Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2002 #1 Skrevet 12. desember 2002 Jeg har veldig lyst til å gifte meg med min kjære, men det er noe som gnager meg og det er økonomien til mine foreldre. De ble skilt i godt voksen alder, da jeg var i slutten av tenåren. Pappa overlot da absolutt alt av verdi (hus og innbo) til mamma, for at vi ungene skulle få lov å fortsette å bo i vante omgivelser. Pappa begynte da helt på "skrætsj" og har naturlig nok ikke så veldig god økonomi. Mamma kunne hatt det relativt godt økonomisk, pga denne løsningen, men omtrent samtidig som skilsmissen var et faktum, fikk hun kreft. Hun lever i dag av uføretrygd og har aldri noe penger til overs. Det kunne aldri falt meg inn å bedt foreldrene mine om å bidra med 1/3 av kostnadene til bryllupet, for det vet jeg de ikke har mulighet til. Men jeg er 100% sikker på at de gjerne vil bidra med noe og det er det jeg synes er så ille; at de må ta opp lån for å bidra til mitt bryllup. (Poenget er ikke at jeg er avhengig av å få penger av dem for å kunne gifte meg, men at jeg vet at de kommer til å ofre mye fordi de gjerne vil bidra med noe.) Det som også er litt ekkelt er at mine tilkommende svigerforeldre har relativt god økonomi og kunne gitt oss 50 000 på dagen, uten å måtte ta opp lån. Er det noen som har synspunkter eller tanker rundt dette, er jeg takknemlig for svar.
Augustbrud02 Skrevet 12. desember 2002 #2 Skrevet 12. desember 2002 I mine øyne skal man ikke gifte seg og ha i bakhodet hvor mye penger man vil få fra foreldrene og om de har råd til det eller ei. Hvorfor ikke sette foten ned å si at dere ikke vil ha tilskudd fra noen av foreldrene, det vil jo bli rettferdig for begge parter. Hvis dere virkelig ønsker å gifte dere, så gjør dere det og tar heller en prat med moren og faren din og forteller at dere ikke ønsker tilskudd. Jeg har selv en mor som ikke har så god råd, men hun ønsket å bidra til bryllupet. Vi sa klart nei til at hun ikke skulle betale en hel masse for oss (det var jo vårt bryllup), men det ente opp med at hun betakte for middagen (hovedretten). Jeg tror vi alle synes det var en kjempefin løsning.
meta Skrevet 12. desember 2002 #3 Skrevet 12. desember 2002 Vi har akkurat samme problem. Pappa har en slags kreftsykdom og har hatt det siden jeg var 12 år og derfor har ikke de så mye penger. Svigers har masse.. Vi planla bryllupet med tanke på at vi skulle klare alt selv. Svigers tilbød å betale 40 000 kr og det har vi rett og slett ikke råd til å takke nei til siden begge er nyutdannede. Det vi har gjort er å spørre foreldrene mine om praktisk hjelp. Mamma skal være med å lage bryllupskaken f.eks. Foreldrene mine er klar over at vi får så mye av svigers. Det var nok litt dumt i begynnelsen, men vi har vært veldig påpasselige med å fortelle at det ikke er pengene som betyr noe. De forstår heldigvis at det ikke er mulig for oss å si nei til hjelpen fra svigers. Jeg tror du skal bare glemme det der med 1/3 av budsjettet på hver part og bare planlegge det bryllupet dere har råd til. Dersom foreldrene vil bidra er jo det greit. Forhåpentligvis forstår foreldrene dine at foreldrene hans har mer penger å bidra med og takler det. Jeg syns ihvertfall ikke at dere skal utsette bryllupet fordi foreldrene har ulik økonomi.. Lykke til!
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 12. desember 2002 #4 Skrevet 12. desember 2002 Betal bryllupet selv! Gi klar beskjed om at dere ikke ønsker å belaste foreldrene økonomisk. Ønsker de absolutt å hjelpetil så kan dere heller få dem til å gjøre noe praktisk, bake kaker e.l. Bare tanken på at de skulle ta opp lån for å dekke det... Nei, velg et bryllup dere har råd til å dekke selv, selv om jeg vet hvor vanskelig det kan være.
Tusenfryd Skrevet 12. desember 2002 #5 Skrevet 12. desember 2002 Vi betalte alt selv - selv om foreldrene kunne ha hjulpet til. Vi ønsket ikke det - for det skjer noe med mødre (særlig) når barna skal gifte seg. De skal blande seg og styre og mene og i det hele tatt - dette ønsket ikke vi - og fra begynnelsen sa vi at vi skal gifte oss - og ferdig med det. Det kom selvsagt til diskusjoner om hvem som skulle bes etc. og det endte med en svigermor som ga meg gleden av å svare "dette er hvorfor vi betaler alt selv - for vi skal gjøre det sånn som vi vil ha det". Åååå... det gjorde så godt! Men bortsett fra det - arranger det bryllupet dere ønsker for den økonomien dere har. Og kommer temaet opp - si som sant er - vi er voksne og har penger til å arrangere vårt eget bryllup - ellers tusen takk. Kanskje dere kan hjelpe med å bake kaker eller hente blomster hos floristen? Jeg synes helt ærlig at voksne mennesker som kanskje har bodd sammen, er i full jobb etc. kan betale selv jeg - og ikke gå til mamma og pappa for penger. Vi lever ikke i en tid da man flytter hjemmefra når man gifter seg og ikke har kysset før, har kun en arbeiders lønn i mannen etc. Mange som gifter seg har vel så god økonomi som foreldrene.
Gjest Turi Skrevet 12. desember 2002 #6 Skrevet 12. desember 2002 Vi skal betale alt selv. Vi har begge to foreldre som ikke har råd til å bidra, så tanken om å be de betale noe har ikke streifet oss. Slik er det bare, så da sparer og sparer vi til vi har råd til det selv. Vi kommer til å be de om å hjelpe oss med noen praktiske ting. Min mor baker gjerne kaker f.eks. Det setter vi like stor pris på.
Gjest Jamila Skrevet 12. desember 2002 #7 Skrevet 12. desember 2002 Vi hadde i utgangspunktet tenkt å betale hele bryllupet selv. Vi er tross alt voksne mennesker i full jobb som tar økonomisk ansvar for oss selv. Etterhvert ønsket både mine og min manns foreldre å bidra, og de betalte omtrent 1/4 mens vi sto for resten. Det var veldig hyggelig at de ønsket å være med på å dekke kostnadene, men vi gjorde det slik at det ikke ble en økonomisk belastning for de. Ingen av våre foreldre har spesielt god råd. Generelt når det gjelder finansiering av bryllup tror jeg at tradisjonen med at foreldrene skal betale en viss sum av bryllupet er i ferd med å gå ut på dato. For 30 år siden var det mer vanlig at unge par giftet seg før de var etablerte både med jobb, leilighet og de økonomiske belastningene en får når en flytter for seg selv. I dag har jo de aller fleste (i hvertfall veldig mange) bodd sammen en stund, og også vært i arbeidslivet og klarer seg selv økonomisk. Jeg tror derfor at mange foreldre ønsker å bidra med penger til å betale bryllup er på grunn av tradisjon, ikke fordi det strengt tatt burde være nødvendig.
RoadQueen Skrevet 12. desember 2002 #8 Skrevet 12. desember 2002 Vi kommer til å betale hele bryllupet vårt selv. Dette er ikke fordi foreldrene våre ikke har råd til å bidra; det har de i høyeste grad, men vi har også råd til å betale vårt eget bryllup. At foreldrene skal bidra økonomisk har ikke vært et tema i våre familier - men så er det også rare familier... :D
Montezuma Skrevet 12. desember 2002 #9 Skrevet 12. desember 2002 Enten så kan dere betale hele bryllupet selv, eller så kan dere la foreldrene bidra på forskjellige måter. De som har penger kan bidra med det. De andre kn hjelpe dere med praktiske ting, f.eks. innkjøp, kjøre hit og dit, sy klær/tilbehør, dekke bord, velge viner, lage bordkort/innbydelser mm. Eller om de har "kontakter" av noe slag, kan de kanskje benytte disse til å få noe billigere?
koldbruna Skrevet 14. desember 2002 #10 Skrevet 14. desember 2002 Det er vel mer og mer vanlig at brudeparet betaler bryllupet sitt selv. Da jeg giftet meg fikk vi bryllupsmiddagen av svigermor,mens min famile lagde de meste av kakene. Resten betalte vi selv,men vi valgte en bryllups feiring uten alkohol. Da ble det jo litt billigere. Så fortell foreldrene dine at du gjerne vil ha hjelp til det praktiske f.eks dekking av bord,bretting av servietter,dekorasjoner til å ha på bordet.Fotografering under vielse og bryllup. Ønsker deg lykke til Klem fra Koldbruna 8)
Gjest Gjest idag Skrevet 16. desember 2002 #11 Skrevet 16. desember 2002 Hvis dere ikke har råd til å betale selv, så må dere bare vente. Mener det er bare tull å belaste foreldre med det økonomiske. Jeg tror det er alt for mange som gifter seg og spør foreldrene om hjelp til å betale. Hvor festlig er det????? Det er frekt spør du meg. Skulle tro folk var voksne nok til å ta ansvar selv. Spiller ingen rolle hvor mye penger foreldrene har fra før.
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2002 #12 Skrevet 17. desember 2002 Betal ALT selv! Har dere ikke penger - vent! Er man voksen nok til å gifte seg, er man voksen nok til å betale selv også. Ta heller denne øknonomiske belastningen selv. Hvis du absolutt må gifte deg nå, ta opp lån. Ja, for hvis du er voksen nok til å gifte deg, så burde jo heller ikke det økonomiske ved det være noe problem.
Gjest Hannah (ikke logget inn) Skrevet 17. desember 2002 #13 Skrevet 17. desember 2002 Hei - Jeg tror jeg forstaar hva du snakker om (noe jeg tror ikke mange har faatt med seg her). Hun sier jo klart i fra at hun ikke trenger og faa penger fra sine foreldre for a ha ett bryllup men at hun heller er bekymret for at moren gjerne vil bidra og vet ikke helt hvordan hun skal takle det. Jeg sier meg enig med mange her som har sagt betal det selv. Har selv et par venner hvor det var samme situasjon. De gjorde det klart veldig tidlig i planleggingen at de ikke onsket noe okonomisk bidrag fra foreldrene. Dette ble gjort fordi brudens foreldre ikke hadde raad og for og ikke saare de saa bestemte de seg for ikke og la brudgommens foreldre bidra heller. Det maa jo vaere den enkleste maaten aa gjore det paa. Ellers vil jeg gjerne nevne at det er noen her som mener det er frekt/uhort aa sporre sine foreldre om okonomisk bidrag. Jeg vet ikke om de av dere som syns det ikke har giftet dere ennaa. Grunnen til at jeg sier det er fordi vi skal gifte oss om knapt en uke og da vi forlovet oss planla vi og betale alt selv (det er jo bare rimlig naar man har god utdannelse og tjener nok), men saa saa mine foreldre at de gjerne ville hjelpe til - noe som vi saa klart setter kjempe pris paa, men det ville aldri fallt meg inn og faktisk sporre om de kunne. Tror det er ofte slik det blir. Om jeg noen gang faar barn saa vil jeg da gjerne bidra til deres evt. bryllup om vi har raad til det. Han foreldre har ikke tilbudt seg og det er ogsaa helt greit. Det blir vel til at vi deler saann 50/50 mellom oss og mine foreldre. Kan nevne at det skal vaere i Norge og min tilkommens familie kommer fra USA for aa vaere med saa reisen og oppholdet blir jo dyrt nok. God Jul til alle sammen
Gjest Anonymous Skrevet 19. desember 2002 #14 Skrevet 19. desember 2002 Hannah, du har skjønt det Til dere andre; Jeg har ikke ett eneste sted skrevet at jeg ikke har råd til å betale bryllupet selv og jeg har overhode ikke sagt at jeg kommer til å spørre foreldrene mine om å være med å betale. Jeg har derimot skrevet at jeg ikke forventer å få økonomisk støtte fra noen, men jeg vet med 100% sikkerhet at foreldrene mine gjerne vil bidra økonomisk, i tillegg til praktisk og til tross for dårlig råd. Til gjest: Kan det ikke være økonomisk belastende å gifte seg, selv om man er voksen? Både jeg og sambo jobber fullt, men har studielån, huslån og billån til langt over øra. Jeg synes faktisk et bryllup er dyrt, for vi vil jo gjerne ha litt mer enn et lappskausbryllup for to gjester og ikke en stusselig sermoni på et kontor. Du kan sikkert si at vi kan droppe å gifte oss hvis vi synes det er dyrt, men det er ikke det som er poenget. Poenget er at vi gjerne vil gifte oss, selv om det er dyrt, men det vil jo bli et innhogg i økonomien.
Gjest Anonymous Skrevet 19. desember 2002 #15 Skrevet 19. desember 2002 Hvorfor ikka bare dra og gift dere i all hemmelighet ? Med en enkel middag til dere selv. Så kan dere etterpå fortelle: " Nå har vi giftet oss".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå