Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #1 Skrevet 5. juni 2006 Vi er en familie på 5. Det er meg, mannen, og 3 jenter (7år-9år-12år). Vi bor i et flott byggelfelt et sted på østlandet. Vi har kjempehyggelige naboer og venner som bor rundt oss. Men litt lengre nedi gata bor en som visst nok skal ha vært fengslet 3 ganger for omgang med mindreårige, men som nå er ute på prøve. Dette har han selv fortalt til en som vi vet kjenner han godt. Hverken politiet eller kommunen har heller avvist dette, snarere bekreftet. Denne mannen er observert i samtaler med jentene i gata flere ganger, gjerne ved lekeplassen nedi gata. Den ligger litt dårlig plassert, så det er bare en eldre enke som har innsyn til den. Men hun derimot holder barna under oppsyn, og hun har fortalt at denne mannen er observert der flere ganger, og hun er skeptisk til hans oppførsel. Vi, alså nabolaget, har vært i kontakt med politiet og kommune, vi ønsker ikke å måtte gå å "passe" på ungene hver dag 24/7. De må jo kunne få leke fritt uten oppsyn av og til. Hverken kommunen og politiet vil ikke gjøre noe som helst for å sikre barna mot denne mannen. Vi har i lang tid byttet på å være aktiv ut sammen med barna, vi har hatt en ordning på 2 foreldre i 3dager, så rullerer vi på "vaktene". Dette er ganske slitsomt, å måtte gjøre hele tiden, det går utover våres jobb da flere av oss tar fri de dagene vi er på "vakt". Men må man så må man, denne mannen skal ikke ha kontakt med noen av alle våres barn. Vi er ganske så frustrerte over at myndighetene ikke kan gjøre noe i denne sak, og heller ikke vil. Må vi virkelig vente til det skjer igjen? Denne tvilsomme mannen har jeg selv sett naken på si egen terrasse, som ligger på gatenivå, han står faktisk å beføler seg selv mens han ser folk gå forbi, og tror tydeligvis at vi ikke ser han. Dette er skremmende. For en tid tilbake så fikk denne mannen klar beskjed om hva vi vet om han, og at han ligger syltynt ann dersom vi får nyss i noe griseri. Jeg vet så godt at skjer det noe med ett av de 20-30barna som er i gata her, så ser ikkje han mannen dagens lys mer.... for mennene våres tar da saken i egne hender, uavhengig av konsekvensene det måtte få. For hvem ofrer seg ikke for sine barn. Tragisk viss det skal skje da, men ingen myndighet vil forebygge hendelsen. Og det ville jo være en katastofe for alle parter om noe sånt skal skje. Hva synes dere om denne kjedelige situasjonene? Hva ville dere gjordt?
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #2 Skrevet 5. juni 2006 Desverre så er loven sånn at så lenge mannen har sonet sin straff så er han en fri mann på lik linje med deg og meg. Han har også krav på en plass og bo, å han har krav på at taushetsplikt overholdes på lik linje med våres rett til taushetsplikt. Synes dere har håntert dette bra med å dele på å gå vakt siden det vistnok er den eneste muligheten dere har, men i lengden er det uholdbart. Dette viser nok et eksempel på at barnas sikkerhet ikke ivaretas. Jeg har desverre ingen råd å komme med da jeg ikke vet hvilke muligheter dere har i deres nabolag.
Titti72 Skrevet 5. juni 2006 #3 Skrevet 5. juni 2006 Syns du det er slitsom og synd at du/dere må bruke tid på å passe på ungene deres? Og stakkart går det utover jobben din? Javel. Nei la ungene være alene og ta støyten etterpå. Det er sikkert det beste. Altså hvis dere har 20-30 barn så er det jo endel mødre og fedre tilsammen. Kan ikke bli mange varkter på hver av dere gjenom en hel måned da. Så hvis du tar den ene vakta så tar kona di den neste, så det blir ikke mange vakter pr. mnd.? Det er jo ingen ting. Hvis dere ikke trenger å følge mere med på ungene dine en det så må jeg si at jeg ikke skjønner hva problemet er. Jeg har hatt 1 barn. Og jeg var med henne ut masse og hadde "overvåking" på henne uten at vi hadde en "grisemann" som jeg viste om i nabolaget. Det du beskriver er jo normatlt ihht å passe på sine egne barn.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #4 Skrevet 5. juni 2006 Jeg ville informert barna, og bedt de holde seg unna ham. Vokste selv opp med en mann i nabolaget dømt for overgrep mot flere jenter. Var ike noe problem, for alle visste om ham.
Titti72 Skrevet 5. juni 2006 #5 Skrevet 5. juni 2006 Vi har noen "skruer" i nabolaget som ikke ser ut som alle andre. Ungene har selv fantasert seg til at de mennene er skumle og holder seg langt unna. Det burde ikke være et problem med dine store barn heller. Fortell om livets virkelighet og si at de ikke får snakke med mannen og gå når han kommer.
Gjest Gjest1 Skrevet 5. juni 2006 #6 Skrevet 5. juni 2006 Det største problemet er jo ikke dem man vet om, men dem man ikke vet om.
mallina Skrevet 5. juni 2006 #7 Skrevet 5. juni 2006 Han var dømt for omgang med mindreårige? Det trenger jo ikke bety at han er pedofil? Dere har kanskje dømt han litt fort. Å passe på barna er vanlig, det blir ikke så mye hvis alle tar vakter. Og er det ingen foreldre som er hjemme på formiddagen? Sier ikke at dere skal være naiv, men det er ikke alt som er slik det ser ut til.
mallina Skrevet 5. juni 2006 #8 Skrevet 5. juni 2006 Det største problemet er jo ikke dem man vet om, men dem man ikke vet om. ← Helt enig!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 5. juni 2006 #9 Skrevet 5. juni 2006 Tror det beste er å informere barna om denne mannen. Ikke bare si at han er slem, men fortell hvorfor dette er en de ikke skal ha kontakt med. Da jeg var barn var det også en "lokkemann" i nabolaget, men det var god informasjon til barna som sørget for avstand mellom barna og denne lokkemannen.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #10 Skrevet 5. juni 2006 Jeg er enig med de over, lær barna deres litt om "slemme menn" som man skal holde seg unna. Jeg lærte selv fra jeg var liten at jeg aldri skulle snakke med fremmede, og det ble ekstra virkelig av at en liten jente i nabolaget plutselig forsvant (og ble aldri funnet igjen...) dessverre er dette noe alle må forholde seg til, og barn bør lære fra de er små at alle ikke er snille.
Bomull Skrevet 5. juni 2006 #11 Skrevet 5. juni 2006 Jeg synes dere skal fortelle barna om denne mannen, og be dem holde seg unna han. Han har rett til å få et nytt liv, for man vet aldri om han har skjerpet seg, og alle fortjener en ny sjanse. MEN likevel ville jeg passet på at barna visste at dette var en mann man skulle holde seg unna, og iallefall ikke bli med alene hjem eller lignende. Det kan ikke være lett for han å starte et nytt liv hvis man stadig blir mistenkeliggjort heller, og dessverre vet man aldri om han ønsker å utføre slike handliger igjen
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 5. juni 2006 #12 Skrevet 5. juni 2006 Enig med de andre her, informer ungene og forklar at de må holde seg unna ham. Anmeld hvis han står på verandaen og drar'n - det er faktisk blotting og ulovlig. Mulig han til og med bryter med prøveordningen sin. Joda, han fortjener en sjanse til hvis han har sonet sin straff (skal ikke begynne diskusjonen om hvorvidt han har fått straffen han fortjener), men IKKE FAEN om mine unger skal måtte betale prisen hvis han ikke klarer å styre seg. Og det vet jeg jo ikke om han klarer - bedre føre var.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #13 Skrevet 5. juni 2006 Syns du det er slitsom og synd at du/dere må bruke tid på å passe på ungene deres? Og stakkart går det utover jobben din? Javel. Nei la ungene være alene og ta støyten etterpå. Det er sikkert det beste. Det er jo ingen ting. Hvis dere ikke trenger å følge mere med på ungene dine en det så må jeg si at jeg ikke skjønner hva problemet er. Det du beskriver er jo normatlt ihht å passe på sine egne barn. ← Er dette et nytt klassisk eksempel på angrep av gjester?
Titti72 Skrevet 5. juni 2006 #14 Skrevet 5. juni 2006 Er dette et nytt klassisk eksempel på angrep av gjester? ← Om det er et klassiskt angrep er opp til deg å bedømme. Jeg syns det er rart at en far syns det er mas å passe på ungene sine med en overgriper i nabolaget. Og at han skriver at det går utover jobben og greier. Herregud hva er viktigst i livet? Jobben eller barnas trygghet? Og jeg syns ikke at det å passe på ungene etter vaktliste hørtes slitsomt ut. Alle må jo passe på ungene sine, det er ikke sånn at vi i denne blokka her har vaktliste. Vi passer våre egn barn, hvis jeg må på butikken så spør jeg den ene gangen om noen gidder å følge med på mitt barn. Resten av tiden passer jeg selv på henne.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #15 Skrevet 5. juni 2006 Titti72. Du har klart å legge vekt på 1 setning i TS innlrgg. Hovedpoenget her er vel at de er i en fortvilet situasjon hvor de føler seg maktesløse i forhold til situasjonen. De vet at de har en person i nabolaget som tidligere har vært arrestert og dømt for overgrep. Klart foreldrene er bekymret, og de vil selvsagt ikke at noe av det samme skal skje igjen. Selv om det ikke er hovedpoenget - sånn som jeg ser det - så kan man faktisk ikke basere seg på å måtte fotfølge barna 24/7. Små barn er man ute sammen med, men når de blir større så er det naturlig at barna beveger seg alene utenfor hagen. Vi ønsker vel alle det for barna at de skal kunne bevege seg fritt i nærmiljøet uten slike trusler som TS står overfor.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #16 Skrevet 5. juni 2006 Han var dømt for omgang med mindreårige? Det trenger jo ikke bety at han er pedofil? Dere har kanskje dømt han litt fort. ← Hva prøver du å si? At han er dømt for pedofili behøver ikkeå bety at han er pedofil? En som er dømt for tyveri trenger ikke å være en tyv? En som er dømt for overfall trenger ikke være overfallsmann? Hallo .........
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #17 Skrevet 5. juni 2006 Hvor skal dene mannen bo da? På en øde øy langt unna folk? Gi han en sjanse her i livet, og snakk med barna deres om han på en nøytralmåte.
Tora*81 Skrevet 5. juni 2006 #18 Skrevet 5. juni 2006 Hvor skal dene mannen bo da? På en øde øy langt unna folk? ← Ja!!! Dit burde alle pedofile og voldteksmenn sendes. På livstid!!
mallina Skrevet 5. juni 2006 #19 Skrevet 5. juni 2006 Hva prøver du å si? At han er dømt for pedofili behøver ikkeå bety at han er pedofil? En som er dømt for tyveri trenger ikke å være en tyv? En som er dømt for overfall trenger ikke være overfallsmann? Hallo ......... ← Var det ikke seksuel omagang med mindreårige? Det kan bety ei jente på 15 år, med former osv. Sier ikke at det er bra heller, men jeg forstod ikke at han var dømt for overgrep mot barn. Og jeg er enig med de andre at å informere barna.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #20 Skrevet 5. juni 2006 Driv ham ut derfra. Sett opp plakater i nabolaget med fullt navn og adresse+hva han har gjort, be barna holde seg unna, skvis ham ut.....Slike folk fortjener uansett ikke å se dagens lys.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå