Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjest 0
Skrevet (endret)

Finnes det noen lover og regler for nattejobbing?

Min sambo jobber på en døgnåpen butikk i oslo sentrum, eller det ligger i et litt lugubert strøk. De jobber alene om natten og har ikke vektere de kan ringe i ukedagene (tror jeg). Hvis de ringer vekterne i helgene tar det lang tid før de kommer....

Finnes det noen lover for dette? Har de lov å jobbe alene hele natten uten tilsyn?

Sjefen vil ikke la jenter jobbe om natten, og selv om dette er diskriminering er det forståelig. Jentene ønsker forsåvidt ikke å jobbe der om natten fordi de er redde....

Endret av Vampyra
Videoannonse
Annonse
Gjest Kveldsgjest
Skrevet

Arbeidsmiljøloven har jo noen forskrifter og lover om nattjobbing, men det går vel ikke helt på det du spør om...................

Tror ikke det du spør om reguleres av lover, men av sunn fornuft.

Og en sjef kan nok bestemme seg for visse regler dersom det ikke kolliderer med noe i arbeidsmiljøloven..........

Gjest Gjest
Skrevet

Tror ikke det finnes lover om det der, nei. Det finnes da utrolig mange mennesker som jobber om natten, uten å kunne kontakte vektere. Det har ikke noe med arbeidstidspunktet å gjøre i det hele tatt. Sykepleiere, vegvesenet, sjåfører, brannvesen, leger, hotellresepsjonister, gruvearbeidere, fabrikkarbeidere. Massevis av folk som jobber om natten uten å ha avtale med et vekterselskap. Man kan jo ringe politiet hvis det er noe.

Gjest gjest 0
Skrevet (endret)

Men å jobbe i et av de værste strøkene i Oslo sentrum helt alene på nattetid skiller seg vel strengt tatt litt fra å være sykepleier, brannmann etc?

Jeg vil tro at dette havner under forskrifter om trygghet på arbeidsplassen? Det er ikke få av disse døgnåpne kioskene som har blitt ranet det siste året heller :forvirret:

edit:

de har i det minste ransalarm...

Endret av Vampyra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...