Gå til innhold

Betennelse i tannkjøtt?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet

Jeg er veldig fortvilet nå.. Jeg har kjempeangst for tannlegen, og har nå blitt hoven i kjakan der visdomstanna vil ut. :grine: Har også problemer med å tygge og åpne munnen. Det er akkurat som om det er noe som butter. Jeg er hoven i tannkjøttet rundt visdomstanna, men det er ikke konstant vondt. Har snakket med noen som mener at det bare er en betennelse i tannkjøttet og at hvis jeg går til tannlegen så vil jeg få pencillin og noe å smøre på tannkjøttet.. Men jeg er bare så redd for å gå dit fordi jeg er redd for at han sier at jeg må trekke.. Jeg er livredd.. Er det noen som har noen trøstende ord til meg? Eller noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kveldsgjest
Skrevet

Det høres mer ut som om du "bare" har en visdomstann på veg opp av tannkjøttet. Visdomstennene kommer ofte med trøbbel, så om du ikke nylig har gjort det så burde du få tatt et røntgenbilde hos tannlegen, bare for å sjekke at de ikke kommer så skjevt at de ødelegger nabojekslene. Det gjør jo ikke vondt med et røntgenbilde,- ikke farlig i det hele tatt............

Typisk tegn på tannkjøttbetennelse er vel at det blør i tannkjøttet når du pusser tennene.........

Skrevet

Høres ut som du har en betennelse rundt visdomstannen ja. Ville gått til tannlegen om jeg var deg. Tror vennen din har rett i at tannlegen da vil pensele med et middel og gi deg antibiotika. Tannlegen vil nok ikke prøve å trekke tannen da det kan være veldig vanskelig å få bedøvelsen til å virke når det er så betent som du beskriver. På sikt bør nok tannen trekkes, for det kan bli et tilbakevendende problem.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er neppe svaret du ville høre, men jeg hadde de samme symptomene for et par måneder siden. Hoven i kjakan, og problemer med å tygge og åpne og lukke kjeven. Og en visdomstann som ville ut, og har stått på stedet hvil i over to år. Hos tannlegen trodde vi det var visdomstanna i overkjeven som sperret for den nede, så da trakk hun den oppe for at den andre skulle få plass til å komme opp. Fikk antibiotika som tok betennelsen i løpet av få dager. Det hjalp ikke den nederste tannen da, den rikket seg ikke en halv millimeter, så det var bare å operere ut tanna. Grudde meg, men merket ikke en ting. Sa fra at jeg ikke ville vite hva hun gjorde mens jeg lå der, ville leve i uvitenhet. Tannkjøttet grodde fort og smertefritt etterpå. Verket jo litt i munnen etterpå men fikk nok av smertestillende så det ble levelig. Nå har jeg god plass bakider, og kan tygge uten problemer, det var verdt gruelsen!!!

Har du betennelse i tannkjøttet tar en antibiotikakur den veldig fort.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjære deg: Gå til tannlegen. Tro meg, du har IKKE lyst til at dette skal utvikle seg til en skikkelig tannbyll. Og som noen sier over her, kommer visdomstennene skjevt, så kan de ødelegge nabotennene og. Derfor er det veldig lurt å få tatt et bilde og kartlagt hvordan tannen sitter. Tannlegen kommer ikke til å trekke(dersom det er nødvendig) ved første besøk, men en eventuell betennelse må behandles før det utvikler seg mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...