Gå til innhold

Skifte dekk på bilen


RoadQueen

Anbefalte innlegg

Gjør dere dette selv jenter?

Jeg bare lurer, for meg er det en selvfølge å skifte dekkene på min egen bil selv - og iom at jeg har en pick-up av amerikansk utgavene er det ikke akkurat nusselig jente-dekk det er snakk om. Jeg lurer bare fordi jeg kom i snakk med kassadamen på butikken - blondine (ikke fornærmende ment dette her - men hun er alle mannfolks typiske blondine) nyskilt og svært bekymret for hvordan i alle dager hun skulle få lagt på vinterdekk på bilen. Etter å ha gitt henne et par tips ba jeg henne ringe om hun trengte hjelp - har ikke hørt noe så jeg regner med at det ordnet seg på et eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kit-kat (ik innlogga)

Om jeg gjør det selv?

Jeg skifter dekk på vår bil, jeg! Sambissen kan det, han også, men han får det aldri gjort, liksom.... Men det får jeg! Så jeg anser dette som min jobb. Jeg har en pappa som har lært meg masse, så det er også jeg som er snekkern i huset her. :sjarmor: Men så gjør sambissen mer for å få inn litt penger i kassa, da. Så jeg klager ikke! Har det så bra så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kone som ikke vet noe annet om bil en å kjøre den. Verken vasker eller skifter dekk, fyller bensin en skjelden gang.

Men hun er flink til å bulke bil :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada.. bytter dekk selv jeg.

Er veldig sta og selvstendig og nyskjerrig, skal kunne klare alt :roll: .

Greit å kunne dette hvis man står på en øde vei med punktert dekk.

Men jeg får sambo til sjekke om ting henger fast da. Han er tyngre enn meg og får strammet skikkelig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,you bet! :sjarmor:

Jeg og venninna mi punkterte etter en hyttetur for noen år siden. Var helt grønn begge to da, måtte få en fyr til å hjelpe oss. Var irriterte på oss selv etterpå,detta ville kunne fikse sjøl! Meldte oss på et mekkekurs for jenter i regi av NAF... :wink:

Klems,

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ærlig talt!! Det er min bil, og mitt ansvar!!

Men det har hendt at han har tatt det da. Og det har hendt at jeg har tatt hans. :wink:

Men det hender at jeg må be om hjelp til å løsne noen av muttrene. Det er litt forskjell på kjønnene tross alt. I alle fall hos oss. (Og det tror jeg han er litt glad for :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var samboer så var det alltid han som skiftet dekk. Så ble jeg alene og hver gang jeg måtte skifte dekk så var det å ringe rundt til venner. Skjønte jo fort at dette ikke gikk i lengden, så nå kan jeg selv :) Og jeg har alltid ungene med når jeg gjør det, slik at de ikke blir like hjelpesløse. Det største problemet er få løs muttrene. Nå har jeg funnet en teknikk som funker utmerket. Jeg står på "stanga" (husker ikke hva redskapen som skrur opp mutterne heter) og gynger og da klarer selv lille meg å få de opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hvis jeg vil - men jeg gidder ikke. Selvsagt kan jeg.

Jeg punkterte en gang og skiftet selvsagt selv. Det var på en stor perkeringsplass utenfor et kjøpesenter i sommer. Jeg hadde trangt skjørt og pene sko. Og lå og jekket og skrudde som svetten haglet. Hvor mange mennesker passerte? Mange. Hvor mange tilbød seg å hjelpe til? Ingen. Man gjør visst ikke det lenger. Ikke at det var så farlig - men hvor blir vanlig høflighet av?

Nuvel - ingen - helt til det kom en dame i trangere skjørt og penere sko enn meg. Hun tilbød seg. Jeg takket pent nei, men oppdaget virkeligheten om man skulle trenge hjelp altså.

Når det gjelder de årlige omleggingene gidder jeg ikke - da vil jeg gjerne oppsøke en bensinstasjon - der har de bedre utstyr og gjør det lettere enn meg. Men jeg har en mann som ikke tillater denslags pengebruk :ler: så han pleier å svette og banne over dette selv.

Og så får han kakao og en hundrings når han er ferdig.

Kan og vil er to forskjellige ting - det må vi aldri glemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke lappen og bil ennå, men lappen er i allefall på vei.

Jeg har et stort ønske om å kunne gjøre så mye på bilen som mulig, - ok, ikke ørten timers mekking,- men enkelt vedlikehold og dekkskift osv. uten å måtte spørre om hjelp eller oppsøke et verksted.

Men jeg får nå litt lærdom av min kjære som hjelper meg med kjøretimer :)

Liker ikke å være hjelpeløs....... (føler jeg da)

OG klart det er forskjell på å kunne,- og å ville!

Denne typen oppgaver er vel med i arbeidsfordeling hos mange som alt annet tenker jeg ?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før, når mannen min reiste mye, måtte jeg gjøre det selv. Nå er det som oftest han som gjør det, mens jeg støvsuger eller noe annet festlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men jeg gjorde det ikke før jeg "måtte". Nå er han hjemme igjen og kan gjøre det selv. Det er tross alt han som eier bilen, selv om det er jeg som de siste årene har betalt både veiavgift, forsikring og reprasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skifter selv.

Litt fordi jeg kan, og fordi det ikke er forventet at jeg kan det.

Like mye fordi samboeren aldri hadde giddet uten store overtalelser (han har nok med sin egen bil).

Men mest fordi når jeg selv har skrudd hjulene PÅ er jeg også sikker på at jeg kan få de AV dersom jeg punkterer. Dersom jeg tar det på bensinstasjon, bruker de sånn elektrisk dings, og jeg får ALDRI mutrene løs etterpå, så det TØR jeg rett og slett ikke.

Til dere som har problemer: skaff dere "kryss" til å løsne mutrene med istedet for den idiotiske stangen som følger med bilen, og som bøyer seg om du tar for hardt i.

Har lurt på mekkekurset på NAF. Var det verdt pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan og kan.... Kjørte opp da jeg var 20, og hadde bil i 2-3 år etter det. Delte bilen med søstra mi, så hun skifta dekk noen ganger, jeg skifta noen ganger og pappa skifta flest ganger. Er lenge siden nå (er snart 26), så det hadde nok blitt litt kløning, men hadde jeg måtta så hadde jeg fått det til. Andre "manneting" er jeg stort sett god på. Er super med verktøy og snekring, og det er meg som eier flest verktøy her i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se så mange selvhjulpne damer! Men glem ikke opp i all selvstendigheten at gutta ofte synes det er greit å få lov til å være gentlemen også...

Et lite tips til dere som sliter med å få opp hjulmutterene - få tak i et verktøy som kalles hjulmutternøkkel. Mye bedre enn hjulkryss og originale nødverktøy. Denne hjulmutternøkkelen er uttrekkbar - og i følge fysikkens lover; kraft =vekt x arm - så går alt så meget bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...