Gå til innhold

Sjokoladetopping på nøttebunn

Huldra:)

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å lage en skjokoladekake med nøttebunn. Jeg har oppskrift på bunnen, men trenger oppskrift til det som skal være oppå. Tips og oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Hva med en trøffelkrem?

75 gram melis og 1 dl vann kokes på middels varme til du får en seig konsistens. Dette tar 10-12 minutter. Avkjøl klisset litt, mens du pisker 3 eggeplommer godt sammen. Rør litt og litt av melisblandingen inn i eggeplommene. Rør deretter 150 gram smør i små biter inn i røren, og bland alt sammen til en glatt røre. Tilsett til slutt 3 ss sjokoladepulver/1 ss kakao. Smøres over bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en trøffelkrem?

75 gram melis og 1 dl vann kokes på middels varme til du får en seig konsistens. Dette tar 10-12 minutter. Avkjøl klisset litt, mens du pisker 3 eggeplommer godt sammen. Rør litt og litt av melisblandingen inn i eggeplommene. Rør deretter 150 gram smør i små biter inn i røren, og bland alt sammen til en glatt røre. Tilsett til slutt 3 ss sjokoladepulver/1 ss kakao. Smøres over bunnen.

Hørtes godt ut :wow: Men er det ikke litt lite?? synes 1 ss kakao var litt lite til ei hel kake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det var utrolig lite med sjokolade og kakao i den oppskriften der...høres skikkelig gjerrig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smelt 1 plate kokesjokolade i 1/3 kremfløte. Sett i kjøleskapet til det er helt kaldt og pisk til krem. Nydelig på nøttebunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å foreslå trøffelkrem selv, kjempegodt! Eller hva med suksesstertekrem tilsatt smeltet mørk sjokolade, nydelig! Ha 5 eggeplommer, 125 g sukker, 1 dl kremfløte og 1 ts vaniljesukker i en kjele og varm opp under omrøring (svak varme) til kremen tykner. Den skal ikke koke. Avkjøl og rør inn 150 g mykt smør og ½-1 plate smeltet, litt avkjølt, mørk sjokolade. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg skulle til å foreslå trøffelkrem selv, kjempegodt! Eller hva med suksesstertekrem tilsatt smeltet mørk sjokolade, nydelig! Ha 5 eggeplommer, 125 g sukker, 1 dl kremfløte og 1 ts vaniljesukker i en kjele og varm opp under omrøring (svak varme) til kremen tykner. Den skal ikke koke. Avkjøl og rør inn 150 g mykt smør og ½-1 plate smeltet, litt avkjølt, mørk sjokolade. :sikle:

Jeg vil anbefale å øke sjokolade og kakaodosene til minst det doble av hva flere her foreslår. Så blir det bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smelt 1 plate kokesjokolade i 1/3 kremfløte. Sett i kjøleskapet til det er helt kaldt og pisk til krem. Nydelig på nøttebunn.

Denne varianten liker jeg også! :) Jeg pleier å smelte sjokoladen først i ca. 1/2 dl nylaget kaffe før jeg tilsetter fløten og koker opp.

Bruker også kremen til nøttebunn. En god variasjon er å lage pærefyll i kaken (jeg bruker puré av pærer som jeg har kokt i sukkerlake med sitron og vanilje), og dynke bunnen med en blanding av laken fra pærene og cognac eller armagnac. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å øke sjokolade og kakaodosene til minst det doble av hva flere her foreslår. Så blir det bra!  :)

Smak og behag. ;) Jeg synes det er nok sjokolade, ellers blir sjokoladesmaken litt overveldende. (På den annen side, kan man noen gang få for mye sjokolade? :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 eggehviter

250 g melis

150 g malte mandler

Stivpisk eggehvitene og vend inn mandler og melis. Hell i to 20 cm former og stek ved 180 grader i ca 20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Siden jeg skal lage kake til bryllupet vårt,lurer jeg på om jeg kan lage ferdig noen av disse kakene ett par dager i forveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flotte forslag til topping, men er det noen som kan gi meg oppskrifta på nøttebunn?

Nøttebunnen til kremen jeg beskriver tidligere i tråden:

200 g finmalte hasselnøtter

150 g sukker

4 store egg

2 ss hvetemel

1 ts bakepulver

Pisk sukker og egg til eggedosis. Bland inn nøtter, mel og bakepulver.

Hell i 24 cm kakeform og stek på nederste ribbe ved 175 g i 30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Digger den kremen der på en mandelbunn. Men synes den er aller best med 70% kokesjokolade med en liten dæsj sukker :hoppe:

Mye sjokosmak :Nikke:

Endret av Sprilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nøttebunn-oppskrift:

4 eggehvitter

60 g sukker

100 g melis

2 ts kakao

160 g hasselnøtter

Varm stekeovn til 170 grader. Pisk eggehvitter og sukker til en lett marengs. Sikt i melis og kakao og vend inn i marengsen sammen med de malte hasselnøttene og vend lett om med en slikkepott. HEll i springform (26cm). Stek midt i ovnen i ca 25 min til papiret løsner fra undersiden av nøttebunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Min nøttebunn-oppskrift:

4 eggehvitter

60 g sukker

100 g melis

2 ts kakao

160 g hasselnøtter

Varm stekeovn til 170 grader. Pisk eggehvitter og sukker til en lett marengs. Sikt i melis og kakao og vend inn i marengsen sammen med de malte hasselnøttene og vend lett om med en slikkepott. HEll i springform (26cm). Stek midt i ovnen i ca 25 min til papiret løsner fra undersiden av nøttebunnen.

Tror dere jeg kan bruke hele eggene? Bare for å få litt mer bunn liksom.. Og litt mer sukker? Sammenliknet med piaf sin oppskrift nemlig.... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere jeg kan bruke hele eggene? Bare for å få litt mer bunn liksom.. Og litt mer sukker? Sammenliknet med piaf sin oppskrift nemlig....  :klø:

Nå er ikke jeg noen kakespesialist akkurat, men oppskriften jeg la ut blir en ganske myk bunn som er basert på å deles, fylles og dynkes, slik man gjør med bløtkaker. Den blir litt høy, men ikke så veldig.

Bunnene der man kun bruker eggehvite, dvs. lager marengs og blander nøtter/mandler i, er antakelig flatere, seigere og søtere (med 60 g sukker og 100 g melis er jo din bunn bittelitt søtere enn min).

Så det kommer alt an på hva slags bunn/kake du foretrekker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen kakespesialist akkurat, men oppskriften jeg la ut blir en ganske myk bunn som er basert på å deles, fylles og dynkes, slik man gjør med bløtkaker. Den blir litt høy, men ikke så veldig.

Bunnene der man kun bruker eggehvite, dvs. lager marengs og blander nøtter/mandler i, er antakelig flatere, seigere og søtere (med 60 g sukker og 100 g melis er jo din bunn bittelitt søtere enn min).

Så det kommer alt an på hva slags bunn/kake du foretrekker. :)

:klem: Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et par spørsmål.. Blir litt oppgitt over meg selv.. :sjenert:

1. Hvis jeg skal ha kaken til søndag, kan jeg da lage bunnen i dag og toppingen i morgen?

2. Hvor lenge på bunnen være avkjølt før man heller på fyllet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...