Gå til innhold

Besøk av psykisksyk venninne

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er egentlig medlem, men føler at dette må være litt anonymt.

Til uken får jeg besøk av en venninne som sliter veldig psykisk og har tendenser til å putte i seg alt for mange piller på en gang. Hun er ikke stabil for å si det slik. Hun har gjort det så mange ganger at jeg frykter og tror at hun kommer til å gjøre det når hun er på besøk her også.

Hun har gjort det tidligere når hun har vært sammen med meg. Da ringte jeg til gift sentralene eller hva det nå heter og spurte om det var farlig når hun hadde tatt 8 sovepiller. Nei da, det var ikke farlig i det hele tatt sa de, men hun var jo kjempe dårlig og jeg var kjempe redd, så jeg tvang henne til å kaste opp på den vanlige måten, det så jeg at var virkelig vondt for henne. Virelig vondt.

Jeg gruer meg litt fordi jeg er så redd for at noe alvorlig skal skje mens hun er på besøk hos meg, men jeg vil gjerne ha henne her for å være en støtte for henne, vise at jeg bryr meg om henne. Og jeg tror hun kan trenge å komme seg litt bort fra der hun bor nå, hun skal være hos meg i en ukes tid.

Men jeg vil også være forberedt på hva som kan skje, så derfor lurer jeg på om jeg skal kjøpe inn brekningsmiddel på apoteket.

Man får kjøpt det uten resept, gjør man ikke? Og det fungerer til voksne mennesker?

Jeg har jo lest om at barn som spiser mammas piller eller en hel boks med for eksempel fluor tabletter, at man da skal gi de brekningsmiddel så det kommer opp igjen.

Det høres jo litt merkelig ut, men jeg tenker faktisk på å gi henne det hvis hun nå skulle putte i seg for mange piller, noe jeg frykter kan skje.

Men vet dere da om hun vil kaste opp med en gang?

Eller er slikt brekningsmiddel bare beregnet på de små som spiser en hel boks med fluor?

Jeg vil bare være godt forberedt på dette besøke, ta alle forhåndsregler.

Hvis det nå er slik at brekningsmiddel ikke fungerer på voksne mennesker, er det noe man kan blande sammen som gjør at man kaster opp?

Håper noen har noen gode råd å komme med til meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har hun en lege du kunne snakket med? Og som du kan ringe mens hun er hos deg hvis noe skulle skje?

Hvis ikke ville jeg hanvendt meg til legekontoret og spurt der - slikt som dette er litt for alvorlig til synsing og råd fra andre enn faglig personell syns jeg!

Gjest Gjest
Skrevet
Har hun en lege du kunne snakket med? Og som du kan ringe mens hun er hos deg hvis noe skulle skje?

Hvis ikke ville jeg henvendt meg til legekontoret og spurt der - slikt som dette er litt for alvorlig til synsing og råd fra andre enn faglig personell syns jeg!

henvendt, skulle det stå...

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Jeg har egentlig ingen gode råd å komme med, dessverre.

Skulle det være krise går det an å blande masse salt i et glass lunket vann og få henne til å drikke det.

Endret av Binna
Gjest Gjest
Skrevet

Jo, hun har en lege og en psykolog, men ikke noe av dette fungerer opptimalt. Legen fortsetter å skrive ut medesiner til henne og hun føler ikke at hun har noe særlig god kontakt med sin psykolog.

Det virker som det blir bedre når hun får opp det hun har svelget, at det ikke gir den samme virkningen da, det er derfor jeg vil at hun skal få det opp hvis "uhellet" er ute.

Det er et godt tips å ha nummeret til legekontort i nærheten, men jeg fikk liksom litt inntrykk av at de ikke tok det så seriøst på giftsentralen. Så da lurer jeg på hva de vil si på legekontoret.

Vil salt og lunkent vann gjøre så man kaster opp? Det virker litt "lett" syns jeg. Nei, jeg får ta turen på apoteket og forhøre meg der tror jeg. Ville bare høre om det var noen som kjente til noe om det.

Fortsatt ingen som vet noe om brekningsmiddel?

Gjest Gjesta
Skrevet
Vil salt og lunkent vann gjøre så man kaster opp? Det virker litt "lett" syns jeg. Nei, jeg får ta turen på apoteket og forhøre meg der tror jeg. Ville bare høre om det var noen som kjente til noe om det.

Ja, du bør nok stikke på apoteket og høre. Jeg har blitt lurt til å drikke ALTFOR salt vann for å spy noen ganger, tro meg; det funker.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for tilbakemelding på at det fungerer! Da vet jeg i hvertfall det.

Jeg skal på et apotek som allid er åpent nå å høre litt nermere om hva som kan være lurt.

Mange, mange takk for tilbakemeldinger! Det blir deilig å få henne på besøk når jeg først kan være 100% forberedt på alt som kan skje. Da kan vi slappe av og ha gode samtaler.

Tenker også på å få henne til å bytte psykolog og lege, for en lege som skriver ut nye medesiner til en pasient som tar overdose er ikke bra. Kan legen forresten straffes for dette? Manglende oppføling? Ikke at jeg har tenkt å anmelde han, men jeg syns det er et overtramp av hans stilling.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan kan du vite at hun kun tok åtte piller? Siden du fikk henne til å spy, kan hun la være å fortelle deg om hvor mange hun har tatt eller lyge neste gang...

Ring legevakta om du får mistanke eller sosial vakttjeneste. Du kan jo be henne om å få lov til å sjekke pilleglasset /brettet, men hun kan ha gjemt unna piller, eller hun kan gjøre det neste gang...

Misbrukere pleier å skjule hvor mye de egentlig tar...

Jeg kjenner en som går på piller, men det er umulig å se det på han selv om han tar mer enn legen har foreskrevet per dag. Men det har aldri skjedd at han har tatt noen overdose hjemme hos meg.

Når man ikke kan se det på han, så er det fordi han gradvis har økt toleransegrensen sin. Jeg ville sovnet av om jeg skulle tatt de dosene han har tatt og sovet minst ett døgn...

Det er fint du tar vare på kontakten med henne og at hun er åpen mot deg. Da kan du vel snakke med henne om hva du skal gjøre hvis du får mistanke om at hun har tatt for mange?

Spør henne om hun kjøper piller av andre eller om hun "bare" tar det legen skriver ut, men det er ikke sikkert hun tør å være ærlig.

Det finnes legevakt i alle kommuner så ring og spør hva du skal gjøre før hun kommer itilfelle hun tar for mange piller eller du har mistanke om overdose.

Høres ut som et stort ansvar, og kanskje hun tar for mange som et rop om hjelp og at hun egentlig vil at du skal ringe legen og få henne innlagt...

Dessverre fungerer ikke det psykiske hjelpetilbudet og hun er ikke garantert hjelp annet enn kanskje pumping, men du kan ikke ta det hele og fulle ansvaret alene.

Lykke til, både til deg og din venninne.

Gjest Gjest
Skrevet

Spiseforstyrrede bruker brekkmidler, så jeg tror nok det fungerer på voksne også.

Ordnet det seg på apoteket i dag?

Ta vare på deg selv oppi dette her, det er ikke bare henne det er tungt for, men vi sliter på omgivelsen også (men ser det ikke alltid før det er for sent…)

Gjest Gjest
Skrevet

Du bør være klar over at brekningsmiddelet de selger på apoteket kan gi svært ubehagelige og smertefulle bivirkninger. Fikk det en gang og ble virkelig syk, det varte i over 2 timer. Fryktelig!

Man blir ikke bevisstløs eller dør av 8-10 sovepiller, det skal adskillig mer til. Må ha vært andre grunner til at hun ble så dårlig når hun hadde tatt så få. Følg heller med på henne og ring ambulanse om du merker at hun har tatt en livsfarlig overdose (noe som skal litt til..). Merker du at hun ikke klarer å holde seg våken, evt. mister bevisstheten er det fare på ferde.

Ingen hjlep i å bli for hysterisk, kan jo være at hun på en måte har glede av den typen oppmerksomhet og prøver å skremme deg med vilje.

Gjest Gjest
Skrevet

En ting til: hvis du merker på oppførselen hennes at hun har tatt en del piller vil det neppe hjelpe å gi brekkmiddel da pillene jo er absorbert når virkestoffet har kommet i blodet. Hvis man ikke tar en hel neve da, da kan det være greit å få kasta opp de som ikke har gått i blodet ennå. Synes allikevel brekkmiddel er en dårlig idè. Men om hun reagerer som jeg gjorde på brekkmiddelet (fikk 2 flasker, det er jo mye så kanskje derfor jeg ble så syk) kan det jo hende at det virker så avkrekkende at hun ihvertfall ikke fyller innpå med piller når hun er på besøk hos deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...