Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg studerer for tiden IT, har et år igjen, men er usikker på hva jeg egentlig vil bli "når jeg blir stor". Er 30, så jeg burde vel ha en viss anelse nå, om hva jeg vil gjøre, men neida....

I mange år har jeg hatt lyst til å jobbe med dyr, men kan bare glemme dyrepleierstudiet. Er vel egentlig ikke noen andre studier som er spesielt interessante heller, som jeg har sett. Har sendt rundt CV-en min til forskjellige dyreklinikker i Trondheim, uten å få napp. Hadde vel egentlig ikke regna med det heller. Har dere noen andre tips for hvem jeg kan høre med? Tenker ikke på dyrebutikk, tror ikke det er så aktuelt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje du burde bli dyrepleier likevel?

Etter hva jeg har lest her på forumet tjener en dyrepleier dobbelt så my esom en saksbehandler/jurist/annen like lang utdanning i kommunesektoren.

Go ahead! :klappe:

Gjest Gjest
Skrevet

hva med å begynne å jobbe frivillig med dyr, da får du prøvd ut hvordan det er og du får masse erfaring. Dessuten får du utløp for hobbyen din på fritida i stedet for å gjøre det til et yrke. :)

Her er aktuelle steder for deg som bor i Trondheim:

fodtrondheim

dyrebeskyttelsen trondheim

Hvis du er vant med større dyr, kan du jo høre om muligheten for å være avløser på en gård i nærheten?

Det er utrolig mange som ønsker å jobbe med dyr. Kravene for å komme inn på dyrepleierstudiet er høyere enn for å bli veterinær, og er vel nesten like vanskelig som å bli lege. De rekrutterer nok desverre ikke de flinkeste ved kun å se på karakterer, men det er nå engang slik systemet fungerer for å få innpass på de fleste studier.

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Tviler på at jeg hadde kommet inn på Dyrepleier-studiet, men da måtte jeg uansett ha flyttet til Oslo-området, og det er foreløpig ikke så veldig aktuelt.

Hadde kanskje vært greit å jobbet som frivillig en stund, det er kjempefint hvis noen som har erfaring med det, kan si litt om hvordan det er.

Endret av sushigirl
Gjest Gjest
Skrevet

Hva med dyrepasser? Da ville du nok imidlertid ha måttet flytte på deg. Den "dyrehagen" som er nærmest Trondheim er vel Namsskogan.

Danmark er visst nokså flinke på utdanning av dyrepassere.

Gjest Gjest
Skrevet

Ok, så hvis jeg har forstått det riktig: dyreplieerutdanningen varer i to år: og det er mer vanskelig å komme inn der enn det er på veterinærstudiet og medisinstudiet.

I tillegg tjener man dobbelt så mye som dyrepleier, enn man gjør i andre yrker med 6 års høyere utdanning.

Er det noe jeg har gått glipp av i det norske samfunn kanskje? :forvirret::overrasket::sjokkbla::sjokkert:

Skrevet

Kunne godt ha tenkt meg å jobbe i en dyrehage, men foreløpig er det ikke så aktuelt å flytte på seg. Kanskje om et par år...

Hos London Zoo kan man kjøpe "billetter" for å være dyrepasser for en halv eller en hel dag....

Gjest Gjest
Skrevet

Bli dyrepleier! Det tar bare 2 år, og du vil tjene over 400.000,-! :klappe::klappe::)

Gjest Gjesta
Skrevet
Ok, så hvis jeg har forstått det riktig: dyreplieerutdanningen varer i to år: og det er mer vanskelig å komme inn der enn det er på veterinærstudiet og medisinstudiet.

I tillegg tjener man dobbelt så mye som dyrepleier, enn man gjør i andre yrker med 6 års høyere utdanning.

Er det noe jeg har gått glipp av i det norske samfunn kanskje?  :forvirret:  :overrasket:  :sjokkbla:  :sjokkert:

Du er helt på jordet. Det er vanskeligere å komme inn på både veterinær og medisin (men det er riktig at dyrepleierstudiet har høye krav), og lønna til en dyrepleier er helt ræva. For å si det som det er.

Skrevet
Kanskje du burde bli dyrepleier likevel?

Etter hva jeg har lest her på forumet tjener en dyrepleier dobbelt så my esom en saksbehandler/jurist/annen like lang utdanning i kommunesektoren.

Go ahead!  :klappe:

En dyrepleier har ikke allverden i lønn, altså. ;)

Er det noe jeg har gått glipp av i det norske samfunn kanskje?  :forvirret:  :overrasket:  :sjokkbla:  :sjokkert:

Det er riktignok vanskelig å komme inn på dyrepleien i Norge, men det er langt vanskeligere å komme inn på veterinær og medisin.

Bli dyrepleier! Det tar bare 2 år, og du vil tjene over 400.000,-!  :klappe:  :klappe:  :)

Det er nok ikke helt korrekt. Begynnerlønna er på 230.000, og det er da et godt stykke unna 400.000. Se her: http://forbruker.no/jobbogstudier/studier/article789384.ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...