Gå til innhold

Arv og ny kone

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Faren til mannen min døde for noen uker siden. Nå skal vi skifte med hans nye kone. Dette kommer nok til å bli vanskelig da hun har spolert forholdet mellom far og sønn de siste årene. Det toppet seg da hun ikke engang sa i fra at han lå for døden selv om vi gang på gang ringte henne og ba henne si i fra om noe skulle skje. (Han hadde en livstruende sykdom.) Hun har også ignorert alle ønskene hans barn hadde i forbindelse med begravelsen og holdt en minnestund etter begravelsen som hun ba hans barn ikke å komme på.

Via andre har vi hørt at hun har belånt deres felles hus mens han var syk (mentalt svekket -men ikke erklært senil) og hun sier nå at ingenting i huset tilhører faren til min mann. Vi får heller ikke adgang til huset. Hva gjør vi i en sånn situasjon? Vi har ingen måte å vite hva som er hans/ hennes og hva som evt er i boet. Hun har hatt "råderett" over hans ting nå i flere år mens han var syk. Det hører med til historien at de var separert før han ble syk, men hun fikk dette omgjort etter at han fikk den "dødelige" diagnosen. Faren til mannen min ga uttrykk for at han angret på å ha gått med på dette, men han var så svekket at vi bestemte oss for ikke å gå videre med en så belastende sak.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi er begge studenter så det blir ikke aktuelt med advokat dessverre.

Gjest Gjest
Skrevet

Fri rettshjelp får vel studenter?..hvertfall ringe fri rettshjelp telefonen..hmm..om det heter det.

Gjest Gjest
Skrevet

Barn har krav på arv. En advokat kan betales ut fra det man arver.

Gjest Gjest
Skrevet

Første time hos advokat er ofte gratis, dere kan få mange gode råd på en time.

Dessuten kan dere få hjelp hos JussBuss om dere ikke kvalifiserer for fri rettshjelp.

Gjest Piper
Skrevet

om dere er stdenter, har dere krav på fri rettshjelp. Dere må bare betale en egenandel på ca 3-400 kroner. Det kan være verdt de kronene, for konen til faren kan ikke gjøre som hun vil.

Skrevet
Første time hos advokat er ofte gratis, dere kan få mange gode råd på en time.

Dessuten kan dere få hjelp hos JussBuss om dere ikke kvalifiserer for fri rettshjelp.

Jussbuss hjelper dessverre ikke til med arvespørsmål.

Gjest Gjest
Skrevet
Jussbuss hjelper dessverre ikke til med arvespørsmål.

Så rart. Vet du hvorfor? Skulle jo tro arverett var ganske interessant for dem å øve seg på :klø:

Skrevet
Så rart. Vet du hvorfor? Skulle jo tro arverett var ganske interessant for dem å øve seg på :klø:

De har valgt ut en del rettsområder, og spesialisert seg i dem. Dette er rettsområder hvor det er et stort behov for rettshjelp, og hvor det ikke gis tilstrekkelig hjelp andre steder i samfunnet.

TS, du kan ta kontakt med Jussbuss uansett. De er veldig behjelpelige med råd om andre steder dere kan kontakte for å få hjelp. Link til Jussbuss.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom han har "gitt bort" alt til sin kone mens han var på dødsleie, vil dette bli omgjort da det ikke er gyldig. Det er en dødsgave.

Dødsleie: Han har en sykdom som han kommer til å dø av og han subjektivt VET at han kommer til å dø av det. Altså at han har forstått at han kommer til å dø.

Hvis han så gir bort gaver, er dette dødsgaver.

Når det gjelder at de var separert, men endret dette bør dere sjekke om det samme kan gjelde her. Kan man fastslå at de var separert, skal hun ikke arve ham. Det blir kanskje vanskelig idet de fortsatte å bo sammen for da er ikke separasjonen iverksatt. Sjekk dette med advokaten.

Gjest Gjest
Skrevet

Politiet hjelper vel også til med sånt som dette. Noen jeg kjenner var i en lignende situasjon. Der var det en bror som bodde sammen med moren, og når hun døde fikk ikke de andre brødrene tilgang til huset. De visste at han hadde belånt huset, og var nå redde for at han skulle fjerne alt som var av verdi. De kontaktet politiet. Jeg vet ikke helt hvordan det har gått, det er ikke så lenge siden det skjedde. Men jeg vet at politiet satte igoang noe. Jeg ville iallefall gått dit og spurt, ganske fort.

Gjest Gjest
Skrevet
De har valgt ut en del rettsområder, og spesialisert seg i dem. Dette er rettsområder hvor det er et stort behov for rettshjelp, og hvor det ikke gis tilstrekkelig hjelp andre steder i samfunnet.

Ååja, jeg trodde de drev på med de fleste områdene innen jussen, for å lære av det til de er ferdigutdannede, men nå skjønner jeg mer. Tusentakk :)

Skrevet

Dessuten kan ikke en far gi bort alt han eier til sin kone. Alle har krav på sin farsarv.

Er de gift har de antageligvis felleseie, og dermed kan stesønnen kreve skifte.

Hun har heller ikke rett til å sitte i uskiftet bo dersom ikke stesønnen synes det er greit.

Skrevet

Skifteretten er vel også et sted å henvende seg?

Skrevet

Det går jo også an å kreve offentlig skifte. Da kan jo ikke konen gjøre noe som helst.

(Men måtte ikke faren skifte før han giftet seg på nytt - trodde det var krav om det jeg?)

Gjest Gjest
Skrevet

Dere må ihvertfall kunne få vite hos en advokat om dere har en sak.

Arvespørsmål er vriene saker, men barn arver sine foreldre, det er ihvertfall sikkert.

Dere må ihvertfall prøve. Ser at dere har fått mange gode råd om hvor dere kan henvende dere, alt fra politi til skifterett.

Lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

Når det gjelder at de var separert, men endret dette bør dere sjekke om det samme kan gjelde her. Kan man fastslå at de var separert, skal hun ikke arve ham. Det blir kanskje vanskelig idet de fortsatte å bo sammen for da er ikke separasjonen iverksatt. Sjekk dette med advokaten.

De bodde fra hverandre etter seperasjonen (hun flyttet fra deres hjem), men etter at han ble syk kom han på sykehjem og det var da hun fikk omgjort seperasjonen. Papirene på seperasjon var sendt inn, men ble trukket tilbake. (De har altså ikke bodd sammen etter at seperasjonen var opphevet).

Problemet vårt er 2 delt. Nummer 1 er at da vi tok kontakt med den offentlige vergen på stedet for å be om at han fikk verge ble vi møtt med "Er dere ute etter penger nå". Stedet er veldig lite og "alle kjenner alle". Stemor har fortalt løgnhistorier og det virker som alle (inkludert politiet) tror på dem.

Vi har undersøkt offentligskifte men fikk da vite at om vi krevde det så måtte vi ut med kr 10 000. På studentbudsjett sier det seg selv at dette ikke går.

Jeg skal sjekke ut jussbuss senere i dag. Håper de i hvertfall kan gi meg noen tips selv om de ikke tar arvesaker.

Skrevet

Ja, offentlig skifte koster endel, men får dere ut verdier for mer enn 10000 vil det jo lønne seg. Har dere en sikker sak, kan dere evt. låne pengene så lenge. Du bør også sjekke om dette er noe som skal betales før eller etter det skiftes.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Har snakket med skifteretten og 10 000 er bare "startavgiften". I tillegg kommer timespris på advokaten blir oppnevnt av skifteretten. Hvor mange timer osv det kommer på kan man ikke si på forhånd og timelisten får man ikke før hele greia er over... :frustrert:

Ser ut som hun slipper unna med det :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...