Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

For over en uke siden ga jeg blod for første gang. På onsdag (nesten en uke etter) ble jeg sikkelig svimmel og det gikk ikke over. Har blitt bedre men har ikke godt over.. jeg var hos legen på torsdag og hun sa at grunnen til at jeg var svimmel kansje var en kobinasjon av stiv nakke og lav blodprosent (11,4) 11,4 er vel egentlig ikke så lavt, men jeg hadde 14,6 før jeg tappet. Så jeg lurer på et par ting siden jeg er hypokonder :-) er blodprosenten avhengig av person? Det er mange som er friske som har lavere blod prosent enn 11,4?

Og noen andre som har hatt en liknenes opplevelse, er generelt litt bekymret for at svimmelheten kan komme av noe annet en jernmangel..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier også å være litt småsvimmel et par uker etter blodgiving. Tar du jerntabletter etterpå? Det hjelper hvertfall for meg :)

Skrevet

ååå nå ble jeg glad :-) At noen andre er det også mener jeg. Rart at jeg ikke ble det med en gang etter jeg a bold da men... Tar jerntabletter, skal ta hver kveld, men har tatt morgen og kveld i noen dager. I dag tok jeg ikke om morgenen og har vært mere svimmel enn i går. Kommer nok til å ta både morgen og kveld i mrgen.

Gjest Virvel
Skrevet

Det er veldig vanlig, spesielt for kvinner (har jo gjerne mensen i tillegg, så det er sjelden vi har veldig høye jernlagre, og derfor litt mindre å gå på ved blodtap.) Spis godt, få i deg mye væske, ikke anstreng deg hvis du synes det er ubehagelig, og ta jerntilskuddet du får, så er du snart helt fin igjen.

Hemoglobin ("blodprosent") varierer selvsagt fra person til person, ja. 11,4 er ikke veldig lavt, men i den lavere delen av referanseområdet. Ikke noe å bekymre seg for i hvert fall, du vet jo årsaken til at det har sunket. ;)

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Men til dere som gir blod, går dere rundt sånn hver gang da? Tviler på at jeg orker det. er jo til vanlig veldig aktiv, kjedlig å gå rundt i tåka i 1 uke hvar gang jeg skal gi blod :-)

Skrevet

For min del merker jeg bare at jeg svimler litt når jeg reiser meg, det er ikke sånn at jeg går i en konstant tåke :)

Og så gir det seg som regel etter et par uker.

Gjest Virvel
Skrevet
Tusen takk for svar :-)

Men til dere som gir blod, går dere rundt sånn hver gang da? Tviler på at jeg orker det. er jo til vanlig veldig aktiv, kjedlig å gå rundt i tåka i 1 uke hvar gang jeg skal gi blod :-)

For meg har det vært en vanesak. Ble lett svimmel i begynnelsen, men nå har jeg lært meg hvordan jeg skal takle det. Tar det som regel helt med ro samme dag jeg har gitt blod, men allerede dagen etter kan jeg trene som normalt (selv om jeg kanskje blir litt fortere sliten).

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, La Luz!

Først vil jeg si at det står virkelig respekt av at du har meldt deg som blodgiver! Du gjør noe virkelig samfunnsnyttig nå som du bidrar til at akutte og/eller kritiske operasjoner kan gjennomføres, noe som kan bety liv eller død for pasienten!

Jeg pleier å spise masse leverpostei og brokkoli før jeg skal gi blod. Begge disse matvarene inneholder mye jern. Spiser også jerntabletter og matvarer med mye jern etter tapping. Selv er jeg litt svimmel hvis jeg reiser meg fort første dagen, men så går det over. Som en annen sa over, så venner jeg meg til å ta forholdsregler. For selv om jeg ikke liker sprøyter, så synes jeg det er viktigere at jeg som er sunn og frisk, kan gi blod og gjøre noe virkelig nyttig for andre.

Håper du fortsetter som blodgiver selv om du synes det er ulemper. Vær flink med jerntablettene, så går det nok bra (Og PS; husk også å drikke nok væske etterpå!)

Skrevet

Er visst litt rar jeg, som ikke blir svimmel etter tapping. :ler: Siden jeg er med på et forskningsprosjekt så skal jeg heller ikke ta jerntabletter. Men det skal sies at mine hemoglobinverdier har holdt seg jevnt over veldig bra, dvs. i øvre delen av normalsjiktet. Kanskje det kan ha noe å si?

Skrevet

Ser at det er noen dager siden noe ble skrevet her, men det ser ut for at jeg også er unormal. Bortsett fra første gangen, har jeg aldri merket noe etter å ha gitt blod. Ble litt fortere andpusten når jeg skulle gå hjem den første gangen, men ellers har jeg ikke merka noe. Mine hemoglobinverdier har steget jevnt og trutt for hver gang, sist gang jeg var der sa de at det var vanlig når man gir blod med jevne mellomrom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...