Gjest Gjesta Skrevet 6. juni 2006 #1 Skrevet 6. juni 2006 Som nybakt hundeeier og fobisk mot ekle små dyr, så bekymrer jeg meg en del for den dagen hunden min kommer hjem med flått. *grøss* Så her en dag begynte jeg å tenke: hvordan vet jeg at hunden har flått før de suger seg opp i størrelse? Ser dere den tydelig i pelsen, eller må dere gå gjennom hele dyret på jakt etter dem?
Gjest Hege Skrevet 6. juni 2006 #2 Skrevet 6. juni 2006 Flått kan sette seg hvor som helst, men de søker seg først og fremst fram til steder med tynn hud. Ellers finner jeg dem mest på brystet, magen, og i "armhulene", for å bruke det uttrykket. Ja, og så rundt ørene og på hodet, og rundt der halsbåndet sitter. Du ser dem som noen små, brune saker ikke større enn en millimeter når de er "nye". Senere kan de bli som store erter og detter av av seg selv når de er mette. På dyrebutikker finner du sikkert en spesiell type pinsett som er laget for å ta flått. Når de er så store at du får ordentlig ta i dem med fingrene kan du ta tak i dem med tommel og pekefinger og vri rundt til de slipper. Men vær litt forsiktig, slik at du får med hele.
Gjest Gjesta Skrevet 6. juni 2006 #3 Skrevet 6. juni 2006 Men ser du dem lett på dyret, eller må du "grave" i pelsen for å se dem?
Gjest Hege Skrevet 6. juni 2006 #4 Skrevet 6. juni 2006 Til å begynne med er de ikke så lette å se, men jeg oppdager dem fort dersom jeg sitter og klør hunden på de stedene jeg nevner. Du kjenner dem lett, siden de er ganske harde når de er små. Litt verre blir det nok dersom hunden har mye pels. I inngangen til ørene er de lette å se. Rundt øynene også.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #5 Skrevet 6. juni 2006 De er forholdsvis lette å få øye på hos lyse hunder før de har krøpet inn i pelsen. Anbefales å børste godt etter man har vært i løvskog og gress. Hos mørke hunder blir det nærmest umulig å få øye på. Jeg bruker en sprayflaske med flått-middel som funket relativt greit ifjor, bare et h**** å få sprayet gutten. Vanskelig å komme helt fri for flått i løpet av sommeren syns jeg. Dessverre!!
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #6 Skrevet 6. juni 2006 Jeg har både lys hund og mørk hund, og i løpet av de ti årene jeg har hatt hund, har jeg sett TO stk flått ute i pelsen. Ellers går jeg over særlig fremparten av hunden et par ganger i løpet av dagen. Halsen, brystkassen, hodet og nakken er der jeg har funnet 98% av all flåtten som har festet seg. Det kjennes ut som en sårskorpe, men når man skiller pelsen og ser nøyere etter, så ser man helt tydelig at det sitter en flått der. IKKE FJERN DEN MED FINGRENE!!! Kjøp en flåttfjerner, og jeg kan særlig anbefale noen grønne greier som ser ut som kubein (brekkjern) som man får kjøpt hos veterinærer. På hodet, hvertfall på kortpelsede hunder, kan flåtten sees som en forhøyning i pelsen.
Brunhilde Skrevet 6. juni 2006 #7 Skrevet 6. juni 2006 IKKE FJERN DEN MED FINGRENE!!! ← Hvorfor ikke? Det har jeg da alltid gjort.
lillesky Skrevet 6. juni 2006 #8 Skrevet 6. juni 2006 Jeg bruker også egen flåttfjerner, det er enkelt, og jeg er sikker på at jeg får vekk hele dyret (også hodet og brodden). Min hund får mest flått i nakken og halsen, så klø hunden din rundt der halsbåndet er.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #9 Skrevet 6. juni 2006 Jeg har både lys hund og mørk hund, og i løpet av de ti årene jeg har hatt hund, har jeg sett TO stk flått ute i pelsen. ← Okai, har fjernet over 20 stk som kravlet løse oppå pelsen jeg når jeg har vært i områder der det har vært mye flått. Ekstremt mye ja. *grøsser enda* da er det spray'ing og børsting til vi blir sprø både jeg og hunden.
Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2006 #10 Skrevet 6. juni 2006 Hvorfor ikke? Det har jeg da alltid gjort. ← Det er vanskelig å få med hele dyret uten å rive av munnstykket om du bruker fingrene. Sitter munnstykket igjen kan det oppstå infeksjon i såret. Og om flåtten har sugd mye blod og du klemmer på den når du fjerner den, kan man risikere at flåtten slipper blodet inn i blodstrømmen igjen. i såfall er det større sjanse for at det overføres smitte fra flåtten til hunden/katten.
Brunhilde Skrevet 6. juni 2006 #11 Skrevet 6. juni 2006 Jeg har aldri hatt noe problem med at munndelen sitter igjen - tar tak helt nederst og vrir mot klokka og vips! Et stykk flått, klar til å brennes.
Gjest Gjesta Skrevet 6. juni 2006 #12 Skrevet 6. juni 2006 Jeg har hørt at det er størst flåttfare der rådyr (dådyr? hjort?) ferdes. Er det noe hold i denne teorien, eller er alle grøntområder fulle av faenskapet?
Gjest *Snart medlem* Skrevet 6. juni 2006 #13 Skrevet 6. juni 2006 Jeg har alltid merket at dyret har hatt flått når når jeg har kost og klappet katten, men med lyse dyr ser du det også. Å finne flåtten har aldri bydd på problemer.
Gjest Gjest_Landra_* Skrevet 6. juni 2006 #14 Skrevet 6. juni 2006 Hei! Nå er det snart 3 år siden jeg fikk meg en hund. Viste ikke så mye om hunder fra før og var ganske uerfaren når det gjaldt stort sett alt som hadde med hunder å gjøre. Hver gang jeg fant ut at hunden min hadde flått ble jeg HELT hysterisk og oppspilt for å få den flåten bort. (stakkars hunden min, ble ganske redd). Nå er jeg GANSKE roligere, og tar tiden til hjelp. Må bare si at det er ganske mye mer flått i vestlandet enn i saurlandet. (mener jeg) Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #15 Skrevet 6. juni 2006 Å finne flåtten går greit både på hund og på katt. Du kjenner dem som en liten kul når du klapper dyret. Det er verre med dem som ikke har festet seg ennå. Det har hendt at jeg har funnet en som kryper på armen min etter at jeg har klappet hunden/katten. DET er ekkelt. Og ja, det sies at det er flest flått der hvor det finnes rådyr. Men, de er andre steder også. Dårlig med rådyr i hagen min, og katten har kommet inn med flått etter bare å ha vært i hagen.
Gjest Varg-Menja Skrevet 6. juni 2006 #16 Skrevet 6. juni 2006 Det er vanskelig å få med hele dyret uten å rive av munnstykket om du bruker fingrene. Sitter munnstykket igjen kan det oppstå infeksjon i såret. ← Dette har med teknikk å gjøre, mange synes det er lettere å få en "føling" med når det slipper når de bruker fingrene, enn når de bruker pisett.
Gjest Varg-Menja Skrevet 6. juni 2006 #17 Skrevet 6. juni 2006 Jeg har hørt at det er størst flåttfare der rådyr (dådyr? hjort?) ferdes. Er det noe hold i denne teorien, eller er alle grøntområder fulle av faenskapet? ← All løvskog kan ha det, en sjansen er størst i fuktig terreng, langs kysten og ved vann. Har aldri hørt at rådyr ol øker sjansen, selv om de er vertsdyr for flåtten så er jo alle pattedyr det, både små og store.
Cherie Skrevet 6. juni 2006 #18 Skrevet 6. juni 2006 Jeg kjenner det når jeg stryker over hunden mist en gang daglig. Min hund har kanskje hatt 5-10 flott på 5 år så her i huset er det ikke det helt store problemer. Når jeg finner en flott henter jeg sprit og helt vanlig pinsett. Flotten kommer fint ut. Jeg har en glatthåret hund som flott vises godt på. Jeg holder et ekstra godt øye med ører, armhuler, mellom potene og tærne samt ved haleroten.
Gjest Fruktfat Skrevet 6. juni 2006 #19 Skrevet 6. juni 2006 (endret) jeg så at hunden var hoven på den ene siden av munnen, tenkte ikke på flått i det hele tatt, kjente ikke da jeg strøk over pelsen der til å begynne med, men stakk fingeren inn i munnen og kjente da en spiss sak i huden. så litt nøyere etter og strøk mot hårene, kjente noe hardt noe. så da en brun liten klump, så ut som de småvortene man kan få på halsen. men så faktisk beina da jeg så bedre etter! vi dro til dyrlege for å få den bort fordi den satt vanskelig til og fordi jeg aldri har sett/fjernet flått før. prøvde meg med pinsett (det har ikke noe å si _hvilken_ vei du vrir! det viktige er at du vrir rundt og litt oppover til den slipper fikk jeg beskjed om) men da ble hun litt nervøs. vi kjøpte en flått"jekk", så om vi finner flått igjen er vi klare renset forresten med klorhexidin i 10 dager etter at vi hadde fjernet den. (kjøpte forresten flåttmiddel, så håper vi slipper det) Endret 6. juni 2006 av Fruktfat
Gjest Hege Skrevet 7. juni 2006 #20 Skrevet 7. juni 2006 Flåtten finnes nesten over alt i lavlandet, men de verste plassene er steder med mye einerbusker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå