Gjest splæsj Skrevet 5. juni 2006 #1 Skrevet 5. juni 2006 Det lurer jeg på. F.eks så er jeg ikke så veldig glad i bønner og linser (bortsett fra kikerter, det er ok) men jeg er veganer, og det er en bra proteinkilde, så jeg spiser det likevel. Er heller ikke glad i spinat, men jeg siser det også, pga at det er sunt, og jeg trenger jern. Er ikke glad i havregryn, det er slitsomt å tygge og smaker ekkelt, men jeg spiser det fordi jeg er mett lenge etterpå, og får mye energi.
Gjest gjest1 Skrevet 5. juni 2006 #2 Skrevet 5. juni 2006 Nei, overhodet ikke. Det verste jeg har vært borti er næringsdrikker på sykehus... Grøss og gru... Men da har det vært tvang da
Gjest StoreSky Skrevet 5. juni 2006 #4 Skrevet 5. juni 2006 Jeg spiser ikke ting jeg ikke liker. Er da voksen og bestemer selv...hehe!
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #5 Skrevet 5. juni 2006 Jeg spiser ikke mat jeg ikke liker, fordi det er sunt. (Men så har jeg litt større utvalg av matvarer enn en veganer). Derimot kan det hende jeg spiser mat jeg ikke liker veldig godt, fordi jeg er bedt på middag hos noen jeg kjenner, og de har laget maten. (Unntak: Stekt lever.)
brumma* Skrevet 5. juni 2006 #6 Skrevet 5. juni 2006 Jeg spiser ikke ting jeg ikke liker. Er da voksen og bestemer selv...hehe! ← Som om jeg skulle sakt det selv!
Gjest Pet Skrevet 5. juni 2006 #7 Skrevet 5. juni 2006 Nei, men er så heldig at jeg liker all slags mat.
Gjest Gjesta Skrevet 5. juni 2006 #8 Skrevet 5. juni 2006 Nei, livet er for kort til å spise mat jeg ikke liker. Og jeg skammer meg heller ikke over å plukke sopp av pizza eller fiske auberginer ut av moussaka - selv om jeg er på besøk hos folk.
Gjest Varg-Menja Skrevet 5. juni 2006 #9 Skrevet 5. juni 2006 Nei, det gjør jeg ikke. Har ingen problemer med å opprettholde ett sunt kosthold, med den maten jeg liker.
Nita Skrevet 5. juni 2006 #10 Skrevet 5. juni 2006 Nei, det gjør jeg ikke. Har ingen problemer med å opprettholde ett sunt kosthold, med den maten jeg liker. ← Signerer denne jeg
Gjest Fruktfat Skrevet 5. juni 2006 #11 Skrevet 5. juni 2006 Nei, livet er for kort til å spise mat jeg ikke liker. ← enig.
Mandel Skrevet 5. juni 2006 #12 Skrevet 5. juni 2006 Har som student spist veldig lite fisk, men det siste halvåret har jeg funnet ut at det kan være lurt å gjøre det selv om jeg ikke har likt det (spesielt saltvannsfisk). Og gjett hva som har skjedd?! Jeg har funnet ut at jeg liker det likevel. Nå har jeg stort sett mer lyst på fisk enn kjøtt. Det er vel ikke lenge til jeg hiver innpå med lever og rogn også.
Gjest gjesta Skrevet 5. juni 2006 #13 Skrevet 5. juni 2006 Nei, jeg spiser bare det jeg liker for å ha et sunt kosthold. Men, jeg pleier å spise ting jeg ikke er så glad i, men som jeg har lyst til å begynne å like. Er en del ting jeg ikke har likt som jeg har spist mye av, og nå liker jeg det For tiden øver jeg på å spise blåmuggost og paprika.
Gjest Gjesta Skrevet 5. juni 2006 #14 Skrevet 5. juni 2006 Nei, det gjør jeg ikke. Jeg har riktignok gjort noen halvhjerta forsøk på å spise lever fordi det er så sunt
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #15 Skrevet 5. juni 2006 Nei, jeg spiser ikke mat jeg ikke liker, verken i Norge, utlandet, hjemme eller hos andre. Jeg får i meg mer enn nok næring, og likevel: det er en del matvarer og drikkevarer jeg aldri vil akseptere. Er ikek vegetarianer eller andre spesielle ting, men har rett og slett en aversjon mot enkelte varer, spesielt innen kjøtt.
Leanne Skrevet 5. juni 2006 #16 Skrevet 5. juni 2006 Spiser stort sett kun det jeg liker. Men er jeg på besøk hender det nok at jeg spiser noe jeg ikke liker for å være høflig. (men da kun hvis jeg er på besøk hos folk jeg ikke kjenner så godt.. hos foreldre/svigers og venner plukker jeg av det jeg ikke vil ha )
Gjest BagLady Skrevet 5. juni 2006 #17 Skrevet 5. juni 2006 Nei, overhodet ikke. Det verste jeg har vært borti er næringsdrikker på sykehus... Grøss og gru... Men da har det vært tvang da ← Uff ja, nå fikk jeg lyst til å bruke spy-smiley'n Fikk en slik av en sykepleier som påsto at den var så god, men det endte med at hun brakk seg etter å ha luktet på den og tømte den i vasken ganske raskt etter det... Den intravenøse næringen smaker heldigvis ikke noe Jeg spiser stort sett mat jeg liker, men heldigvis liker jeg ganske mye. Noen ganger spiser jeg selvfølgelig mat som ikke akkurat er favorittmat, og ingredienser som jeg egentlig kan styre meg for. Men direkte vond mat spiser jeg ikke, nei.
Gjest piaf Skrevet 5. juni 2006 #18 Skrevet 5. juni 2006 Nei, jeg spiser ikke mat jeg ikke liker bare fordi den er sunn, men så er det da knapt nok noe jeg absolutt ikke liker heller. Det jeg imidlertid er litt nøye på, er å være bevisst på hva jeg får i meg, slik at kostholdet blir variert. Og derfor er det heller ikke sånn at jeg spiser hva som helst eller innfallsmetoden. Men min erfaring er faktisk at jo mer sunn og lett mat jeg spiser, jo mer får jeg lyst på nettopp denne maten fremfor feks søtsaker. Dessuten har jeg troen på det der med "acquired taste" - mat med "krevende" smak som man tror man ikke liker i utgangspunktet, fortjener ofte flere sjanser for at man skal lære seg å sette pris på den. Og gir man ikke seg selv muligheten til det, går man glipp av mange spennende smaksopplevelser.
Fakse Skrevet 5. juni 2006 #19 Skrevet 5. juni 2006 Nei det gjør jeg ikke. Men når jeg setter opp ukesmenyen velger slik at vi spiser av de sunne tingene vil liker på de fleste av hverdagene. Og jeg justerer ofte vanlige oppskrifter for å få dem sunnere dersom det ikke går ut over smaken. Med det mener jeg at jeg f.eks bruker mindre fett når jeg steker, har i mer grønnsaker eller velger sunne råvarer forran litt mindre sunne råvarer(men jeg ser på de fleste light-produkter som usunne da). Ofte synes jeg faktisk at dette hever smaken.
Belit Skrevet 5. juni 2006 #20 Skrevet 5. juni 2006 Jeg spiser mat jeg ikke liker hvis jeg får det servert når jeg er bedt bort. Jeg kanskje ikke skraper tallerkenen ren akkurat, men det er etter mitt syn ingen grunn til rynke på nesa når verten har anstrengt seg for gjestene sine - selv om jeg er voksen. Spesielt ikke fordi jeg er voksen. Det kunne imidlertid ikke ramle meg inn å tvinge i meg mat jeg misliker bare fordi det skal være sunt. Det finnes gode alternative kilder til alle viktige næringsstoffer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå