Gjest Jersey Skrevet 5. juni 2006 #1 Skrevet 5. juni 2006 Har tenkt litt rundt dette med glutenfri mat, etter at jeg fikk vite at jeg antageligvis har irritabel tarm...Legen på sykehuset ba meg prøve å finne ut litt av hva magen min reagerte på av mat, men jeg lurer litt på...... Er det noen negative virkninger for helsa ved å spise glutenfri mat? Og positive?
Tora*81 Skrevet 5. juni 2006 #2 Skrevet 5. juni 2006 Man skal ikke spise glutenfri mat om man ikke har cøliaki. Og det kan legen din teste om du har. Det er ikke noe du kan teste ut selv akkurat.
Gjest Jersey Skrevet 5. juni 2006 #3 Skrevet 5. juni 2006 Jeg er blitt testet for cøliaki, og har ikke dette, men legen oppfordret meg alikevel til å prøve glutenfri mat, siden han mente dette muligens kunne roe ned den irritable tarmen min
Gjest Hippopotamus Skrevet 5. juni 2006 #4 Skrevet 5. juni 2006 Man skal ikke spise glutenfri mat om man ikke har cøliaki. Og det kan legen din teste om du har. Det er ikke noe du kan teste ut selv akkurat. ← Det kan være mange grunner til at man ikke tåler gluten, ikke bare cøliaki. Og tåler man ikke gluten, skal man heller ikke spise det.
Belit Skrevet 6. juni 2006 #5 Skrevet 6. juni 2006 Jeg tror ikke det er noen direkte helsefare forbundet med glutenfri diett selv om man ikke har cøliaki. Det måtte være at det er en større utfordring å få i seg nok fiber uten grove kornprodukter. Med litt fantasi og grunnleggende kokkeleringsferdigheter kan du fint ha et variert kosthold som dekker alle næringsbehov uten gluten. Men det er veldig veldig tungvint å ha en helt glutenfri diett, og ganske dyrt. Cøliakere har feks rett til refusjon over blåresept for spesielle diettvarer. Og hvis du ikke er særlig glad i eller flink til å lage mat kan det være strevsomt, for du kan stort sett si farvel til absolutt alle hel- og halvfabrikata. Og ikke hør på helsekostdamene som anbefaler spelt i glutenfri kost - spelt er en hvetesort og inneholder gluten, om enn mindre enn vanlig hvete!
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #6 Skrevet 6. juni 2006 Jeg tror ikke det er noen direkte helsefare forbundet med glutenfri diett selv om man ikke har cøliaki. Det måtte være at det er en større utfordring å få i seg nok fiber uten grove kornprodukter. Med litt fantasi og grunnleggende kokkeleringsferdigheter kan du fint ha et variert kosthold som dekker alle næringsbehov uten gluten. Men det er veldig veldig tungvint å ha en helt glutenfri diett, og ganske dyrt. Cøliakere har feks rett til refusjon over blåresept for spesielle diettvarer. Og hvis du ikke er særlig glad i eller flink til å lage mat kan det være strevsomt, for du kan stort sett si farvel til absolutt alle hel- og halvfabrikata. Og ikke hør på helsekostdamene som anbefaler spelt i glutenfri kost - spelt er en hvetesort og inneholder gluten, om enn mindre enn vanlig hvete! ← Glutenfri kost er ikke bra å spise dersom man ikke har cøliaki, men det går jo an å teste selvfølgelig. Trådstarter: dette vet legen din best! Dette med spelt kan faktisk hjelpe deg, jeg merket forskjell på magen min etter jeg spiste spelt brød, mot vanlig brød. Spelt melet er en slags mellomting mellom vanlig mel og glutenfritt på en måte.. Det er jo bare å prøve. Ikke farlig det hvertfall.
afr0dite Skrevet 6. juni 2006 #7 Skrevet 6. juni 2006 Spelt inneholder gluten og skal ikke spises av folk med glutenallergi/ cøliaki, SPESIELT ikke i en overgangsfase, da man er ekstra reaktiv, som er en gruppe TS her havner inn under. Dessuten, hvis man er allergisk, hvorfor i all verden skal man spise bare litt? Litt er ikke ok, det tar bare lenger tid før tarmene går i stykker. Det finnes mange alternativer til vanlig brød. Baguetter, brød, og knekkebrød uten gluten, samt maisbrød og risbrød etc. Det finnes også en drøss "shake'n'bake" brødmixer, så det er ikke noe problem å få i seg nok fiber. De kornsortene man kan spise i et glutenfritt kosthold er: ris, mais, bokhvete og hirse. Disse er naturlig frie for gluten. I tillegg finnes en haug glutenfrie melblandinger, der bestanddelene er brutt ned såpass mye at det ikke er målbart = gjør ingen skade. Reglene for dette er selvfølgelig veldig strenge. Det finnes mange nettsider som kan hjelpe dersom man ikke vet om noe inneholder gluten. Det er IKKE slik at man må ligge unna all halv- og hel- fabrikat. Toro feks lager masssse glutenfritt, og har en egen side på hjemmesidene sine som omhandler glutenfrie produkter. De aller fleste store butikker har også rikholdige glutenhyller. En ekstra fordel ved å måtte titte på innholdsfortegnelsen hele tiden, er at man blir også klar over hva som egentlig er i maten. En type pølser feks inneholder store mengder hodekjøtt. Noe jeg personlig er veldig glad for å slippe å spise. Baksiden er selvfølgelig at det er veldig dyrt. Derfor er det lurt å ta en blodprøve og en biopsi, slik at du kan få diagnosen og få grunnstønad. Husk at blodprøven og biopsien blir unøyaktig om du har startet en glutenfri kost FØR undersøkelsen. Dersom du allerede har startet å spise glutenfritt, må du spise mat med gluten i en måned før du kan ta prøven. Hør deg frem med legen din om hva som passer for deg! Lykke til! (bare send meg en pm hvis det er noe du lurer på! )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå