Huldra:) Skrevet 4. juni 2006 #1 Skrevet 4. juni 2006 Jeg tenkte å lage en skjokoladekake med nøttebunn. Jeg har oppskrift på bunnen, men trenger oppskrift til det som skal være oppå. Tips og oppskrifter?
Gjest Gjesta Skrevet 4. juni 2006 #2 Skrevet 4. juni 2006 Hva med en trøffelkrem? 75 gram melis og 1 dl vann kokes på middels varme til du får en seig konsistens. Dette tar 10-12 minutter. Avkjøl klisset litt, mens du pisker 3 eggeplommer godt sammen. Rør litt og litt av melisblandingen inn i eggeplommene. Rør deretter 150 gram smør i små biter inn i røren, og bland alt sammen til en glatt røre. Tilsett til slutt 3 ss sjokoladepulver/1 ss kakao. Smøres over bunnen.
Huldra:) Skrevet 4. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 4. juni 2006 Hva med en trøffelkrem? 75 gram melis og 1 dl vann kokes på middels varme til du får en seig konsistens. Dette tar 10-12 minutter. Avkjøl klisset litt, mens du pisker 3 eggeplommer godt sammen. Rør litt og litt av melisblandingen inn i eggeplommene. Rør deretter 150 gram smør i små biter inn i røren, og bland alt sammen til en glatt røre. Tilsett til slutt 3 ss sjokoladepulver/1 ss kakao. Smøres over bunnen. ← Hørtes godt ut Men er det ikke litt lite?? synes 1 ss kakao var litt lite til ei hel kake...
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #4 Skrevet 4. juni 2006 Det var utrolig lite med sjokolade og kakao i den oppskriften der...høres skikkelig gjerrig ut.
Brunhilde Skrevet 4. juni 2006 #5 Skrevet 4. juni 2006 Smelt 1 plate kokesjokolade i 1/3 kremfløte. Sett i kjøleskapet til det er helt kaldt og pisk til krem. Nydelig på nøttebunn.
Arkana Skrevet 4. juni 2006 #6 Skrevet 4. juni 2006 Jeg skulle til å foreslå trøffelkrem selv, kjempegodt! Eller hva med suksesstertekrem tilsatt smeltet mørk sjokolade, nydelig! Ha 5 eggeplommer, 125 g sukker, 1 dl kremfløte og 1 ts vaniljesukker i en kjele og varm opp under omrøring (svak varme) til kremen tykner. Den skal ikke koke. Avkjøl og rør inn 150 g mykt smør og ½-1 plate smeltet, litt avkjølt, mørk sjokolade.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #7 Skrevet 4. juni 2006 Jeg skulle til å foreslå trøffelkrem selv, kjempegodt! Eller hva med suksesstertekrem tilsatt smeltet mørk sjokolade, nydelig! Ha 5 eggeplommer, 125 g sukker, 1 dl kremfløte og 1 ts vaniljesukker i en kjele og varm opp under omrøring (svak varme) til kremen tykner. Den skal ikke koke. Avkjøl og rør inn 150 g mykt smør og ½-1 plate smeltet, litt avkjølt, mørk sjokolade. ← Jeg vil anbefale å øke sjokolade og kakaodosene til minst det doble av hva flere her foreslår. Så blir det bra!
Gjest piaf Skrevet 4. juni 2006 #8 Skrevet 4. juni 2006 Smelt 1 plate kokesjokolade i 1/3 kremfløte. Sett i kjøleskapet til det er helt kaldt og pisk til krem. Nydelig på nøttebunn. ← Denne varianten liker jeg også! Jeg pleier å smelte sjokoladen først i ca. 1/2 dl nylaget kaffe før jeg tilsetter fløten og koker opp. Bruker også kremen til nøttebunn. En god variasjon er å lage pærefyll i kaken (jeg bruker puré av pærer som jeg har kokt i sukkerlake med sitron og vanilje), og dynke bunnen med en blanding av laken fra pærene og cognac eller armagnac.
Arkana Skrevet 4. juni 2006 #9 Skrevet 4. juni 2006 Jeg vil anbefale å øke sjokolade og kakaodosene til minst det doble av hva flere her foreslår. Så blir det bra! ← Smak og behag. Jeg synes det er nok sjokolade, ellers blir sjokoladesmaken litt overveldende. (På den annen side, kan man noen gang få for mye sjokolade? )
Huldra:) Skrevet 5. juni 2006 Forfatter #10 Skrevet 5. juni 2006 kan man noen gang få for mye sjokolade? ) ← ikke jeg.. jeg er en ekte sjokoholiker
Ling Skrevet 6. juni 2006 #11 Skrevet 6. juni 2006 Flotte forslag til topping, men er det noen som kan gi meg oppskrifta på nøttebunn?
Arkana Skrevet 6. juni 2006 #12 Skrevet 6. juni 2006 5 eggehviter 250 g melis 150 g malte mandler Stivpisk eggehvitene og vend inn mandler og melis. Hell i to 20 cm former og stek ved 180 grader i ca 20 minutter.
68.mod. Skrevet 6. juni 2006 #13 Skrevet 6. juni 2006 Hei Siden jeg skal lage kake til bryllupet vårt,lurer jeg på om jeg kan lage ferdig noen av disse kakene ett par dager i forveien?
Gjest piaf Skrevet 6. juni 2006 #14 Skrevet 6. juni 2006 Flotte forslag til topping, men er det noen som kan gi meg oppskrifta på nøttebunn? ← Nøttebunnen til kremen jeg beskriver tidligere i tråden: 200 g finmalte hasselnøtter 150 g sukker 4 store egg 2 ss hvetemel 1 ts bakepulver Pisk sukker og egg til eggedosis. Bland inn nøtter, mel og bakepulver. Hell i 24 cm kakeform og stek på nederste ribbe ved 175 g i 30 min.
Gjest gjesta Skrevet 6. juni 2006 #15 Skrevet 6. juni 2006 (endret) Smelt 1 plate kokesjokolade i 1/3 kremfløte. Sett i kjøleskapet til det er helt kaldt og pisk til krem. Nydelig på nøttebunn. ← Digger den kremen der på en mandelbunn. Men synes den er aller best med 70% kokesjokolade med en liten dæsj sukker Mye sjokosmak Endret 6. juni 2006 av Sprilla
Huldra:) Skrevet 8. juni 2006 Forfatter #16 Skrevet 8. juni 2006 Min nøttebunn-oppskrift: 4 eggehvitter 60 g sukker 100 g melis 2 ts kakao 160 g hasselnøtter Varm stekeovn til 170 grader. Pisk eggehvitter og sukker til en lett marengs. Sikt i melis og kakao og vend inn i marengsen sammen med de malte hasselnøttene og vend lett om med en slikkepott. HEll i springform (26cm). Stek midt i ovnen i ca 25 min til papiret løsner fra undersiden av nøttebunnen.
Huldra:) Skrevet 8. juni 2006 Forfatter #17 Skrevet 8. juni 2006 Min nøttebunn-oppskrift: 4 eggehvitter 60 g sukker 100 g melis 2 ts kakao 160 g hasselnøtter Varm stekeovn til 170 grader. Pisk eggehvitter og sukker til en lett marengs. Sikt i melis og kakao og vend inn i marengsen sammen med de malte hasselnøttene og vend lett om med en slikkepott. HEll i springform (26cm). Stek midt i ovnen i ca 25 min til papiret løsner fra undersiden av nøttebunnen. ← Tror dere jeg kan bruke hele eggene? Bare for å få litt mer bunn liksom.. Og litt mer sukker? Sammenliknet med piaf sin oppskrift nemlig.... :klø:
Gjest piaf Skrevet 8. juni 2006 #18 Skrevet 8. juni 2006 Tror dere jeg kan bruke hele eggene? Bare for å få litt mer bunn liksom.. Og litt mer sukker? Sammenliknet med piaf sin oppskrift nemlig.... :klø: ← Nå er ikke jeg noen kakespesialist akkurat, men oppskriften jeg la ut blir en ganske myk bunn som er basert på å deles, fylles og dynkes, slik man gjør med bløtkaker. Den blir litt høy, men ikke så veldig. Bunnene der man kun bruker eggehvite, dvs. lager marengs og blander nøtter/mandler i, er antakelig flatere, seigere og søtere (med 60 g sukker og 100 g melis er jo din bunn bittelitt søtere enn min). Så det kommer alt an på hva slags bunn/kake du foretrekker.
Huldra:) Skrevet 8. juni 2006 Forfatter #19 Skrevet 8. juni 2006 Nå er ikke jeg noen kakespesialist akkurat, men oppskriften jeg la ut blir en ganske myk bunn som er basert på å deles, fylles og dynkes, slik man gjør med bløtkaker. Den blir litt høy, men ikke så veldig. Bunnene der man kun bruker eggehvite, dvs. lager marengs og blander nøtter/mandler i, er antakelig flatere, seigere og søtere (med 60 g sukker og 100 g melis er jo din bunn bittelitt søtere enn min). Så det kommer alt an på hva slags bunn/kake du foretrekker. ← Takk for hjelpen!
Huldra:) Skrevet 8. juni 2006 Forfatter #20 Skrevet 8. juni 2006 Enda et par spørsmål.. Blir litt oppgitt over meg selv.. 1. Hvis jeg skal ha kaken til søndag, kan jeg da lage bunnen i dag og toppingen i morgen? 2. Hvor lenge på bunnen være avkjølt før man heller på fyllet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå