplevd selv. Men mest sannsynlig er det som du antyder, at magen har vært uten næring ei stund og protesterer vilt når det endelig kommer noe i magen. Ikke dermed sagt at det var kaka som kom ut igjen. ← Ja selvsagt blir matens passeringstid kortere ved forskjellige sykdomstilstander, har ikke diskutert det... Poenget her er at når man har vært uten mat noen dager stopper fordøyelsen opp - når man så putter i seg et kakestykke (eller noe annet) starter tarmene å jobbe igjen (ofte litt ubehagelig/smertefullt). Men det er ikke det man nettopp spiste som kommer ut bak, derimot det som ligger nærmest endetarmen (nederst i tykktarmen). Tarmsystemet vårt er ikke helt tomt selv om vi har fastet i 3 dager. Gjennomsnittlig passeringstid gjennom systemet: 1-3 døgn Ved diarè/annen sykdom: kanskje så lite som 6 timer Hvis du vil teste det ut, kan du jo svelge noe godt synlig og ufordøyelig og se hvor lang tid det tar før det kommer ut igjen!
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #8 Skrevet 7. juni 2006 En annen ting er jo at om kaka hadde kommet ut med en gang hadde den jo fremdeles sett ut som tygd eplekake... Kroppen bruker tid på å omdanne mat til avføring.
Gjest BagLady Skrevet 7. juni 2006 #9 Skrevet 7. juni 2006 Gjennomsnittlig passeringstid gjennom systemet: 1-3 døgn Ved diarè/annen sykdom: kanskje så lite som 6 timer ← Jeg har nå opplevd at passeringstiden ved sykdom har vært mye mindre enn 6 timer og jeg da, og det var det jeg ville fram til - altså at det er mulig. Dette vet jeg helt sikkert - uten at jeg skal skildre i detalj hvorfor
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #10 Skrevet 7. juni 2006 Jeg har nå opplevd at passeringstiden ved sykdom har vært mye mindre enn 6 timer og jeg da, og det var det jeg ville fram til - altså at det er mulig. Dette vet jeg helt sikkert - uten at jeg skal skildre i detalj hvorfor ← Poenget mitt er at det ikke er mulig for kroppen å omgjøre et stykke eplekake til avføring (hverken i form av diarè eller annet) sånn på null komma svisj. Kommer noe ut av systemet raskere enn 6 timer (sjeldent!) ser man tydelig hva det er/var, har ikke rukket å bli fordøyd. Går ut fra det er derfor du er så sikker på tiden...?
Gjest BagLady Skrevet 7. juni 2006 #11 Skrevet 7. juni 2006 Kommer noe ut av systemet raskere enn 6 timer (sjeldent!) ser man tydelig hva det er/var, har ikke rukket å bli fordøyd. Går ut fra det er derfor du er så sikker på tiden...? ← Ja, det lille jeg spiste av mat kom ut ufordøyd etter +/- 3 timer.
Hildegard Skrevet 7. juni 2006 #12 Skrevet 7. juni 2006 Bøttet nedpå en cola en gang, da gikk det ikke mye over en time før krisen satte inn og jeg måtte beinfly til toalettet. Det luktet fortsatt cola (med noko attåt), og kullsyren var der fortsatt ...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå