barbigirl Skrevet 6. juni 2006 #21 Skrevet 6. juni 2006 bor du og din ste mor i samme kommune??? hvis ikke så er det politiet/lensmann i den kommunen din svigerfar bodde i du skal henvende deg til... har ikke hatt samme problemet som dere, men vet at det er slik etter jeg ordna opp etter min far...
Gjest vega i.i. Skrevet 6. juni 2006 #22 Skrevet 6. juni 2006 Trodde skifteretten automatisk ble blandet inn ved arvestrider, men det gjelder vel om den avdøde skylder mer enn han eide... sånn sett er staten utrolig frekke. De prøver å få arvingene til å underskrive at de arver avdøde, og da arver de gjelden... Motsatt fall, så må arvingene betale..? Men du kan kontakte en hvilken som helst advokat, som søker fri rettshjelp for deg/dere. I Oslo har (hadde?) de et kontor som var kun for de som hadde krav på fri rettshjelp, men jeg kontaktet en annen advokat som ikke var ansatt av det offentlige og hun søkte fri rettshjelp for meg. Jeg ville ha en som ikke var offentlig ansatt pga. at jeg hadde en sak mot det offentlige... Det finnes andre steder å henvende seg enn Jussbuss, skal prøve finne linker (har de dessverre ikke lenger), som du kan maile eller ringe de og jeg tror de gir råd ang. arvestrider også. Nå gjelder jo ikke denne saken BARE arv, men hvordan hun har tatt seg til rette etter at din svigerfar ble alvorlig svekket. Det er jo kriminelt, spør du meg... Hvis du spør Jussbuss hvordan en ektefelle kan opptre iflg. loven mens en ligger for døden og er alvorlig syk, så får du sikkert svar og er kommet et steg videre. Din svigerfar har ikke lov å gi hele sin arv til henne f.eks. ved testamente, en ektefelle har krav på 3 G (grunnbeløpet av folketrygden), i alle fall, er ikke helt sikker om det er 2,5 G eller 3G, men det tilsvarer cirka 180.000,-. Resten tilfaller barna. Har de felleseie, får hun halvparten av felleseiet pluss ca. 2,5G. Han KAN i teorien ha overført alt han eide på henne og gitt henne bil, hus, hytte, penger, men da skal det være dokumentert og hvis han gjorde det etter at han ble alvorlig syk, blir dette tvilsomt. Jeg kjenner en som ga bort halve formuen mens han var gammel og svak, men ingen orket å ta dette opp etter at han døde. Han hadde verge? Vil det si at han var umyndiggjort pga sin sykdom? Hvis han ikke var umyndiggjort kunne han gitt hele sin formue til f.eks. hvilken forening han ville, uten at arvingene kunne sagt noe. Å umyndiggjøre noen er heldigvis vanskelig, men jeg skjønner at hele denne situasjonen er vanskelig. Det høres ut som dere hadde "lite" kontakt med svigerfar på sykehjemmet og ikke pratet om arv? Det kan være et vanskelig tema, spesielt for pårørende å ta opp. Hadde svigerfar en advokat, så vil advokaten kontakte dere ang. testamentet, om han skrev noe testamente. Sykehjemmet hadde en plikt til å kontakte dere, da han lå på dødsleiet, men hvis de ikke kjente årsaken til stridigheten innad i familien, så var konen hans den nærmeste pårørende. Hvordan kom hun inn i bildet? Kjøpte de hus sammen? Kjøpte hun seg inn i hans bolig og solgte sin? Hun har ikke lov å ta opp ytterligere lån på en bolig uten svigerfars underskrift. Kan dere snakke med legen og spørre hvor svekket svigerfar var på et evt. slikt tidspunkt? Legen har plikt til å gi en attest, men den vil ikke være gyldig, hvis han ikke var umyndiggjort, men i en evt. rettsak, eller et brev fra deres advokat, kan det skremme henne at dere har attest fra behandlende lege på at svigerfar var svekket. Dere bor på et mindre sted, tror jeg pga. det du skrev om at alle kjenner alle... men boligen kan likevel ha en viss verdi. Tror jeg ville sendt "noen på henne", men det tjener ingen å true noen og vil svekke saken deres. Det høres ut som dere har mye å nøste opp i nå, men jeg ville prøvd via fri rettshjelp, og jeg ville skaffet meg alle infomasjoner som finnes for å vite hvor jeg står. Kan f.eks. en slik sak ende i forliksrådet etc. Din mann må ha rett på innsyn i sin fars gjeld og formue i allefall, og hvilke forsikringer han hadde. Var han medlem av Kommuneforbundet, og døde før han ble 67 år, så utbetales en sum som er litt under 100.000 kroner. Døde han etter fylte 67 så utbetales kr. 10.000,-. Men her er jeg ikke sikker på om det gjelder inntekt og antall ansatte år i kommunen.
Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2006 #24 Skrevet 6. juni 2006 Har snakket med skifteretten og 10 000 er bare "startavgiften". I tillegg kommer timespris på advokaten blir oppnevnt av skifteretten. Hvor mange timer osv det kommer på kan man ikke si på forhånd og timelisten får man ikke før hele greia er over... Ser ut som hun slipper unna med det ← jammen, herregud da! Om dere har krav på en arv på f.eks. 200 000 er jo advokatpengene som småpenger å regne! Ikke vær så hjelpesløse og dumme at dere ikke gidder å ta tak i dette! Sjekk opp flere advokater, og avtal en timespris på forhånd og f.eks. en grense på hvor mye dere ønsker å bruke. De fleste advokater er ikke ute etter å tyne mest mulig penger ut av folk, og så lenge dere gidder å sjekke og lage avtaler burde det gå helt greit.
Gjest vega i.i. Skrevet 6. juni 2006 #25 Skrevet 6. juni 2006 Noen linker jeg håper kan hjelpe dere: http://www.fri-rettshjelp.no/ http://www.jurk.no/ (gjelder kun for kvinner, men de hjelper deg sikkert om du legger fram saken, i alle fall kan de gi deg råd om hvordan dere står stilt og kanskje hva som vil skje videre) http://juridisk.net/norge/ http://www.jussportalen.no/index.php?site=...talen/1655/1653 På alle disse finner du linker til andre nettsider. Det finnes gratis rådgivning fra jusstudenter i både Tromsø, Oslo, Trondheim og de pleier være behjelpelige hvis du sender en mail og da vet du bedre hvor dere står i saken. Spør hvordan dere kan vite om han var forsikret, og om han hadde felleseie med sin kone, hvordan dere går fram for å vite hvordan hun har belånt boligen (med eller uten hans samtykke) og - blir helt sliten i hodet av alle spørsmålene dere må ha svar på, men hvordan omgår dere skifteretten siden det koster så mye... Hadde han verge, var han umyndiggjort, og det kan HUN ha sørget for, slik at hun hadde fri tilgang til å disponere hans konti osv., men da er vergen også ansvarlig. Siden dere bor i en liten kommune der det er mye kameraderi, så ikke gi opp. Be de dokumentere alt. Dvs hans kone og vergen.
Gjest vega i.i. Skrevet 6. juni 2006 #26 Skrevet 6. juni 2006 Spør også når du mailer en advokat eller en jusstudent, hvilket kontor dere skal henvende dere til for å vite alle heftelser ved boligen. De har et kontor i Tronheim, men det gjelder heftelser for over 20-30 år tilbake, men i hvert fylke så har de et kontor som har full oversikt over hva som er heftet en eiendom/bolig de siste årene, bare dere vet adressen og helst g.nr. og b.nr. Tror adressen holder. Lykke til. Ble helt svett av saken, men ikke gi opp. Jeg brukte ikke en krone på advokat da jeg bodde i en liten kommune og måtte sloss mot kommune-trollet. Men det krevde at jeg måtte sette meg inn i lover og paragrafer, og til slutt måtte "de" gi seg. (vil ikke gå nærmere inn på min sak, men til slutt ble den for innviklet å forklare for andre som lurte på hvordan det gikk, og ingen trodde jeg ville vinne overfor løgnerne i systemet, men det gjorde jeg heldigvis.) Det viktigste er å ikke miste troen på at dere vil vinne, for da greier dere ikke kjempe mot de som motarbeider dere. Kontakt kommunaldepartementet. Vet ikke de svaret, så be de henvise dere til departementet (kan være flere, siden din svigerfar var syk) som kan gi et svar. Send helst en mail. Da får dere svar via mail og hvis ikke dep. mailer ang. saken til f.eks. legen, vergen, og skifteretten, kan dere henvise til mailen fra departementet og sende den som vedlegg. Dep. sitter der for å hjelpe vanlige folk, og da vil både lensmenn og politi og verge begynne å nøle litt. Men det er ikke sikkert de gir seg likevel. De kan prøve seg fortsatt. Gir dere opp, har dere tapt. Det lukter svidd av hele saken, og det skjer ofte på små steder (og på større steder, men da er det mer skjult)
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 6. juni 2006 #27 Skrevet 6. juni 2006 Hei! Takk for svar! Skal sjekke opp de linkene. Nå er det ikke vi som bor i en liten kommune, men min avdøde svigerfar og hans kone. Dette gjør jo saken verre da alle kjenner henne, men ingen kjenner oss. Når det gjelder "hjelpesløse og dumme"..har man kun studielån å leve på og et lite barn så er det ikke rom for noe ekstra. Hadde vi visst at vi ville vunnet en sak og visst om det var verdier i boet (aner ikke om det er lån på huset eller om alt av verdi er solgt) så hadde det stilt seg litt annerledes. Sånn som det er nå så kan det godt hende at det kun er gjeld i bodet. Før vi vet det har vi ikke råd til å kontakte advokat. Det er riktig at vi ikke har hatt mye kontakt de siste årene. Vi har besøkt han flere ganger, men enten har hans kone nektet å la oss besøke han i fred (kjefter og kjefter) eller så har hun tatt han med hjem fra sykehuset "tilfeldigvis" når vi hadde avtalt med sykehjemmet at vi skulle komme. (Vi bor langt unna og han var til mye behandling så vi ringte for å avtale besøk.) Derfor har kontakten i all hovedsak vært per telefon og det stemmer at vi ikke har tatt opp arv med han.
Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2006 #28 Skrevet 6. juni 2006 Hvis ikke reglene har forandret seg helt, så tror jeg ikke din mann har høy nok inntekt til å bli nektet fri rettshjelp, men før var det slik at man fikk kun ti timer, så sjekk via mail de som yter service ang juss på nettet først. Da vet dere mer om hva dere skal spørre en advokat om og det kan være det holder med ti timer fri rettshjelp. Vet ikke om advokaten kan søke om flere timer fri rettshjelp, men tror de kan det. Dess mer du selv vet om rettighetene, så blir det færre timer. Det kan gå flere timer bare på å forklare en sak overfor en advokat, men vet du det meste på forhånd, så skjønner advokaten det og gir konkrete svar og det blir også lettere for han eller henne og for dere. Lykke til. Slike som henne høres ut som hun fortjener en omgang med god gammeldags juling. Går det ikke an å ringe henne, og si at dere vil kjøre saken til bunns...? Jeg ville gjort det, eller sendt henne et brev dersom dere ikke har f.eks. mailadressen hennes. Jeg ville samtidig sendt en kopi av det samme brevet til meg selv. Det har ingen dyp juridisk betydning, men er bedre enn ingenting, men du må ikke åpne det du sender til deg selv. Spør henne hvilke forsikringer han hadde, og si at deres advokat snart vil la høre fra seg (men sett dere inn i saken så godt dere kan først, og kanskje du er bedre stilt enn din mann, siden han faktisk er i sorg nå) vega
Scorpina Skrevet 6. juni 2006 #29 Skrevet 6. juni 2006 I vår sak stiller det seg litt annerledes....men dog.... Bestefar'n til min mann var gift på nytt - de hadde ikke felles barn. Så ble han syk og døde raskt etterpå. Sønnen til J. (min svigerbestefar om man kan kalle det) forlangte offentlig skifte med farens kone. DATTER til denne kona (som ikke en gang er i familie) begynte å lage rabalder og syntes dette var håååreisende at han kunne gjøre dette med en gammel dame. Nuvel, D (min manns onkel) sa at "ikke har vi hatt noe særlig kontakt mens far var i livet, hvorfor skulle vi begynne med det nå? Den dagen K. går bort er alt oppgjort og ingen utestående krav er igjen. Offentlig skifte er nå igangsatt og kommer på ca 35-40.000,- men når det tross alt dreier seg om verdier oppmot 2.000.000,- så _betaler_ man de pengene det koster mht offentlig satser, advokatsalær (min mann og onkel har skaffet seg advokat) og andre utgifter. Dere burde absolutt gjøre noe med denne saken. Dette spetakkelet av en kjerring som har laga krøll for både sin ekteman og deres far. Han fortjener vel bedre enn en slik avslutning....?
Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2006 #30 Skrevet 6. juni 2006 Uff for en kjedelig situasjon å havne i. Jeg skjønner godt at det kan være skummelt å gå til offentlig skifte med de kostnadene det medfører når en ikke vet helt sikkert om det er noe av verdi i boet. I utgangspunktet så har jo dere retten på deres side. Din mann har rett på sin farsarv, og hun har ikke rett til å sitte i uskiftet bo så sant ikke din mann og søsken godkjenner det (noe jeg regner med er utelukket). Men dere har jo som du sier ingen garanti for at det faktisk er verdier i boet. Dere har ikke mulighet til å sjekke ligningen til din svigerfar da? Og eventuelle lån skal jo være tinglyst, så det skal også være mulig å få klarhet i om boligen er belånt eller ikke. At det ikke er noe som helst igjen av verdi høres uansett rart ut. Det vil jo i det minste være private eiendeler og slikt som din mann vil ha rett på. Nå skriver du at svigerfaren din har flere barn. Jeg synes dere bør bli enig om en felles måte å gå frem på her. Det blir bare feil hvis mannen din og hans søsken skal gå frem på hver sin måte. Om dere går for offentlig skifte så blir det jo også flere enn dere to å dele kostnadene på. Jussformidlingen.no er bergensstudentenes versjon av Jussbuss. Jeg vet at de hvertfall tidligere har hjulpet med arvespørsmål, så det kan være en ide å ta kontakt med dem. Håper det ordner seg for dere!
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #31 Skrevet 7. juni 2006 Ang. prisen ved offentlig skifte, så dekkes jo dette av boet? Altså hvis der er verdier for hundre tusen, så trekkes skifterettens førti tusen FRA dette før resten fordeles mellom hans barn og hans kone. Det blir derfor ikke bare din mann som må betale dette av sin del av arven. Men det er nok riktig at man på forhånd må betale inn ti tusen for å få behandlet saken. Dere burde låne disse pengene og legge ut så lenge, er min mening. En annen ting ang. advokat: Jeg har et par ganger i livet hatt behov for advokathjelp. Den ene gangen ringte jeg et advokatkontor som var kjent for å være gode på det området jeg trengte hjelp. Jeg fikk mange gode råd om hvordan jeg burde gå fram i saken min - og denne ene telefonsamtalen var gratis fri og franko for meg, og den holdt også i mitt tilfelle. En annen gang hadde jeg en time hos advokat og det kostet 500 og var vel verdt det. Poenget mitt er at det koster kanskje ikke noe å ta en første kontakt og spørre seg for. I min by har flere advokater gått sammen om å gi en times fri rettshjelp, de har en ettermiddag i uka eller noe. Da kan man gå på servicetorget i kommunen og snakke med dem. Fri og franko. Jeg er sikker på at dere kommer et stykke på vei med dette. Ikke bare sitt med hendene i fanget, gjør noe med denne saken! Håper det ordner seg for dere.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #32 Skrevet 7. juni 2006 Har man ikke rett til å sitte i uskiftet bo dersom man er gift?
LilleBille Skrevet 7. juni 2006 #33 Skrevet 7. juni 2006 Har man ikke rett til å sitte i uskiftet bo dersom man er gift? ← Var gift ... Ikke om det er særkullsbarn - da skal det skiftes.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #34 Skrevet 7. juni 2006 Var gift ... Ikke om det er særkullsbarn - da skal det skiftes. ← Gjelder ikke det kun dersom man gifter seg på nytt?
Gjest Gjesta Skrevet 7. juni 2006 #35 Skrevet 7. juni 2006 Dessuten kan ikke en far gi bort alt han eier til sin kone. Alle har krav på sin farsarv. Jo mens han er i live kan han gi bort rubbel og bit. Men han kan ikke testamentere bort alt til konen.
Gjest Gjesta Skrevet 7. juni 2006 #36 Skrevet 7. juni 2006 Gjelder ikke det kun dersom man gifter seg på nytt? ← Nei, særkullsbarn skal det skiftes med uansett, så lenge ikke særkullsbarnet / a gir sitt samtykke i å la være.
Gjest allium Skrevet 7. juni 2006 #37 Skrevet 7. juni 2006 Jeg ser at mange nevner fri rettshjelp. Jeg tror ikke man får fri rettshjelp i arvesaker, og at det er derfor heller ikke Jussbuss tar disse sakene. Men om jeg skulle ta feil, er inntektsgrensen for når man får fri rettshjelp på 230000 i året; ektefelles inntekt regnes med. Hvis huset er belånt, er det tinglyst, så det kan man finne ut. Ellers er det en god idé å sjekke fjorårets selvangivelse. Som andre har nevnt, kan han gi bort hva han vil av boet så lenge han lever, men ikke hvis det er gjort "på dødsleiet". Uansett hadde jeg spandert en time hos advokat for å orientere meg om mulighetene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå